گفت و گو با بازیگران «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» ۳/زهرا شیخ اسدی:

شخصیت های «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» در زمان جاری هستند

زهرا شیخ اسدی، بازیگر نمایش «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» که از 20 تیر ماه به روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، گفت: شخصیت های «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» در زمان جاری هستند.

کد مطلب: ۵۲۰۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» که از بیستم تیرماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته است، همچنان با استقبال گرم مخاطبان همراه است. در ادامۀ گفتگوها با بازیگران این نمایش و در بخش سوم، مصاحبه رها پوررستمی، کوروش اشراقی، زهرا شیخ اسدی، دنیا رحیمی و بهنام سوزنی را پیشکش حضورتان خواهیم کرد.

رها پوررستمی:

آئیش تمام انرژی خود را وقف کرده است تا مخاطب «مصدق» را باور کند

متولد 19 تیرماه 1371 و کارشناس سینماست. آن طور که اعضای گروه از وی یاد می کنند بسیار صمیمی و مهربان است و با بزرگ و کوچک با احترام رفتار می کند. قاطعانه می توان گفت که تا به حال کسی عصبانیتش را ندیده است.

رها که در لباس یکی از دانشجویان معترضی آن روزها به خیابان آمده بودند، به روی صحنه می رود، در پیرامون این اثر می گوید: تاریخ مهم و وقایع سیاسی آن دهه، ضرورت ساخت این اثر را بیشتر توجیه می سازد.

اصغر خلیلی بسیار صبور است

وی روند تمرینات را بسیار منظم و با انرژی ارزیابی و در همین راستا تصریح می کند: تک تک بازیگران این نمایش به صبر بسیار بالای کارگردان اذعان دارند که این امر یکی از ویژگی های مهم شخصیت اوست.

پور رستمی در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن تحسین انتخاب بازیگران توسط کارگردان این اثر، «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» را گام مهمی در جهت شناساندن شخصیت بزرگ مصدق به مردم برشمرده و خاطر نشان می سازد: کارگردان این اثر کسی برای نقش «دکتر مصدق» انتخاب کرده است که تمام انرژی خود را وقف کرده است تا مخاطب مصدق را باور کند.

این بازیگر در ادامه، تئاتر را یکی از مهم ترین دغدغه های همیشگی خود دانسته و ضمن تأکید بر این امر که تأتر زاویۀ دیدش را نسبت به زندگی تغییر داده است و اظهار می داد: از زمانی که بچه مدرسه ای بودم تئاتر کار کردم و بر همین اساس تئاتر درب بسیار از نادانسته ها را به روی من باز کرد و روحم را تازه کرد و بسیاری از خوبی ها و قشنگی ها را به زندگی من اضافه کرد.

پوررستمی در بخش دیگری از این گفتگو، ایفای هر نقش جدید را ایجاد یک شخصیت تازه در وجود خود دانسته و در همین راستا، تصریح می کند: نه تنها در راپورت های شبانۀ دکتر مصدق، بلکه در هر تئاتری، هر نقشی برای فردی که به ایفای آن می پردازد، یک هویت جدید است.

پور رستمی ضمن تأکید بر این امر که هر فرد برای پذیرش و ایفای مطلوب نقش خود، باید خود را در قالب آن نقش بریزد، می گوید: حضورم در نقش های مختلف نه تنها از من یک انسان که فقط یک نقش را اجرا می کنم می سازد، بلکه به من می آموزه که یاد بگیرم در جای کسانی باشم که روزی، جایی از این کرۀ خاکی بودند، و دچار اتفاقاتی شدند که حال من، باید آن را به درستی به مخاطبم برسانم.

این بازیگر، در ادامه، احساس مسئولیت نسبت به نقش را یکی از مهم ترین رسالت های بازیگر در حوزۀ اجرا دانسته و ادامه می دهد: من نسبت به نقشی که در یک اثر نمایشی به عهده می گیرم مسئولم و باید آن را به درستی ایفا کنم، چرا که مخاطب با کارم، حرکاتم و ظاهری که برای آن نقش در چهره ام می سازد ارتباط برقرار می کند و باید با آن انس بگیرد.

رها در ادامه، وجود و هستی نقش های تئاتر را منوط به پذیرش مردم دانسته و بر همین اساس می گوید: مردم باید بودن ما را بپذیرند و ما در قالب این نقش ها تا زمانی روی صحنه زنده هستیم که مردم ما را بپذیرند.

کوروش اشراقی:

ایفای نقش در حضور فرهاد آئیش بر روی صحنۀ تالار وحدت برای من یک چالش بزرگ است

کوروش اشراقی متولد ۲۵ مهر ماه 1377 تهران است. بر خلاف ظاهر بسیار آرامش، روح پرشور و نشاطی دارد و زندگی با هیجان و سختی را دوست دارد. کوروش دوره دیدۀ بازیگری و مدلینگ از تهران است و یک سال است هنرجوی بازیگری و درحال تحصیل هنر است. این بازیگر اعتقاد دارد: زندگی با موزیک ریتم می گیرد و روح را سیراب می کند.

وی در نقش نماینده حزب زحمت کشان ملت ایران در «راپرت های شبانۀ دکتر مصدق» به روی صحنۀ تالار وحدت می رود و نریشنی با صدای او در نقش میراشراقی، نماینده مجلس در حین نمایش در سالن تالار وحدت پخش می شود.

کوروش پیرامون نقشش می گوید: در حین تمرین متوجه شدم که صاحبان نقش من در حمله به خانه مصدق دست داشتند و بر همین اساس بازی سکوت و اجرای این نمایش در تالار وحدت با حضور پیشکسوتان برای من یک چالش است که می توانم از آن با عنوان بزرگترین شاخصۀ «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» یاد کنم.

این بازیگر در ادامۀ این گفتگو، ضمن ابراز خرسندی از این امر که با توجه به نیروهای خوب و داشتن کارگردانی کاردان و صبور تمرینات به خوبی پیش رفت، اظهار می دارد: با توجه به بازی جناب آییش و حساسیت های کارگردانی این نمایش، قطعاً شخصیت پردازی درستی صورت گرفته اما در نهایت، قضاوت پیرامون کیفیت اثر در قالب کلی به دید بیننده بستگی دارد.

کوروش ضمن تأکید بر این امر که عاشق انسان های خوب است و دوست دارد انرژی های خوبش را به آنان انتقال دهد، دربارۀ خودش می گوید: با توجه به سن کمم بسیار رویاپردازم و عقیده دارم که می توانم روهایام را به واقعیت زندگی تبدیل کنم و در همین راستا، چون همواره عاشق هنر بوده ام و در هر شرایطی دست از کار هنری نکشیده ام.

زهرا شیخ اسدی:

شخصیت های «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» در زمان جاری هستند

زهرا شیخ اسدی را در گروه دریا صدا می زنند. از جای جای ایران در خود نام و نشان های نیک دارد، مثلاً می توانیم این گونه بنویسیم که دریا، متولد دوم آبان ماه 1374 در کوچه و پس کوچه های خلوت لهجۀ آرام و ملیح کرمانی هاست؛ در حال و هوای دریایی بندر عباس بزرگ شده، در اصفهان ازدواج کرده، دانشجوی رشته کارگردانی و بازیگری نمایش در دانشگاه سپهر اصفهان است و مدتی است که در دانشگاه سوره، میهمان آب و هوای تهران است.

آن طور که دوستانش می گویند، از نگاه معصوم و شیرینش ادب و نجابت می بارد و به گفتۀ همسرش، خاص، مهربان و خون گرم است!

آن طور که خود می گوید، مدت زیادی نیست که پا به عرصۀ هنرهای نمایشی گذاشته است، امّا اغلب ضرورت های مورد نیاز یک تئاتری را تجربه کرده است.

وی که با عنوان پیرامون حضورش در «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» می گوید: در واقع در این اثر 3 نقش کاملاً متفاوت را ایفا می کنم امّا در عین حال مطالعه پیرامون هر یک از این نقش ها کمک های بسیاری به من کرد.

این بازیگر تئاتر، موضوع این اثر را مهم ترین عاملی برشمرده که آن را از دیگر آثاری که در آن به ایفای نقش پرداخته متمایز می کند و در همین راستا ادامه می دهد: این اثر در واقع روایتی متفاوت از دیالوگ ها و صحنه هایی است که درحال حاضر در بطن جامعه اتفاق می افتد، اما رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است.

شیخ اسدی، در ادامه، ازدیاد بازیگر در این اثر را یکی از نقاط قوت کار برشمرده و می افزاید: با توجه به حجم زیاد بازیگر در این اثر و عدم سهولت برای برنامه ریزی در تمرین ها، این روند با دقت نظر خاصی صورت پذیرفته است.

وی تصریح می کند: حضور بازیگران و عوامل اجرایی بر اساس برنامه و طبق زمانبندی یکی از نقاط قوت گروه است و بر همین اساس، تمرین ها دقیق، درست و حساب شده پیش می رود.

این بازیگر در ادامه، جاری بودن موضوع نمایش در زمان حال را از دیگر نقاط قوت «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» دانسته و خاطر نشان می کند: به نظرم در مجموع این اثر، نمایشی موفق خواهد بود، چرا که حتی اگر مخاطب اطلاعاتی در مورد وقایع نداشته باشد، به خوبی می تواند شخصیت ها را درک کند، چرا که به زعم من، این شخصیت ها همچنان در زمان جاری هستند.

دنیا رحیمی:

داستان زندگی «مصدق» برای تولید یک اثر نمایشی، داستانی بکر است

دنیا رحیمی در سال 1365 در تهران به دنیا آمده است و در سال 88 دوره بازیگری یکساله را در حوزه هنری کرج زیر نظر استاد فرداد صفاخو گذرانده است.

در برخوردهای آغازین با دنیا می توان به سادگی پی برد که وی کاملاً منطقی و دقیق است، اما آن طور که خود می گوید، شورشی، ساعی، جاه طلب و همه فن حریف است.

وی که با عنوان نماینده پیشه وران تهران در نمایش «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» حضور دارد، می گوید: نقش هایی که در این اثر ایفا کرده ام تفاوت های چشم گیری با هم دارد؛ جایی دانشجوی معترض و روشنفکر جامعه و طرفدار مصدق، جایی دیگر زنی روسپی ضد مصدق و در جایی دیگر هم یکی از افراد حاضر در دادگاه مصدق.

این بازیگر تئاتر می افزاید: رسیدن به نقش ها کار خیلی سختی نبود، اما باید بپذیریم که ما ایران زندگی می کنیم، رسیدن به نقش ها آن گونه که برخی تصور می کنند، سخت نبود.

وی در ادامه، بهره گیری از راهنمایی های کارگردان اثر را از دیگر نقاط مؤثر در بهبود کیفیت نقشش برشمرده و ادامه می دهد: کمک و راهنمایی های بسزای اصغر خلیلی در بهبود کیفیت نقشم بی تاثیر نبود.

دنیا رحیمی، اجرای این اثر در تالار وحدت را از مهم ترین ویژگی های برشمرده که برایش یکی از ملاک های اصلی این نمایش بوده و در بخش دیگری از این گفتگو، خاطر نشان می کند: پیش از حضور در این اثر، «اولیور توئیست» اصغر خلیلی را دیده بودم و اخلاق و منش ایشان در تمرین ها مرا به ادامۀ کار ترغیب کرد.

این بازیگر جوان دربخشی دیگر از این گفتگو، ضمن تأکید بر این امر که سوم دکتر مصدق یکی از چهره های مهم، محبوب و مشهور در تاریخ ایران است و داستان زندگی وی برای خلق اثری نمایشی داستانی بکر است.

وی روند سرعت تمرین این اثر را روندی بسیار مطلوب ارزیابی و تصریح می کند: به نظرم اثر به خوبی پیش می رود، چرا که در آغازین روزهای تمرین و در زمانی که تنها دو یا سه هفته از شروع تمرینات می گذشت، گروهی از بازیگرانی که همیشه جدای از هم تمرین می کردند، در کنار هم گرد آمدند در همان زمان، به این تصور دست یافتند که ماه ها از تمرین می گذرد و این در حالی بود که گروه های دیگر، ماه ها بود که تمرین می کردند.

این بازیگر تئاتر، در ادامه، «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» را اثری دانسته که در معرفی و شخصیت پردازی مصدق برای مخاطب موفق عمل کرده است و خاطر نشان می کند: مطمئناً تمام ابعاد و جزئیات زندگی شخصیت ماجراجویی مثل مصدق در یک نمایش نخواهد گنجید و این اثر، تنها برشی از زندگی کاری و نقش تاریخی و و اندکی زندگی خصوصی وی خواهد بود که به زعم من قطعاً برای تماشاگران جذاب و جالب خواهد بود.

بهنام سوزنی:

انتخاب درست بازیگر و نحوۀ چینش صحیح در «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» مهم ترین ویژگی این اثر است

یکی دیگر از بازیگرانی که در نمایش «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» به در نقش نمایندۀ سندیکای ملی ایران به روی صحنۀ تالار وحدت خواهد رفت بهنام سوزنی است.

بهنام متولد 10 دی ماه 1368 در شهر دزفول است و در رشتۀ مهندسی نرم افزار در مقطع کارشناسی از دانشکده دولتی گرگان فارغ التحصیل شده است و از سال 92 در زمینه های مستند، اجرا، موزیک فیلم و تئاتر فعالیت هایی داشته است.

وی پیرامون ورودش به گروه نمایش تجربۀ نو می گوید: من از طریق فراخوان با گروه تجربۀ نو آشنا شده ام و مصاحبه حضوری پذیرفته شدم و با صلاحدید کارگردان این اثر برای ایفای این نقش انتخاب شدم.

سوزنی ادامه می دهد: مهمترین شاخصۀ این اثر انتخاب درست بازیگر و نحوه چینش بازیگران توسط تیم کارگردانی است و حضور بازیگران چهره و قدیمی تئاتر در این اثر، شایان توجه است.

این بازیگر در ادامۀ این گفتگو اظهار می دارد: دکور مناسب و متنوع بودن صحنه های مختلف کار، از دیگر خصوصیات بارز این اثر است و با توجه به تعدد بازیگر تیم اجرایی و عوامل با زحمت و تلاش سعی بر آن دارند تا برنامه تمرین با نظم و ترتیب اجرا شود که بحمدلله، گروه «تجربۀ نو» تا حد زیادی به این مهم دست یافته است.

وی روایت داستانی روند زندگی یک شخصیت ملی را برای انتقال به نسل جدید، یکی از دستاورد های «راپورت های شبانۀ دکتر مصدق» دانسته و در همین راستا می افزاید: روند داستانی نمایش زندگی مصدق را حتی در درون خانواده و فرزندان مصدق به نمایش کشیده و تماشاگر بعد از دیدن کار با خصوصیات ریز و درشت اخلاقی دکتر مصدق آشنا خواهد شد.

مروری بر «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»

«راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» آخرین اثر اصغر خلیلی، سرپرست گروه نمایش تجربۀ نو می باشد که در جایگاه نویسنده و کارگردان، این نمایش را از یکشنبه بیستم تیرماه و از ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه برده و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. این نمایش برهه‌هایی از زندگی دکتر محمد مصدق یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد.

در این اثر فرهاد آئیش در نقش (دکتر مصدق)، رؤیا میرعلمی (خدیجه دختر مصدق)، ایرج راد (روزولت)، علیرضا زمانی‌نسب (رشیدیان)، علیرضا آرا (سرلشگر زاهدی)، علی نیکزاد (رئیس مجلس)، رضا بهبودی (نماینده موافق)، خسرو امیری (نماینده فدوی)، امین زارع (نماینده مجلس ممتنع)، علی محمد رادمنش (نماینده مخالف)، نرگس محمدی (خانوم رئیس) و خسرو احمدی (گنده لات) به همراه جمع دیگری از هنرمندان حضور دارند.

همچنین محمدرضا منصوری تهیه‌کننده، حیدر رضایی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، شیوا دیناروند دستیار دوم کارگردان، مهلا پاکدامن منشی صحنه، سارا کریمیان منشی صحنه کودتا، بهزاد بابایی مدیر صحنه، سیدحسین رضایی مدیر صحنه کودتا، متین سلیمی پژوهش سیاسی، اصغر خلیلی طراح صحنه، علی طهرانچی طراح آکساسوار صحنه و مدیر ساخت دکور، مازیار رافتی، امیررضا هرمزی، فراز فرازبخت، فاطمه احمدی، مجتبی خلیلی دستیاران ساخت دکور، علی تهرانچی ساخت مجسمه، الهام شعبانی طراح لباس، سما ستوده، مبینا استادعلیرضا دستیار لباس، زهره سلیمی پناه خیاط، مسعود رنجبر طراح نور، ماریا حاجیها طراح گریم، محمدرضا منصوری آواز و موسیقی، مهراد نوبخت پور تنظیم‌کننده قطعات موسیقی، علی سلیمانی مجری طرح، مدیر اجرایی پیمان شیخی، روابط عمومی، غزل نهانی. مهرانگیز قهرمانی ، تبلیغات مجازی امیر قالیچی، عکاس مهدی آشنا فهیمه حکمت اندیش، مریم سلیمی مدیر بخش روابط بین‌الملل، یحیی پاکدل گرافیک تئاتر، سینا پاکدل تصویربرداری و علیرضا شمدانی به عنوان مدیر تولید حضور دارند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار