معاون سازمان ملی استاندارد ایران:

هر معلم و مدرسه می‌تواند چشم انداز فردی داشته باشد

معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هر معلم و مدرسه می تواند یک چشم انداز فردی داشته باشد. کار سیستم این است که یک چشم انداز مشترک از آن استخراج می کند.

کد مطلب: ۶۷۵۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، جهانبخش سنجابی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران امروز شنبه ۲۹ مهر ۹۶ در افتتاح چهارمین دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت مدارس در باشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: کیفیت به منزله یک عدد کسری است که صورت آن عملکرد ما به عنوان تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات و مخرج آن انتظار مشتری است. اگر حاصل عدد یک باشد یعنی کیفیت برابر با انتظارات مردم است.

وی با اشاره به موضوع کیفیت در مدیریت مدارس، گفت: مدرسه ما زمانی پرکیفیت است که عملکرد ما فراتر از انتظار و ذائقه ذینفعان باشد. اگر هم عملکرد ما کمتر از انتظار باشد یعنی کیفیت نامطلوب و پایین است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت باید بپذیرد که هر واحد تشکیل دهنده می تواند یک چشم انداز فردی داشته باشد یعنی هر معلم و هر مدرسه یک چشم انداز فردی داشته باشد. پس سیستم این چشم اندازهای فردی را می گیرد و یک چشم انداز مشترک از آن استخراج می کند.

وی با پرداختن به این موضوع که زمینه ها و بسترهای لازم برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش در ایران فراهم است، افزود: متخصصان تحول معتقدند آینده از 4 عنصر تشکیل شده است؛ 1. روندها 2. پدیده ها یا ایونت ها 3. تصاویر یا ویژن و 4. مجموعه اقدامات. اگر می خواهیم به سمت تحول در نظام آموزش و پرورش برویم باید مداخلات تحولی ما ناظر بر 3 عنصر روندها، تصاویر و اقدامات باشد.

سنجابی با اشاره به همکاری سازمان ملی استاندارد با آموزش و پرورش در طرح تعالی مدیریت، بیان کرد: بررسی تفاوت پیشران ها در کشورهای توسعه یافته، درحال توسعه و توسعه نیافته ثابت کرده است که اولا در کشورهای توسعه یافته پیشران استاندارد سازی موفق عمل کرده است. ثانیا پیشران مدیریت کیفیت در کشورهای توسعه یافته شکل گرفته و نظام تضمین کیفیت وجود دارد و ثالثا سومین پیشران رقابت پذیری است یعنی در کشورهای پیشرفته ردی از انحصار وجود ندارد و رقابت در همه بخش ها به رسمیت شناخته شده است.

وی در خاتمه گفت: اگر این 3 پیشران وجود داشته باشد تحول اتفاق می افتد. شاخص های حکمرانی خوب هم مبتنی بر همین شاخص هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار