رئیس انجمن سازندگان شهر تهران درگفت‌وگو با پانا:‌

مدارس به سمت مقاوم‌سازی و تخصصی‌تر شدن ساخت و ساز حرکت کنند

رئیس انجمن سازندگان شهر تهران گفت:‌ مدارس و مکان‌های عمومی باید به سمت مقاوم‌سازی و تخصصی‌تر شدن ساخت و ساز حرکت کنند و حضور مهندسان متخصص و دارای صلاحیت باید در طول اجرای پروژه‌های ساخت الزامی شود.

کد مطلب: ۶۸۷۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

حمید سعادت نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه بسیاری از مکان های عمومی شامل مدارس و بیمارستان ها در زلزله اخیر آسیب دیده و بیشترین تخریب را داشته اند، اظهار کرد:‌ این مکان ها از جمله بناهایی هستند که در ساخت آنها مهندسان و مجریان ذی صلاح کمترین حضور را داشته اند و در ساخت پروژه های مسکن مهرو سازمان نوسازی مدارس مهندسان متخصص به صورت قانونی و به صورت کامل حضور ندارند .

وی ادامه داد:‌ به طور معمول طی پروسه ای، مهندسین مشاور جذب و پیمانکار پروژه انتخاب و مجری ذی صلاح و مهندس ناظر در طول اجرای پروژه تقریبا وجود ندارد .

مکان های عمومی در زلزله آسیب زیادی دیده اند

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران عنوان کرد:‌ بیشترین تخریب ها در زلزله اخیر به ساختمان هایی مرتبط است که متعلق به مکان های عمومی و از جمله مسکن مهر بوده است.

وی ادامه داد:‌ طبیعی است که ایمنی و افزایش کیفیت هزینه دارد، اما خدمات مهندسی در مقابل خسارت هایی که در آینده مال و جان مردم را مورد تهدید قرار می دهد بسیار اندک است.

سعادت نژاد خاطرنشان کرد:‌ در زلزله اخیر میلیاردها تومان خسارت مالی وارد شده که اگر آن را در کنار خسارات جانی و نقص عضو های به وجود آمده قرار دهیم می بینیم خسارات مالی و جانی زلزله یاهر حادثه طبیعی که با قوانین پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری نشده باشد، بسیار است.

وی اضافه کرد: خسارت های وارد شده در سلیمانیه عراق به مراتب کمتر از خساراتی است که به ایران وارد شده است و باید گفت دست مجریان ذی صلاح ،مهندسین مشاور و مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی به بهانه های مختلف در انجام پروژه ها کاهش یافته است.

خلاء قانونی برای حضور و الزام نظارت مجریان ذی صلاح وجود ندارد

سعادت نژاد تصریح کرد:‌ مجلس به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در سال 1374 قانونی را مصوب کرد که براساس آن آئین نامه هایی تصویب شده اما به مرحله اجرایی نرسیده است به این معنا که خلاء قانونی برای حضور و الزام نظارت مجریان ذی صلاح در طول اجرای پروژه های ساختمانی وجود ندارد اما قوانین به اجرا در نمی آیند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که هر پروژه ای که در شهرها ساخته می شود مسئولیتش با شهرداری است، شهرداری ها نباید اجازه دهند که ساختمان ها اعم از دولتی یا شخصی بدون حضور و نظارت مهندسان صاحب صلاحیت انجام شود و این درحالی است که هر فردی با هر تخصصی در پزشکی یا خدمات به ساخت و ساز مسکن درکشور اقدام می کند .

سعادت نژاد تصریح کرد: ساخت و ساز در کشور ما تنها شغلی است که هر کسی می تواند به آن ورود پیدا کند و به همین دلایل است که بروز هر حادثه ای می تواند آثار مخرب و خسارات بسیار به همراه داشته باشد .

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران درخصوص کیفیت مصالح ساختمانی نیز، خاطرنشان کرد:‌ با کیفیت ترین مصالح ساختمانی اگر با توان و تخصص سازنده در جای نامناسب به کار گرفته شود می تواند ارتقای ساخت و ساز را به همراه نداشته باشد بنابراین سازندگان باید کارت مهارت را دارد باشند و سازندگان نیزاز مهارت لازم برخوردار باشند .

وی با تاکید بر ارتقای علم و دانش ساخت در میان سازندگان مسکن ،عنوان کرد:‌ تشخیص کیفیت خوب و بد مصالح ساختمانی به عهده سازندگان مناسب است و نبود افراد دارای صلاحیت اکنون به معضلی برای بخش ساخت و ساز در کشور بدل شده است .

سعادت نژاد با بیان اینکه در کشورهای اروپایی 5 تا 10 درصد هزینه های ساخت مربوط به مهندسان و نیروهای متخصصی است که در کار ساخت دخیل هستند ،‌تصریح کرد:‌ این درحالی است که در ایران این رقم حتی 2هزارم درصد هزینه های ساخت نیست و هیچ ارزشی برای تخصص و دانش سازندگان صاحب صلاحیت قائل نیستند .

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران عنوان کرد: قانون معین کرده است که مجری صاحب صلاحیت کسی است که اگر مهندس باشد باید از سازمان نظام مهندسی ،کاردان از نظام کاردانی و اگر فنی باشد از سازمان فنی و حرفه ای کارت مهارت و تخصص خود را دریافت می کند و به غیر از وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار هیچ ارگان دیگری صلاحیت صدور مجوز کارت مهارت را ندارد .

وی اضافه کرد:‌ صلاحیت امور عمرانی نیز با استانداری ها و وزارت کشور است و مجوزهای پیمانکاری را ارایه می دهد حال اگر هر ارگانی بخواهد تعاریف و سلیقه مختص به خود را داشته باشد کار همچنان لنگ خواهد زد.

سعادت نژاد تصریح کرد:‌نتیجه چنین وضعیتی ساختمان پلاسکواست و تا زلزله و تخریب بعدی این بحث ها به محاق خواهد رفت.

نقش سنگین رسانه ها در حرکت به سمت تخصصی شدن ساخت و سازها در کشور

وی با اشاره به نقش سنگین رسانه ها در حرکت به سمت تخصصی شدن ساخت و سازها در کشور اظهار کرد:‌ 420 هزار مهندس که دارای پروانه اشتغال هستند در کشور وجود دارند و حجم عظیمی از سرمایه کشور در دانشگاهها صرف آموزش افرادی می شود که قراراست به کیفی شدن ساخت در کشور کمک کنند.

سعادت نژاد با بیان اینکه مهندسین ناظر باید از قدرت اجرایی بیشتری برخوردار شوند، گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای است که مهندسین نمی توانند در بازدید از پروژه ها هنگام بروز تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند و این درحالی است که شهرداری همکاری لازم را در این زمینه ندارد و مالکین قوانین را دور می زنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار