رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

175 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی استان اردبیل اجرا می شود

رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از اجرای 175 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی این استان در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۵۰۷۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ، حسین کربلایی خیاوی افزود: اولویت و محورهای تحقیقاتی محققان بخش کشاورزی استان بر مبنای نیازهای حیاتی شرایط آب و هوایی و میکروکلیمایی استان است و این طرح ها برای تدوین راهکارهای مقابله با خشکی ، شیوه های نوین و کاربردی مقابله با بحران آب و افزایش دمای محیطی تدوین و اجرا می شود.

وی با اشاره به مشکل بحران آب اظهار کرد: محققان استان ارقامی را به زارعان در پایان تحقیقات خود برای کاشت معرفی می کنند که با افزایش درجه حرارت ناگهانی محیطی بتواند خود را سازگار داده و با کمترین میزان آب مصرفی در سال های خشکسالی به بهترین نحو ممکن محصول تولید کرده و تلاش یک ساله کشاورز را به هدر ندهد.

کربلایی خیاوی اظهار کرد: افزایش ارزش افزوده و بهره وری مناسب و اصولی از جمله اهداف شاخصی است که برای تحقق اهداف اقتصادی دنبال شده و دورنمای انتقال آخرین یافته های تحقیقاتی و پژوهشی به کشاورزان با رویکرد مدیریت دانش بنیان به کشاورزان مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: پایداری منابع آب تنها در سایه بهبود بهره وری آب به روش های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای و بارانی محقق نمی شود بلکه تغییر الگوی کشت ، تبدیل کشت های بهاره به پاییزه که در زراعت هایی همچون چغندر قند و سیب زمینی صورت گرفته ، استفاده حداکثری از نزولات آسمانی را برای محصولات فراهم می آورد و بستر مناسبی را برای استفاده حداقلی از سفره های آب زیر زمینی فراهم می کند.

رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همچنین در زمینه اقدامات این مرکز در زمینه باغات استان نیز افزود: طرح های موفقیت آمیزی توسط محققان با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاهها انجام شده که معرفی ارقام جدید سیب و هلو مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و اقلیمی مشگین شهر از جمله انهاست.

وی افزود: در زمینه افزایش عمکرد حبوبات از جمله عدس نیز طرح های متعددی با عناوین مهم در سال های گذشته اجرا شده که معرفی رقم جدید بیله سوار عدس است که علاوه بر تولید محصول بیشتر در واحد سطح به بیماری فوزاریوم نیز مقاوم است.

تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.

استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

پارسال بیش از نیم میلیون تن محصول گندم که در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداکثر امکانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13 به 4 کشوری ارتقا یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار