با حضور رایزن فرهنگی فرانسه و جمعی از هنرمندان؛

اجراهای نمایش «مستأجر» در تالار حافظ آغاز شد

نمایش «مستأجر» به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان شب گذشته ـ 21 تیرماه ـ با حضور «جمل ابوشو»، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر و اصحاب رسانه اجراهای خود را در تالار حافظ آغاز کرد.

کد مطلب: ۵۱۶۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، شب پیش، بیست‌ویکم تیرماه،«جمل ابوشو»، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در مراسم گشایش نمایش «مستاجر» به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان و تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری‌ماهر حضور پیدا کرد و روبان افتتاح این اثر نمایشی را بُرش زد.
پیش از آغاز این مراسم، ستاره امینیان به رسم مهمان‌نوازی از مهمانان فرانسوی نخستین اجرای نمایش با زبان فرانسه به جمعیت حاضر در لابی تالار خیرمقدم گفت و در ادامه، سخنرانی کوتاهش را با بیان جمله‌هایی از آلبر کامو شروع کرد که البته حرف‌های او بلافاصله توسط خودش به فارسی ترجمه شد:«در همه شرایط، چه گمنام و چه موقتاً مشهور، چه در زنجیر استبداد و چه آزاد، نویسنده می‌تواند در جامعه‌یی که زندگی می‌کند، راه خود را پیدا بکند، و دو وظیفه در این شغل به گردن اوست؛ خدمت به آزادی و خدمت به حقیقت».
امینیان همچنین درباره چگونگی شکل‌گیری نمایش و انتخاب متن صحبت کرد و گفت:«غیر از دلایل شخصی، من در فضای این رمان یک نزدیکی با حرف‌های کامو می‌دیدم. در واقع آلبر کامو بر ضرورت آزادی تاکید می‌کند. بنابراین «رولان توپور» می‌خواهد در رمان خود نشان بدهد چگونه در نبود آزادی و زیر سوال رفتن اراده، این وضعیت هست که قهرمان داستان می‌شود، نه شخصیت‌های آن، و سرنوشتی برای شخصیت‌ها رقم می‌زند که نامی ندارد جز جنون».
رایزن فرهنگی فرانسه نیز در آغاز این مراسم ضمن تشکر از کارگردان نمایش،گفت:«باعث افتخار من است که اینجا در خدمت شما هستم. سفارت فرانسه تصمیم گرفت این نمایشنامه را حمایت بکند، ابتدا به این دلیل که به استعداد خانم امینیان اعتماد داشتیم. علاوه بر این، نمایش مستاجر اثر رولان توپور، نویسنده بزرگ فرانسوی، است. همچنین باید یادی بکنم از خانم «اِمِل مورِل»، وابسته فرهنگی، با توجه به تمام خدمت‌هایی که ارائه دادند».
جمل ابوشو در ادامه با اشاره به جوان‌بودن کارگردان نمایش،گفت:«اصطلاحی در زبان فرانسه هست که برگرفته از ادبیات تئاتری است که می‌گوید استعداد ربطی به تعداد سال‌های کار و فعالیت ندارد و در واقع مصداق بارز این نمایش است».
این رایزن فرهنگی پس از تماشای نمایش نیز نظرش را چنین بیان کرد:«نمایشنامه را به خاطر کیفیت بالای متن خیلی دوست داشتم. بازی بازیگران، میزانسن و طراحی صحنه خیلی پیوند خوب و درستی با هم داشتند و قدرت دراماتیک و نمایشی خاصی به نمایشنامه بخشیده بودند. سیر نزولی اتفاق‌ها تا نقطه پایانی اجرا و متن بسیار خوب با یکدیگر تلفیق و هماهنگ شده بود. دغدغه‌های مطرح‌شده در متن خیلی جهانی و مدرن هستند و کمی از نگاه سارتر را هم در آن پیدا می‌کنید.»
او اجرای این نمایش را در فرانسه و برای مخاطبان فرانسوی نیز امکان‌پذیر و جذاب دانست.
در شب نخست اجرای نمایش «مستاجر»، علاوه بر رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، جمع گسترده‌یی از هنرمندان، اصحاب رسانه و عکاسان حضور داشتند که از آن میان می‌توان به پروفسور احمد کامیابی‌مسک، دکتر محمدرضا خاکی، رضا کیانیان، رضا سرور، رضا ثروتی، نازنین سهامی‌زاده،کتایون جهانگیری، سمیه زارعی و رضا کمالی اشاره کرد.
امینیان نمایشنامه «مستأجر» را بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده فرانسوی «رولان توپور» و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نوشته است.
مرتضی اسماعیل‌کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. سایر عوامل عبارتند از: نورالدین حیدری‌ماهر و حسام غفاری(سرمایه‌گذاران)، آنکیدو دارش (موسیقی)، علی کوزه‌گر(طراح نور)، ستاره امینیان و فرانس اولیویه (طراحان صحنه و لباس)، محمد گودرزیانی(دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، محمدصادق زرجویان (طراح گرافیک و عکاس)، منا شریفی(منشی صحنه)، سروش امینیان و احسان سیدصالحی(ساخت دکور)، کامران خلج (ساخت ماسک و سر)، قاسم رحمتی(ساخت عروسک بچه)، فرزاد صبوری(مدیر صحنه)، حسین غفاری(طراحی سایت)، پوریا شهبازیان(دستیار موسیقی)، محسن ضرابی(تصویرسازی) و احمدرضا حجارزاده (مدیر روابط‌عمومی).
گفتنی است نمایش «مستأجر» با همکاری كمپانی فرانسوی «رفُرمانس»، از دیروز 21 تیرماه اجراهای خود را در تالار حافظ آغاز کرد که تا 18 مردادماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها، ساعت 21 به تالار حافظ مراجعه بکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار