مانور زلزله و ایمنی؛ فرصتی برای تمرین هماهنگی

8 آذر ماه تداعی کننده مانور زلزله و ایمنی است که فرصتی برای تمرین و هماهنگی دستگاه های مرتبط می باشد. آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی تعلیم و تربیت فرزندان کشور هر ساله به عنوان میزبان این مانور شناخته می شود.

کد مطلب: ۶۸۴۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، حادثه زلزله کرمانشاه همه مردم ایران را متاثر و متالم کرد، گروه های مختلف از دستگاه های دولتی و حاکمیتی، همه و همه سعی کردند تا به قدر توان به نوعی از تالم و دردمندی حادثه دیدگان بکاهند و این فرهنگ در ایران اسلامی قابل ستایش است.

یکشنبه شب زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر در نزدیکی مرز ایران و عراق رخ داد و کرمانشاه را لرزاند که متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان عزیز جانشان را ازدست دادند، تعدادی زیادی مصدوم شدند و خانه امنشان را نیز از دست دادند.

به گفته کارشناسان امر در 50 سال اخیر حدود 14 زلزله بین 6.2 تا 7.7 ریشتر در کشورمان شاهد بودیم ایران جزء دهمین کشور حادثه خیز دنیاست و ششمین کشور زلزله خیز که در آسیا رتبه 4 را دارد. ولی متاسفانه آسیب پذیری ما در برابر زلزله نزدیک به 1000 برابر ژاپن است.

درست است که همه دستگاه ها ی مرتبط وارد عمل شده و به حادثه دیدگان کمک می کنند اما خبر های رسیده از آن منطقه نشان می دهد عده زیادی هنوز بدون امکانات شب را سپری می کنند.

برای اینکه کیفیت خدمت رسانی بهتر شود نیاز به سرعت و نظم است. و این سرعت و هماهنگی در اثر تمرین بدست می آید.

به نظر می رسد یکی از وظایف سازمان مدیریت بحران کشور در زمانهای عادی مدیریت و نظارت بر هماهنگی و تمرین دستگاه های مختلف برای کسب آمادگی و بروز و ظهور آن در شرایط حادثه است.

لذا هماهنگی دستگاه های مرتبط در این امر بر عهده سازمان فرابخشی مدیرت بحران است.

8 آذر ماه تداعی کننده مانور زلزله و ایمنی است که فرصتی برای تمرین و هماهنگی دستگاه های مرتبط می باشد. آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی تعلیم و تربیت فرزندان کشور هر ساله به عنوان میزبان این مانور شناخته می شود. می تواند دلیل میزبانی این باشد که باید آموزش و فرهنگ سازی در عرصه های مختلف را از مدرسه به دل جامعه برد.

هرساله آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز مسئولیت برگزاری این مانور را به سازمان دانش آموزی استان محول می کند. این سازمان هم با برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای کارشناسان خود و همچنین بخشنامه های اداری آمادگی لازم برای این مانور را در تمامی مدارس استان ایجاد می کند.

به گفته رئیس سازمان دانش آموزی استان نکات ایمنی و آموزشی از طریق بخشنامه به تمام ادارات استان رسیده است و شهرستانها نیز جلسات مختلفی در این زمینه برگزار کرده اند.

اکنون که تنها دو هفته تا این مانور مهم باقی مانده، جلسه هماهنگی از سوی ستاد مدیریت بحران استان برگزار نشده است. این ستاد هماهنگ کننده اصلی این مانور است و لااقل باید با برگزاری جلسات مختلف تا کنون هماهنگی لازم بین دستگاهی را ایجاد می کرد تا در این فرصت باقی مانده دستگاه ها بتوانند نیرو های خود را برای این مانور آماده کنند.

شاید هم قرار است در روز مانور هماهنگی ایجاد شود یا اینکه هر دستگاهی بیاید و کار خود را انجام دهد. وظیفه شان را درست انجام دهند اما فارغ از یک نگاه تعاملی با سایر دستگاه های مرتبط

آیا بعد از وجود این همه بلایای طبیعی در کشور هنوز وقت آن نرسیده است که دستگاه های مرتبط با مدیریت و نظارت ستاد مدیریت بحران با ظرفیت تمام و یک دید تعاملی قابل قبول وارد عمل شوند و مانوری زیبا را به نمایش بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار