آموزش پیشگیری از پوکی استخوان در مدارس شهرستان قدس

کارشناس بهداشت و تغذیه اداره آموزش و پرورش شهرستان قدس گفت:شعار روز جهانی پوکی استخوان، استخوان هایت را دوست بدار، از آینده ات محافظت کن می باشد.

کد مطلب: ۶۷۶۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران، مرضیه محمدی کارشناس بهداشت و تغذیه اداره آموزش و پرورش شهرستان قدس ضمن بیان این خبر گفت: پوکی استخوان بیماری است که کاهش تراکم استخوان، کاهش استحکام آن و در نتیجه ضعیف و سست شدن استخوان ها را به بار می آوردو این بیماری در عمل منجر به استخوان های سوراخ سوراخ غیرنرمالی می شود که مانند اسفنج می توان آنها را فشار داد.

وی افزود:این اختلال اسکلت بدن باعث تحلیل رفتن استخوان ها و شکستگی های متعدد در استخوان ها می شود،در این بیماری استخوان نسبت به یک استخوان عادی تراکم کمتری دارند،استخوان در حالت نرمال شامل پروتئین، کلاژن و کلسیم می شود که همگی باعث استحکام استخوان ها می شود و استخوان هایی که دچار بیماری پوکی استخوان می شود با کوچکترین آسیب دیدگی می شکنند، آسیب دیدگی ها که در حالت عادی باعث شکستگی استخوان نمی شدند.

محمدی گفت:شکستگی هم می تواند به صورت ترک (مثل شکستگی لگن) باشد هم شکستگی خرد و له شده (مانند شکستگی فشاری ستون فقرات) می شود. ستون فقرات، لگن و مچ دست نواحی از بدن هستند که در اثر پوکی استخوان می شکنند، اگر چه شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان تقریبا در هر استخوانی ممکن است بوجود بیاید و از آنجا که پوکی استخوان یک بیماری تراکم استخوان میباشد ، ممکن است موجب شود مهره برای جبران یکپارچگی ساختاری ستون فقرات، ضعیف شود و منجر به بروز علائم گودی کمر گردد.

وی تاکید کرد:با توجه اهمیت این موضوع درهمه مدارس آموزشهای لازم در خصوص اهمیت مصرف شیر و لبنیات ونور خورشید و ورزش و مصرف ویتامین دی برای مبارزه با پوکی استخوان به دانش اموزان داده شد.

شایان ذکراست، سالیانه نه میلیون نفر در سطح دنیا به علت پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند.

/ خبرنگار : الهه دلشاد /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار