در نشست خبری یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی عنوان شد؛

رهنما:هنر بهترین ابزار برای نمایش عظمت قیام عاشورا است

​مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر در نشست خبری یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای برگزیدگان رویدادهای حوزه هنری و رشد 30 درصدی آثار عنوان کرد: هنر بهترین ابزار برای نمایش عظمت قیام عاشورا است. نسبت به دوره گذشته با 30 درصد رشد آثار مواجه بوده ایم.

کد مطلب: ۶۸۱۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست خبری یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی صبح امروز-15 آبان- در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به تلاش های موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر برای برگزاری این سوگواره گفت: در موسسه فرهنگی سپهرسوره هنر برای به ثمر رساندن یازدهمین سوگواره بین المللی عاشورایی بسیار تلاش شده است.
وی افزود: برای دبیری هنری این سوگواره محمدرضا دوست محمدی را معرفی کردیم، او یکی از چهره های مطرح در عرصه تجسمی است که داورهای این سوگواره نیز توسط او انتخاب شدند.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به مراسم افتتاحیه یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی گفت: قرار است از کاظم چلیپا استاد برجسته نقاشی که همه با او آشنا هستند و در چهار دهه اخیر فعالیت های بسیار مفیدی برای هنر انقلاب انجام داده است، قدردانی کنیم.
وی با اشاره به فعالیت های هنری حوزه در ماه های اخیر توضیح داد: تعداد زیادی رویداد هنری طی چند ماه گذشته برگزار شده است؛ به عنوان مثال برای مراسم 13 آبان یک نمایشگاه پوستر و چند کتاب آماده چاپ شده است که تا هفته دیگر از آن ها رونمایی می شود. همچنین آثار نقاشی و پوستر با رویکرد دفاع مقدس و محوریت شهید محسن حججی آماده ارائه است.
شجاعی طباطبایی همچنین با اشاره فاجعه میانمار و برگزاری نمایشگاهی در این باره بیان کرد: برای آثاری که درباره فاجعه میانمار به دستمان رسید، 5 نفر شایسته تقدیر شناخته خواهند شد که در آیین پایانی سوگواره هنر عاشورایی از آن ها تقدیر می کنیم.
وی ادامه داد: امسال مشتاق شدیم تا در حوزه تصویرعاشورایی، جدی تر گام برداریم و متوجه شدیم باید در حوزه چاپ کتاب ورود پیدا کنیم؛ بنابراین کتابی با مضمون تصویرگری دینی با عنوان «گرافیک مذهبی» آماده چاپ است.
حامد رهنما مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر نیز با اشاره به فراخوان سوگواره گفت: در تیرماه امسال در چهار بخش پوستر، پرچم، نقاشی و تصویرسازی اعلام فراخوان کردیم و کار داوری نیز اکنون به پایان رسیده است.
رهنما با اشاره به رشد آثار شرکت کرده در سوگواره نسبت به دوره های گذشته بیان کرد: نسبت به دوره قبلی رشد 30 درصدی داشته ایم. همچنین برگزیدگان سال های پیش را دعوت و در برج میلاد تهران برایشان کلاس های آموزشی برگزار کردیم که خوشبختانه خروجی خوبی داشت.
وی افزود: طبق صحبت هایی که با سازمان زیباسازی شهرداری تهران شده، قرار است امسال هم آثار را در سراسر شهر از جمله گالری های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نمایش بگذاریم و از 22 تا 30 آبان در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه عکاسان حوزه هنری هم اقدام کرده ایم.
رهنما همچنین تصریح کرد: هنر بهترین زبان برای انتقال فرهنگ و قیام عاشورا است. مجموع آثار ثبت شده در این دوره از سوگواره 1235 اثر از 431 هنرمند، در بخش تصویر سازی 199 اثر، در بخش نقاشی 177 اثر و بخش ویژه ای هم که امسال اضافه شده با عنوان مدافعین حرم که 30 اثر در این بخش به این سوگواره ارسال شده است.
وی با اشاره به تصویر سازی در جشنواره داستان تصریح کرد: همچنین از داستان های کوتاه کتاب «عطر عطش» که مجموعه ای شامل قصه های برگزیدگان جشنواره داستان بود، برای تصویرسازی به تصویرگران مطرح کشورمان معرفی کرده ایم.
مدیرعامل سپهر سوره هنر با اشاره به رونمایی از پوستر سوگواره هنر عاشورایی گفت: این پوستر را علیرضا پوراکبری که از برگزیده های سوگواره سال پیش است، طراحی کرده است.
رهنما با معرفی اعضای هیات داوران سوگواره بین المللی هنرعاشورایی افزود: داوران بخش پوستر و پرچم مسعود نجابتی، حسن موسی زاده و محمد خزایی هستند. همچنین داوران بخش تصویر سازی و نقاشی محمد حسین صلواتیان، محمدرضا دوست محمدی و حسن روح الامین هستند.
وی در پایان با اشاره به بخش بین المللی سوگواره بیان کرد: برای بخش بین المللی با کشورهای ترکیه، عراق، لبنان، افغانستان و بحرین صحبت شده که آثاری هم از این کشورها به دست ما رسیده است. امسال تندیسی برای جشنواره طراحی شده که آن را به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد. این تندیس توسط نادر قشقایی طراحی و آماده شده است.
گفتنی است یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با ارائه و نمایش آثار برگزیده 22 تا 29 آبان ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار