زایمان زودرس و سقط‌جنین از عوارض دیابت بارداری است

متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زایمان زودرس، سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری و افزایش مایه‌کیسه آب از عوارض دیابت بارداری است که به‌عنوان مسمومیت حاملگی شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۵۱۷۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر،دکتر احمد عرب با اشاره به اینکه دیابت بارداری عدم تحمل مواد قندی (گلوکز) در دوران بارداری است افزود: مشکلات تنفسی، پایین بودن قند و کلسیم، بالا رفتن زردی و یرقان، درشت بودن نوزاد و احتمال ابتلا به دیابت در بزرگ‌سالی از عوارض دیابت بارداری بر روی جنین است.
وی مهم‌ترین علت مقاومت به انسولین را افزایش وزن و کم‌تحرکی عنوان کرد و تصریح کرد: خانم‌ها باسابقه فامیلی دیابت، خانم‌های چاق و دارای BMI بیشتر از 30 و خانم‌هایی که در بارداری قبلی خود دچار دیابت بارداری شده‌اند ازجمله افراد در معرض خطر دیابت بارداری هستند.
وی خاطرنشان کرد: خانم‌ها با سن بیشتر از 25 سال، خانم‌هایی که فرزندان بیش از چهار کیلو و یک‌صد گرم یا کمتر از دو کیلو و هفت‌صد گرم به دنیا آورده‌اند و خانم‌هایی که در بین دو بارداری به‌شدت افزایش وزن داشته‌اند از دیگر موارد در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند.
وی ضمن اشاره به افزایش آمار دیابت بارداری اظهار داشت: بر اساس آمار به‌دست‌آمده، دیابت بارداری در حال افزایش است و شیوع آن بین 3 تا 5 درصد و در برخی موارد تا 25 درصد گزارش‌شده است.
عرب با اشاره به اینکه درمان دیابت بارداری شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش و درمان دارویی است افزود: خانم‌های مبتلابه دیابت بارداری باید با نظر متخصص تغذیه ،رژیم غذایی خود را اصلاح کنند و با نظر متخصص زنان و زایمان ورزش‌های متناسب با شرایط خود را انجام دهند.
وی بیان کرد: دیابت بیش از 90 درصد زنان پس از زایمان رفع شده اما 20 تا 50 درصد آنان هنوز در معرض ابتلا به دیابت نوع دو بوده و باید موارد احتیاط را رعایت کنند.
عرب با اشاره به اینکه زنان مبتلابه دیابت باید قبل از اقدام به بارداری به پزشک معالج خود مراجعه کنند افزود: این افراد باید ازنظر وضعیت قند خون بررسی‌شده و با اجازه پزشک معالجشان اقدام به بارداری کنند زیرا پس از لقاح و در هفته‌های اول بارداری هیچ‌گونه ضمانتی برای پیشگیری از ایجاد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی و جنینی وجود ندارد.
وی بیان کرد: تمام خانم‌هایی که دارای دیابت نوع یک بوده و پنج سال از بیماری آنان گذشته است و خانم‌هایی که دیابت نوع دو دارند باید قبل از اقدام به بارداری مورد معاینه چشم‌پزشک قرار بگیرند تا در صورت نیاز مورد درمان قرارگرفته سپس اقدام به بارداری کنند.
متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: درمان اختلالات کلیوی و فشارخون از دیگر مواردی است که خانم‌ها قبل از اقدام به بارداری باید برای درمان آن اقدام کنن د لذا توصیه می شود این افراد با تهیه دستگاه قند خون در منزل، روزانه چهارتا پنج بار میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار