آشنایی با روستای پبده در شهرستان لالی

روستای پبده یا پابده در اطراف شهرستان لالی در شمال خوزستان واقع شده و دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری منحصر به فرد است.

کد مطلب: ۴۸۲۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد


روستای پبده یا پابده در اطراف شهرستان لالی در شمال خوزستان واقع شده و دارای جاذبه های طبیعی وگردشگری منحصر به فرد است.این روستای سرسبز دارای جاذبه های گردشگری باستانی وتاریخی می باشد.دراطراف این روستا شاخه ای ازرشته کوه عظیم زاگرس می باشدکه پوشیده ازدرختان بلوط ، بنه ، کلخنگ ، پسته و زالزلک وحشی....می باشد.

آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و برفی، کوه های اطراف دنباله ی سازند آسماری و بختیاری است.دراطراف این روستا رودخانه ای دائمی و شیرین به چشم می خورد که هر رهگذری را به سمت خود جذب می کند.
بعد از طی راهی کوهستانی به غار پبده یا پابده می رسیم که گیریمشن مشهور آن را کشف و نشانه ی حیاط ده هزارساله آن را به جهانیان ارائه نمود.آثاربه جامانده دراین غارمانند: چاقو، تبر، کاسه و کوزه های گلی...رامی توان برشمرد.

اهالی کنونی این روستاکه به صورت ییلاق و قشلاق درحال کوچ در بین دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان به سر می برند در خلق آثار محلی و دستی زبانزد خاص و عام می باشند که بیشتر صنایع دستی این مردمان مهمانواز به خارج از کشور صادر و یا در داخل کشورفروخته می شود.

مردمانی که به اصطلاح محلی آنان را نخوانده ملامی گویند؛ بسیاردانا و با سواد و باهوش و آگاهند.شاهنامه خوانی دربین مردمان این روستا بسیار قابل توجه می باشد و در تیراندازی و اسب سواری نیز بسیار مهارت دارند.

اهالی این روستا اعتقاد بسیار بالایی به تشیع دارند. دراطراف این روستا قبور برخی از دلیران مشروطه که در جنگ و فتح تهران به شهادت رسیده اند به چشم می خورد و آثاری چون: شیرسنگی بر مزارشان نشان رشادت آنها می باشد.

دراطراف روستا چشمه های معروف آرپناه به چشم می خورد که هر سال تعداد زیادی مسافر خسته از دنیای ماشینی را به سمت خود می کشاند و با منظره های چشم نوازش خودنمایی می نماید.

همچنین به بازی های سنتی این روستا چون: دستمال بازی و چوب بازی می توان اشاره نمود.

/پروانه صباحی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار