واقعه های تاریخی 5 آذرگرگان و12 دی گالیکش درفهرست آثارملی کشورثبت شد

خبرگزاری پانا : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت: دو واقعه تاریخی 5 آذر گرگان و12 دی گالیکش دراجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و مکان رخدادهای انقلاب اسلامی، به ثبت رسید.

کد مطلب: ۵۳۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، هشتمین شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور با هدف بررسی 70 پرونده با موضوع مکان رخدادهای انقلاب اسلامی و ثبت آثار تاریخی و فرهنگی از 16 بهمن تا 18این ماه در تهران برگزار شد.

در نشست این شورا اثر تاریخی 5 آذر گرگان با شماره 14 و 12 دی گالیکش با شماره 15به ثبت رسید.

قربان عباسی با اشاره به نقش مردم منطقه گرگان و دشت در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: تنها شهر در شمال کشور که در یک روز ( 5 آذرماه 57) 13 شهید و ده ها مجروح تقدیم انقلاب کرد، گرگان بود.

وی ادامه داد: از 5 آذر تا 22 بهمن سال 1357، 77 روز تعیین کننده است، در این روزها و شب ها مردم به خیابان ها ریخته و علیه رژیم فعالیت می کردند و این 77مدت به عنوان شب های روشن نامگذاری شده است.

عباسی همچنین به واقعه 12 دی سال 1357 در گالیکش اشاره کرد و افزود: این حادثه که درنتیجه مبارزات مردم این شهر علیه رژیم پهلوی و درحمایت از مبارزین و شهدای 5 آذر گرگان رخ داد به عنوان روزی به یاد ماندنی درتاریخ انقلاب اسلامی و تقویم مجاهدت های مردم این منطقه ثبت شد.

وی افزود: با ثبت واقعه 5 آذر سال 1357 در گرگان و 12 دی درگالیکش بنا داریم این حماسه های تاریخی را بصورت ویژه احیاء و به نسل جوان معرفی کنیم.

یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد.

پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎ ابن ‎موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند.

در این خصوص و به منظور اطاعت از فرمان امام خمینی (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا (در کنارهم هستند) گرد آمدند تا تظاهرات کنند.

این درحالی است که قبل از آغاز تظاهرات، ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند که دراین حادثه 13 تن شهید و ده ها نفر مجروح شدند.

در 12 دی همان سال نیز مردم گالیکش در حمایت از شهدای حادثه 5 آذر گرگان و درمبارزه با رژیم پهلوی قیام کردند، که دراین حادثه 7 تن به شهادت رسیده و 25 نفر مجروح شدند.

در این خصوص آیین رونمایی از لوح ثبتی رویداد تاریخی 5 آذر گرگان در فهرست آثار ملی کشور همزمان با فجر انقلاب اسلامی و با حضور، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان و مسولان استانی در مسجد جامع گرگان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این آیین گفت: در مجموع 19 اثر معنوی و دو مکان رخداد از این استان تاکنون در فهرست آثار کشور به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار