وزیر اسبق آموزش و پرورش:

نگاه مصرفی به آموزش و پرورش نشود/کنکور غده‌ای سرطانی است

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به حال نامناسب آموزش و پرورش، کنکور را یک غده سرطانی برای نظام آموزشی دانست.

کد مطلب: ۶۶۴۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه پرسشگر بیان کرد: آموزش و پرورش بستر رشد انسان و توسعه‌ آفرین است و با وجود تلاش‌های بسیاری که از ابتدای انقلاب تاکنون شده آموزش و پرورش حال خوبی ندارد. مهم‌ترین علت آن نوع نگاه مردم و مسئولان به آموزش و پرورش است .

وی مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را نوع نگاه مردم و مسئولان دانست و افزود: شکاف عمیقی بین گفتار نظری و رفتارهای عملی داریم و زمانی آموزش و پرورش کارآمدی داشته که مبانی نظری اعتبار به اندازه مبانی عملی داشته باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بابیان اینکه نباید نگاه مصرفی به آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: بسیاری از مسئولان این نهاد آموزشی را مصرفی دانسته در حالی که خروجی های آن نیروی انسانی و سرمایه ای ماندگار است.

مظفر عنوان کرد: آموزش و پرورش ایران GDP کمتری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد و این در حالی است که انتظارات بسیاری از آموزش و پرورش داریم اما اعتبارات باید با مقدورات تناسب داشته باشد و در عمل هیچ تفاوتی بین آموزش و پرورش به عنوان نهاد انسان ساز و دیگر نهادها قائل نیستیم.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییر نوع نگاه‌ها به آموزش و پرورش از سوی مردم و مسئولان هستیم، گفت: نقش معلم و تربیت آن مساله بسیار مهمی است که در برخی مسئولان این نگاه وجود ندارد و معتقد هستند که نیازی به مراکز تخصصی تربیت معلم نداریم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: نگاه به آموزش و پرورش نباید صرفا بر مبنای محفوظات و رسیدن به کنکور باشد بلکه براساس تعریف یونسکو آموزش برای یادگیری یکی از مسائل مربوط به آموزش و پرورش است.

مظفر اظهار کرد: آموزش ها باید به طور چند بعدی باشد و تربیت جسم و روح را دنبال کند همچنین باید بدانیم دانش آموز در نظام آموزشی از کجا به کجا خواهد رسید.

وی به سند تحول بنیادین اشاره داشت و گفت: مدارس ما باید مدرسه زندگی باشد اما گاهی دانش آموزان به دلیل بی توجهی به آموزش مهارت های زندگی پس از فارغ لتحصیلی به درستی نمی توانند زندگی خود را مدیریت کنند و حتی اصول اولیه را نمی دانند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش کنکور را یک غده سرطانی در نظام اموزشی دانست و تصریح کرد: باید امتیازهای لازم برای ورود به دانشگاه در طول سال تحصیلی پخش شود و اکنون کنکور روان جوانان ما را خدشه دار کرده است.

مظفر عنوان کرد: گفت: اعتقاد من این است که شورایی فرادستی باید حکیمانه مشکلات آموزش و پرورش را برشمارند و برای آن مشکلات که قابل حل هم هست، درمان عملی بیابند .

وی با بیان اینکه باید مدیریت‌های سلیقه‌ای از بین رود، اظهار کرد: حاکمان هم بر اساس این سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش حمایت کنند و از آن انتظار داشته باشند همچنین کارهای پراکنده در اجرای سند تحول بنیادین کارایی ندارد و بر این اساس مسئولیت‌های وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه بسیار است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار