/یادداشت

بوروزمان / معرفی روستای ˝ باباروزبهان˝ لالی

روستای باباروزبهان از توابع شهرستان لالی در شمال خوزستان است که دارای چشم انداز های طبیعی بکر و مناظر طبیعی زیباست.

کد مطلب: ۴۸۴۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد

این روستاکه درشمال شهرستان لالی در استان خوزستان دارای امامزاده ای به همین نام می باشد.این روستا دارای چندخانواده ی عشایری و چادرنشین که به صورت کوچ نشینی زندگی می کنند.درتابستان به استان چهارمحال بختیاری و در زمستان به همین منطقه عزیمت می کنند.

روستای بابا زاهد تا چند سال پیش صعب العبور بود و هیچ راه خاکی به آن دسترسی نداشت.الان در صدد ساختن راهی هستند که آن را به لالی وصل نمایند.
ضمنا این روستا را نیز به استان ایلام متصل می کنند که بزرگترین راه روستایی و کوهستانی کشور می باشد که هدف آن وصل نمودن دو استان خوزستان و ایلام می باشد.
این امامزاده طبق شجره نامه ی آن که خود از فرزندان سلمان فارسی می باشد؛ موطن اصلی فرزندان غیور بختیاری و فرزندان موفق و انقلابی شهرلالی چون: حاج محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کل کشور و دبیرمصلحت نظام فعلی کشور و برادر بزرگوار ایشان دکتر امیدوار رضایی که مدت ها نماینده لالی و مسجدسلیمان بوده اند،می باشد.
به دستور این عزیزان و با کمک بالگرد تاحدودی به این روستای زیارتی کمک هایی داده شد؛ مانند:مصالح جهت ساختن سالن برای استراحت عزیزانی ک ازنقاط مختلف کشور به این منطقه سفرمی نمایند.
این روستا به دلایل موقعیت طبیعی که پوشیده از جنگل های بلوط ، کلخنگ، بنه و .... دارای پوششی خاص و بکر می باشد.
همچنین دارای هفت آبشار بسیار زیبا می باشد. سه آبشار آن به راحتی نمی توان به آنها دسترسی پیدا نمود و باید با تجهیزات خاص به طرف آنها راه افتاد و از ارتفاع خاصی برخوردارند که اگر هر بیننده ای به بالای کوه درسمت مجاور آنها باشد ، شهر لالی از دور نمایان می شود.
ضمنا در طول مسیر می توان چاهای نفت را مشاهده نمود که از زمان های دور تا کنون پلمپ شده اند.
قبل ازحرکت به سمت روستا از تنگه ای ناو مانند به نام " تنگ حتی" سفر آغاز می شود که در زمان های گذشته محل پرداخت مالیات و خراج به خوانین دربین طوایف ایل بزرگ بابادی بود.
این روستا دارای سازه های زمین شناسی بختیاری می باشد و در طول تابستان خنک و زمستان های سرد و برفی و کوهستانی می باشدکه در هنگام بارش به علت سختی و ناهموار بودن راه با بالگرد به اهالی این منطقه کمک رسانی می شود.
اهالی این روستای عشایری بسیار متدین بوده و در زمان جنگ تحمیلی هم شهدای عزیزی را تقدیم کشور و انقلاب نموده اند.مردمان این روستا بسیار مهمان نواز و و از گذشته تاکنون رشادت های فراوانی به ثبت رسانده اند.
/ پروانه صباحی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار