در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

چالش‌های پیش‌روی احداث سد‌ هراز/نگرانی از نفوذ شیرابه زباله به آب

یک نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی درخصوص ایرادات احداث سد هراز در این استان گفت: یکی از شرط هایی که مسئولان اجرای پروژه در زمان اخذ مجوز محیط زیستی تعهد داده بودند مساله پاکسازی محل دپوی زباله هاست که هنوز عملیاتی نشده است.

کد مطلب: ۶۵۷۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

قاسم احمدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به احداث سد هراز در مازندران و نزدیکی این سد با محل دپوی زباله در آمل اظهارداشت: محل دپوی فعلی زباله های آمل تا مکان ساخت سد 11 کیلومتر فاصله است و قبل از ساخت این سد پرونده ارزیابی های زیست محیطی به سازمان محیط زیست ارجاع داده شد.

این نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سد بر روی این رودخانه هراز ضروری است اما درباره حل مشکلات دپوی زباله در این منطقه باید راهکار جدی ارائه شود تا پیش از تکمیل و آبگیری سد، آن را اعمال کرده و نگرانی از بابت زباله ها برطرف شود.

وی درخصوص الزامات ارزیابی زیست محیطی طرح های عمرانی گفت: یکی از الزامات مهم در این رابطه امکان سنجی و مکان یابی است که متاسفانه گاهی بخاطر عدم دقت به این مهم در اجرای پروژه ها، مشکلاتی برای یک منطقه پیش می آید.

احمدی اضافه کرد: سد هراز هم منتقدان جدی دارد که این سد نیز یکی از این پروژه هاست که باید در موقع ارزیابی توجه جدی به مساله ارزیابی زیست محیطی می ‌شد.

وی تصریح کرد: یکی از شرط هایی که مسئولان مربوط اجرای پروژه در زمان اخذ مجوز محیط زیستی تعهد داده بودند مساله پاکسازی محل دپوی زباله هاست که هنوز عملیاتی نشده است.

احمدی درخصوص حل مشکلات سد هراز نیز گفت: جلساتی برای انتقال محل دپوی زباله ها با فرمانداری آمل و استانداری مازندران برگزار شده و مشکلات اعلام شده است. البته مکانی برای انتقال زباله ها پیش بینی شده اما مورد تایید محیط زیست استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین موضوعی که در محیط زیست استان مازندران باید پیگیری شود، بحث امحای زباله است که مکانی برای دفن انبوه زباله ها به صورت اصولی وجود داشته باشد چون دفن غیراصولی زباله ها به خاک منطقه آسیب جدی وارد می‌ کند.

این در حالی است که ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران در مخالفت با این ساخت این سد گفته است: ساخت سد با میلیاردها تومان هزینه آنهم در شرایط خشکسالی و با وجود چنین مشکل بزرگ زیست محیطی، چه توجیهی می تواند داشته باشد. آبگیری سد با شرایط فعلی به هیچ وجه به صلاح نیست، زیرا تنها حدود 3 تا 3.5 کیلومتر از خواستگاه دریاچه سد تا محل دپوی زباله (با گستره ای حدود 5 الی 6 هکتار)، وجود دارد و از محل دریاچه تا محل دپو که عملا هیچ فاصله ای وجود ندارد و کوه زباله مشرف بر دریاچه سد است و همین حالا هم شیرابه زباله ها درحال سرازیر شدن به رودخانه هراز است و با آبگیری سد نیز شیرابه ها به طور مستقیم وارد دریاچه خواهد شد و باید با هر کسی که مدعی شده هیچ آلودگی آب هراز را تهدید نمی کند، به شدت برخورد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار