جزئیات مذاکرات وزیر امور خارجه فرانسه در تهران

تهران (پانا) – در سفر 10 روز آینده وزیر امور خارجه فرانسه به تهران قرار است مناسبات اقتصادی،‌ مسئله برجام، لغو تحریم‌ها و سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایران در صدر مذاکرات قرار گیرد.

کد مطلب: ۶۹۷۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به نوشته فرانس 24، ژان ایو لودریان،‌ وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه 16 دی ماه ( 6 ژانویه) به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش پانا، سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران از مدتی پیش و از زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در آذر ماه اعلام کرد که قصد سفر به ایران را دارد در دستور کار دو کشور بود.

در پی این اظهارات امانوئل ماکرون، مقامات دو کشور اعلام کردند که سفر وزیر امور خارجه فرانسه پیش از سفر رئیس‌جمهوری در دستور کار است و در سفر وزیر امور خارجه مقدمات سفر ماکرون فراهم خواهد شد. با این حال زمان سفر اعلام نشد تا زمانی که چهارمین دور مذاکرات سیاسی ایران و فرانسه هفته گذشته با حضور سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاریس برگزار شد که به نظر می‌رسد در این سفر برنامه‌ریزی‌های ضروری برای سفر لودریان به ایران فراهم شد.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌‌کنند که سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران نیزدر ماه‌های اول سال آینده میلادی انجام می‌شود، موضوع تنش‌های لفظی بین دو کشور در بحث موشکی و همچنین نفوذ ایران در منطقه همچنان خبر ساز است.

بهرام قاسمی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه درباره آنچه رئیس‌جمهوری فرانسه در مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان علیه ایران مطرح کرد‌ و مدعی مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران» شد، گفت: «طی هفته های اخیر برخی سخنان نابجا و غلط غیر منطقی از جانب برخی مقام های فرانسوی در خصوص برخی موضوعات مربوط به ایران مطرح شده است و ما نیز مواضع خود را با صراحت بیان کردیم. »

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: «با توجه به اهمیت روابط ایران _ فرانسه و تعامل هايي که میان دو کشور وجود دارد، ما قطعا در بسیاری از مواضع دارای نظرات مشترک هستیم و بدون شک در برخی حوزه ها نظرات یکسانی نداریم و به همین دلیل مذاکرات و رفت و آمدها ضرورت دارد. ما از سفر آینده وزیر امورخارجه فرانسه به ایران استقبال خواهیم کرد و دستور کار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت و علاوه بر دستور کار مشترک مسایل سیاسی و اقتصادی، مالی، بانکی و فناوری، در خصوص مسایل منطقه ای نیز باید صحبت های زیادی با طرف فرانسوی انجام شود.»

وی در ادامه تصریح کرد: «فکر می‌کنم فرانسوي‌ها گاه تحت تاثیر القائات معارضین و کسانی که ایران هراسی در جهان را ترویج می‌کنند قرار می گیرند و با اطلاعات نادرست در خصوص برخی موضوعات موضع‌گیری می‌کنند و این به نظر من اقدام درستی نیست . فکر می‌کنم که در یک گفت‌و‌گوی سازنده می‌توانیم تا حد زیادی خوشبین باشیم که فرانسه را از هرآنچه که در منطقه می گذرد مطلع کنیم و آنها را از القائات کسانی که می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند دور کنیم.»

وزیر امور خارجه فرانسه به فرانس 24 گفته است که در ملاقات با مقامات ایرانی درباره فعالیت‌های ایران در منطقه، برجام و برنامه موشکی ایران گفت‌و‌گو خواهد کرد.

او گفته است که در سفرش به ایران مقدمات سفر امانوئل ماکرون را فراهم می‌کند.

اما در سوی دیگر میدان، مشکلات بانکی موجود در لغو تحریم‌ها و موضوع فایناس، قرارداد ایرباس و بسیاری از مناسبات مشترک اقتصادی از موضوعاتی مورد توجه طرف ایرانی است که قطعا در این مذاکرات نیز به آن خواهد پرداخت.

موضوع فضاسازی فرانسوی‌ها علیه ایران قطعا از مسائل دیگری است که در پشت میز مذاکرات ایران و فرانسه در تهران مطرح خواهد شد. طرف ایرانی هر چند در مناسبات با اروپا جنبه احتیاط را در نظر دارد اما به گفته مقامات کشور، تهران در موضوع امنیت ملی و بحث دفاعی و موشکی هیچگونه مذاکره‌ای نخواهد داشت و این موضوعی است که احتمالا در این مذاکرات نیز بر این مسئله تأکید خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران چند روزه خواهد بود اما لودریان قرار است در تهران علاوه بر دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود با حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری کشورمان و برخی از مقامات دیگر نیز دیدار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار