مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست

قدرت بقای پلنگ ماده رودسر در حال بازسازی است

تهران (پانا) - به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ۴۰ روز پس از رهاسازی پلنگ ماده رودسر (آرزو)، اطلاعات دریافتی از گردن‌بند ردیاب ماهواره ای نشان دهنده بازیابی قدرت بقای حیوان است.

کد مطلب: ۶۹۳۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست ، علی تیموری افزود: با گذشت ۴۰ روز از رهاسازی آرزو( پلنگ ماده رودسر) که دی ماه سال گذشته در منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت دچار ضایعه نخاعی شده بود، اطلاعات دریافتی از گردن‌بند ردیاب ماهواره ای حاکی از بازیابی قدرت بقای حیوان است. اطلاعات دریافتی از ماهواره نشان می‌دهد که این پلنگ پس از طی مسافت‌های طولانی، احتمالا مساحت زیادی را به عنوان قلمرو خود انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: کشف لاشه گراز شکار شده در بازدیدهای کارشناسان از مسیرهای تردد و محل‌های توقف نسبتا طولانی حیوان، نشان‌دهنده پویایی «آرزو» و بازیابی قدرت بقای آن است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پلنگ رودسر که پیش از این به دلیل جراحت، تحت عمل جراحی و سایر درمان‌ها قرار گرفته بود به دلیل برخورداری از شرایط جسمی مساعد صبح روز( ۱۴ آبان ماه) پس از نصب ردیاب ماهواره‌ای در زیستگاه طبیعی خود در مناطق جنگلی سجیدان رودسر رهاسازی شد.

وی با یادآوری این موضوع که آرزو اواسط دی ماه سال گذشته در یکی از انبارهای روستایی از توابع شهرستان رودسر در حالی‌که قادر به استفاده از دو پای عقب خود نبود زنده‌گیری شد، اظهار کرد: این قلاده پلنگ پس از زنده‌گیری و انتقال به تهران و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت سی تی اسکن قرار گرفت و مشخص شد که ستون فقراتش به علت گیر افتادن در تله سیمی که عموماً کشاورزان شمال کشور برای دفع جانوران در مزارع خود مورد استفاده قرار می‌دهند، به شدت آسیب دیده است.

تیموری افزود: در آن زمان احتمال می رفت که این حالت منجر به ضایعه نخاعی شده و راه نجاتی برای پلنگ وجود نداشته باشد، در نتیجه یکی از راهکارهای پیشنهادی، تزریق دوز بالای داروی بیهوشی برای ممانعت از درد کشیدن حیوان و خواب ابدی برای آن بود اما مجموعه خصوصی تحت عنوان بیمارستان فتاحیان با انجام عمل رایگان جراحی ستون فقرات و نصب پروتز موفق شد برای نجات این گربه‌سان در معرض انقراض گامی بزرگ بردارد.

وی اشاره‌ای هم به سه مکان نگهداری متفاوت آرزو از بدو عمل جراحی تا کنون کرد و گفت: امکانات و وسعت این مکان‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده است و با نصب دوربین مدار بسته روند بهبودی حیوان به طور دقیق ثبت و ضبط شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، تیموری با تاکید بر این موضوع که اقدامات تخصصی انجام شده طی دوره اخیر برای احیای گونه گربه سان بزرگ جثه در معرض انقراض در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست بی نظیر بوده، ابراز امید واری کرد: آرزو از این پس نیز بتواند به حیات طبیعی خود ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار