در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

بسته پیشنهادی بهزیستی به آموزش و پروش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی برنامه‌های این سازمان را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان دانش آموزان تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۹۴۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با پانا با تأکید بر اینکه 50 درصد اختلالات روانشناختی زیر 14 سالگی آغاز می‌شود، گفت: با توجه به این موضوع، فراگیری مهارت‌های زندگی برای کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد. اگر کودکان و نوجوانان بدانند که در مواجهه با دیگران باید چه برخوردی داشته باشند، می‌توانند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. در این بخش هم علاوه بر خانواده، مدرسه می‌تواند در پیشگیری برخی اختلالات نقش داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی تصریح کرد: علل 90 درصد فرار دختران از خانه، مشکلات داخل خانواده از جمله (خشونت، انتظارات بیش از حد خانواده، اعتیاد، طلاق و...) است که نوجوان نمی‌تواند شرایط را تحمل کند و باعث می‌شود آسیب ببیند و یا از خانه فرار کند.

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت مشاوره‌های خانواده در مدارس اظهارداشت: تقویت نهادهای مشاوره‌ای در مدارس بسیار اهمیت دارد. ما در کنار مشاوران تحصیلی، به مشاوران خانواده نیاز داریم. حضور مشاوران خانواده در مدارس می‌تواند از اینکه کودک یا نوجوانی در معرض سوء استفاده قرار بگیرد، جلوگیری کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به همکاری این سازمان با وزارت آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از طرح‌هایی که در راستای مراقبت اجتماعی از دانش آموزان در حال اجراست، طرح «نماد» یا نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که علاوه بر سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش، ارگان‌های دیگری هم در اجرای طرح مشارکت دارند.

پیشنهاد بهزیستی به آموزش و پرورش برای حضور مددکار اجتماعی در مدارس

وی همچنین با اشاره به ارائه پیشنهاد بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش برای حضور مددکار اجتماعی در مدارس گفت: 24 کتابچه‌ برای مددکاری در مدرسه تدوین شده و قرار است برای مددکاری اجتماعی در مدارس در اختیار مددکاران قرار بگیرد. این طرح در 6 استان به صورت پایلوت اجرا شد و قرار است در تمامی استان‌ها نیز اجرا شود.

مسعودی فرید اضافه کرد: علاوه بر این پیشنهاد دادیم تا افرادی که روانشناس، مددکار و یا مشاور بهداشت مدارس هستند، تحت آموزش قرار بگیرند تا بتوانند در این سه بخش به دانش آموزان مشاوره دهند.

شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب

وی همچنین از شناسایی دانش آموزانی که در معرض آسیب قرار دارند خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار بهزیستی قرار دارد شناسایی دانش آموزان آسیب دیده و در معرض آسیب است تا از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به این گروه‌ها جلوگیری شود. کودکانی که در معرض آسیب هستند با مشاوره به خانواده‌ها بازگردانده می‌شوند اما کودکانی که آسیب دیده‌اند به مراکز بازپروری بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و خدمات بهزیستی به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص سند توانمندسازی خانواده در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه به سند توانمندسازی خانواده اشاره شده که طبق آن سازمان بهزیستی مسئول توانمندسازی خانواده‎‌های بدسرپرست، آسیب‌دیده و زنان سرپرست خانوار است و رویکرد توانمندسازی به شکل ملی انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار