گزارش پانا از پیش بینی بازار لوازم خانگی در سال ۹۶:

خواب زمستانی بازار لوازم خانگی در بهار نیز ادامه دارد

هرساله بسیاری از بازارها در فروردین و اردیبهشت با شرایطی آرام و کم رونق مواجه اند اما فعالان صنف لوازم خانگی می گویند بازار لوازم خانگی زمستان با خواب سنگینی مواجه بود که به نظر می رسد تا پایان بهار نیز ادامه دارد باشد و درحالی که رئیس اتحادیه لوزام خانگی فروش های اینترنتی و تعداد زیاد واحدهای صنفی را دلیل بی رمقی بازار می داند.

کد مطلب: ۶۱۱۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگاراقتصادی پانا تعطیلات نورزو به پایان رسیده و بازگشت به کسب و کارها نیز آغاز شده است .گشتی در خیابان جمهوری و امین ظهور تهران که بورس خرید و فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری است نشان می دهد بازار رونق چندانی ندارد ؛فروشندگان از وضعیت فروش شب عید هم رضایت ندارند و می گویند به نظر نمی رسد کسادی بازار امسال هم برطرف شود .

اما محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوزام خانگی اعتقادی به کسادی بازار ندارد او به رشد 10 درصدی تولید استناد می کند و می گوید با توجه به عدم صادرات لوازم خانگی این میزان افزایش تولید در بازار داخلی به فروش رسیده است .

طحان پور معتقد است تعداد واحدهای صنفی در لوازم خانگی بیش از نیاز بازار است و در کنار آن سایت های اینترنتی و فروش کالانیز به عرصه فروش وارد شده اند که بدیهی است عدم رضایت فروشندگان لوازم خانگی را به دنبال داشته است .

طحان پوردر گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا می گوید : فروش لوازم خانگی در واحدهای صنفی رونق زیادی ندارد که یکی از دلایل آن این است که تعداد واحدهای فروش بیش از حد نیاز است که در کنار آن فعالیت سایتهای اینترنتی و نوین فروش بر کاهش مراجعه مردم به واحدهای صنفی موثر بوده است.

وی معتقداست : عرضه در بازار بیش از تقاضای موجود است و با راه اندازی بخش تعاونی های ادارات و سازمانها و پیش بینی شرایطی برای خرید اقساطی و بلندمدت مراجعه مردم به فروشگاههای سطح شهر کاهش داشته است .

رونق نداشتن فروش فروشگاهی به معنای رکود در تولید و توزیع نیست

رییس اتحادیه لوازم خانگی خاطر نشان می کند: عدم رونق فروشگاههای سطح شهر به معنای رکود در تولید و توزیع در این بخش نیست و اگر تولیدکنندگانی هستند که تولید آنها در بازار با اقبال مواجه نمی شود باید به بهبود کیفیت کالای تولیدی خود بیندیشند.

رمز ماندگاری در بازار بهبود کیفیت تولید است

طحان پور می گوید: برخی از تولیدکنندگان کالای کیفی و با خدمات مناسب پس از فروش ارایه نمی دهند اما باید بدانند رمز ماندگاری در بازار بهبود کیفیت تولید است.

وی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در کشور با افزایش 10 درصدی مواجه شده است ادامه می دهد: برخی از کارخانجات نیز با افزایش حدود 50 درصدی در تولید مواجه شده اندو به طور میانگین تولید کارخانجات لوازم خانگی با افزایش 10 درصدی مواجه شده است .

طحان پور با اشاره به پیش بینی فروشهای فوق العاده فروشگاهی در سطح شهر عنوان می کند : در کالاهای خارجی نیز تخفیفات و پیش بینی هایی برای فروش تا پایان فروردین در نظر گرفته شده و می توان گفت رکود در توزیع و فروش وجود ندارد ؛حتی اگر واحدهای صنفی رضایت از فروش نداشته باشند چون کار فروش آنها را واحدهای دیگر انجام می دهند.

انبارها با انباشت کالا مواجه نیستند

طحان پور می افزاید: موجودی انبارها با انباشت کالا مواجه نیست و آن بخش از تولیدکنندگان که با رسوب کالا در انبار مواجه هستند به این دلیل است که کالای تولیدی آنها از کیفیت مناسب برخوردار نیست و اقبالی در بازار ندارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح می کند : اکثر کارخانجات با تولیدات کیفی از میزان فروش رضایت دارند و بازار را نسبت به سال 94 بازار پر رونق تری می دانند.

وی عنوان می کند : سهم فروش محصولات در گذشته نسبت 50 به 50 در تولیدات خارجی و داخلی بود که اکنون به 70 درصد تولیدات داخلی و 30 درصد خارجی رسیده و توجه مشتریان به کالاهای تولید داخل بیشتر شده است.

طحان پور می گوید : سه برند سامسونگ، ال جی و پاناسونیک 50 درصد وابستگی به قطعات تولید داخل دارند و در کارخانجات داخلی مونتاژ می شوند بنابراین تولید داخلی محسوب می شوند.

طحان پور درباره نقش رکود مسکن بر بازار لوازم خانگی تصریح می کند : مسکن از کالای سرمایه ای خارج شده و از افزایش قیمتهای ناگهانی که دلیل جذب نقدینگی در سالهای گذشته بود خبری نیست و طبیعی است که کاهش رونق بازار بر فروش صنعت لوازم خانگی نیز تاثیرگذار است.

طحان پور با بیان اینکه بازار سیاه بسیاری از کالاها ازبین رفته است ، خاطرنشان می کند: آرامش به وجود آمده در بازار، تقاضای کالای کیفی را افزایش داده و انبارداری کالاها نیز به پایان رسیده است به این معنا که در بخش لوازم خانگی هیچ انبارداری صورت نمی گیرد و تنها از چند ماه مانده به ازدواج است که خانوارها به خرید لوازم اقدام می کنند.

وی ادامه می دهد: تولیدات داخلی کشور تنها در شرایطی ماندگار خواهند بود و قادر به جذب بازار داخلی هستند که از ابتدا با هدف تولیدصادراتی وارد عرصه شوند و کالایی تولید کنندکه از نظر قیمت و کیفیت قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشند .

طحان پور تصریح می کند: عرضه کالا در بازار بیش از تقاضاست و کالای کیفی نیز هم در تولیدات داخلی و هم در کالاهای وارداتی وجود دارد و مصرف کنندگان باید مراقبت داشته باشند که خدمات پس از فروش کالاها مربوط به چه شرکتی است تا قابلیت رسیدگی و کنترل و نظارت وجود داشته باشد.

بازار لوزام خانگی بیشترین رکود را در چند سال اخیر تجربه کرده است

اما شهیدی رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی وتصویری نظری متفاوت از رئیس اتحادیه لوازم خانگی دارد.او می گوید : آماردقیقی از میزان فروش در دسترس نیست اما می توان گفت بازار بیشترین رکود را در چند سال اخیر تجربه کرده است .

وی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا می گوید: عدم گردش نقدینگی و رکود کلی حاکم بر اقتصاد موجب شده تا بازار لوازم خانگی نیز از این رکود بی تاثیر نباشد ضمن آنکه قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و با وجود آنکه در یک سال اخیر قیمت ها افزایشی نداشته است اما تقاضا نیز با افزایش مواجه نشده است .

رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی وتصویری عنوان می کند: ثبات قیمت ارز موجب شده تا تولیدکنندگان لوازم خانگی در مقایسه با سالهای گذشته با افزایش قیمت تولیدات خود مواجه نباشند اما ثبات قیمتی نیز موجب افزایش تقاضا و تحریک بازار نشده است .

شهیدی خاطرنشان می کند : بازخوردهایی که از بازار گرفته می شود ،خروجی انبارها ،رسوب کالا در انبارها و سیستم توزیع نشان می دهد که بازار نسبت به اسفند 94 شرایط رکودی تری را تجربه می کند .

وی در پاسخ به این پرسش که رونق فروش های اینترنتی وسایت هایی مانند دیوار و غیره می تواند یکی از دلایل گله مندی فروشندگان سطح بازار از میزان فروش باشد ، تصریح کرد: تولیدکنندگان با شیوه فروش کار چندانی ندارند ممکن است شیوه فروش متفاوت باشد و حرکت به سمت سیستم های نوین فروش و توزیع نیز امری انکارناپذیراست اما آنچه مهم است تولیدات در انبارها باقی می ماند که نشان می دهد تقاضای بازار مناسب نیست .

رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی و تصویری عنوان می کند : تولید نسبت به سالهای گذشته افزایش نیافته وحتی نسبت به سالهای گذشته کاهش نیز داشته است بنابراین مازاد عرضه دلیل رکود نیست ونسبت به سال 90 کاهش 30 درصدی تولید وجود دارد .

شهیدی تصریح داشت: رصد روزانه تغییرات انبار کالاها نشان می دهد انبار نسبت به سالهای قبل با مازاد مواجه است .

وی در پاسخ به این پرسش که ارایه تسهیلات خرید چه میزان در تحریک تقاضا موثر است ، بیان می کند: طرحی تحت عنوان طرح خرید اعتباری کالا در سال گذشته از سوی بانک مرکزی مطرح شد که اجرای ناقص و غیرصحیح آن موجب شد تا با رونق تقاضا مواجه نباشد .

رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی و تصویری تصریح می کند: البته واحدهای پخش و توزیع می توانند با پیش بینی شرایطی موجب رونق فروش شوند .

لوازم خانگی از رکود مسکن تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم دیده است

وی با اشاره به تاثیرات رکود مسکن بر رکود بازار لوازم خانگی عنوان می کند: رکود مسکن دو تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بازار لوازم خانگی داشته است تاثیر غیر مستقیم آن این بوده که بسیاری از صنایع و مشاغل وابسته به مسکن با رکود مواجه شده و عدم گردش نقدینکی در بازار به بازار لوازم خانگی نیز سرایت کرده است .

شهیدی بیان می کند: تاثیر مستقیم رکود نیز این است که با اتمام ساخت هر واحد مسکونی نیاز به فرش ،مبل ،آبگرمن ،لوستر ،اجاق گاز ،تلویزیون و بسیاری از کالاهای خانگی دارد که برای ورودبه یک واحد مسکونی نیازاست .

رئیس انجمن تولید کنندگان صوتی وتصویری می گوید: تمام برندهای داخل کشور تولید داخل هستند و برندهای سامسونگ ،ال جی ،پاناسونیک و سونی مونتاژ داخل هستند و استاندارد تولید آنها همان استانداردی است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد .

وی ادامه می دهد : از 1400 تولید کننده تلویزیون در دنیا تنها 5 کارخانه صفحه کامپیوتر را تولید می کنند و مابقی تولید کنندگان این قطعه را از آنهاخریداری می کنند .

شهیدی در خصوص چشم انداز بازار لوازم خانگی در سال 96 تصریح می کند : اگر روال کنونی ادمه داشته باشد نمی توان گفت که بازار با رونق مواجه شود مگر آنکه تدبیری جدی برای گردش نقدینگی در اقتصاد اندیشیده شود.

وی با اشاره به تاثیر رونق بازار مسکن بر بازار لوازم خانگی عنوان می کند : بسیاری از کالاها از جمله مصالح ساختمانی پرده مبل فرش،اجاق گاز پکیج ابگرمکن و بسیاری از تولیدات به رونق بخش مسکن وابسته اند .

وی ادامه می دهد : قیمتها در بازار مسکن به صورت کاذب افزایش یافته و تولیدکنندگان حاضر نیستند با قیمت پایین تر به فروش برسانند و می توان گفت هنوز در بازار مسکن حباب قیمتی وجود دارد.

محمد امینی فروشنده یکی از فروشگاههای خیابان جمهوری نیز می گوید : هزینه های فروشگاهی ،مالیات و غیره برای فعالان این صنف بالاست و به خصوص در فروشگاههایی که اجاره شده است حاشیه سود را بسیار کاهش داده و برخی از فعالان این صنف تردید دارند که به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر .

وی می افزاید : اسفند امسال نیز فروش مطابق انتظار نبود و به نظر نمی رسد تا مردم پول نداشته باشند و نقدینگی چرخش نداشته باشند رونق فروش ما هم شدنی نیست .

صاحبنظران رونق نقدینگی در بازار را موجب تحرک بازارهای وابسته می دانند انگونه که فعالان لوازم خانگی نیز رکود مسکن در این بازار را دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم می دانند و به نظر می رسد چرخش چرخ بسیاری از بازارها به رکود کلی حاکم بر اقتصاد وابسته شده است ؛ شرایطی که تصمیم گیری های دولت و سیاست های کلان اقتصاد در ادامه آن موثر خواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار