رحمانی فضلی اعلام کرد:

اعلام صحت انتخابات تا2هفته دیگر/قانون تاییدیا ردصلاحیتها،نیازمند اصلاح

وزیر کشور گفت: مجلس آینده مجلسی کاملا ترکیبی با سه ضلع اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال و مستقلین خواهد بود.

کد مطلب: ۴۷۰۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: با توجه به منتخبان راه یافته در مرحله اول به مجلس شورای اسلامی، درصد این سه ضلع تقریباً به هم نزدیک خواهد بود اما در مرحله دوم وزن یکی از آنها بیشتر خواهد شد.
وی گفت: در مجلس دهم هر کدام از سه ضلع 30 تا 35 درصد کرسی ها را خواهد داشت و هیچ جناحی بر دیگری غلبه نخواهد داشت.
رحمانی فضلی افزود: مجلس آینده مجلس خوبی است و هر کدام می تواند عامل توازن باشد.
وی پیش بینی کرد در مجلس دهم سه فراکسیون اعتدال، اصلاح طلبان و اصولگرایان تشکیل شود.
وزیر کشور با بیان اینکه اکثریت غالب مردم تهران لیستی رأی دادند گفت: گفتمان غالبی در تهران حاکم شد و مردم در قالب آن تصمیمشان را گرفتند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در انتخابات مجلس در تهران رقابت بر مبنای تأیید گفتمان ها بود نه افراد.
وی با بیان اینکه انتخابات مجلس دهم دو قطبی اصولگرایان و اصلاح طلبان نبود افزود: علاوه بر اینها مستقلین و اعتدال هم در صحنه بودند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه اصلاح طلب ها و اعتدالگراها با توجه به رد صلاحیت های صورت گرفته نتوانستند به خوبی فهرستهایشان را سامان دهند، گفت: در برابر؛ اصولگرایان منسجم تر از اصلاح طلبان بودند و در استان ها هم حضور فعال داشتند.
وی تصریح کرد: بر اساس گفتمان های موجود، مردم با توجه به معیارها و شاخص هایی که در ذهنشان بود گفتمانی را پذیرفتند و انتخاب کردند.
وزیر کشور با اشاره به نظرسنجی های صورت گرفته تا روز 7 اسفند گفت: در نظرسنجی که وزارت کشور در تهران انجام داد، 30 درصد مردم گفته بودند در انتخابات مشارکت می کنند که بر مبنای آن 58 درصد می خواستند اصلاح طلب ها و اعتدال را انتخاب کنند.
رحمانی فضلی افزود: در آخرین نظرسنجی وزارت کشور در تهران هم 48 تا 50 درصد گفته بودند در انتخابات مشارکت خواهند کرد و اکثریت غالب برای رأی دادن با اصلاح طلبان بود.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از نظرسنجی ها نتایج انتخابات تهران به این شکل را نشان نمی داد.
رحمانی فضلی تأثیرگذاری رسانه ها در فضای مجازی را یکی از پدیده های انتخابات 7 اسفند دانست و گفت: این پدیده توانست اذهان عمومی را مهندسی کند.
وی درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم گفت: افراد موجود در انتخابات خبرگان را مردم تقریباً به یک اندازه شناخت داشتند اما احتمال اینکه هر کدام از آنها در کجای رأی مردم قرار بگیرند به گفتمان غالب در جامعه باز می گشت.
وزیر کشور افزود: بدون شک حوزه های مختلف، گرایش ها، نگاه اجتماعی و ساختار جمعیتی در نوع آرای مأخوذه تأثیر داشت.
رحمانی فضلی با اشاره به مشارکت 62 درصدی مردم در انتخابات 7 اسفند، حضور مردم در دو انتخابات مجلس و خبرگان را تقریباً برابر دانست و گفت: انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری هم در مقایسه با قبل با نشاط تر برگزار شد.
وی آرامش، رضایتمندی عمومی، قانونمندی و سلامت انتخابات را حاصل تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان دانست و افزود: در حیطه عملکرد و قانونی که بر نظارت و اجرا حاکم است، تعامل با شورای نگهبان را بسیار خوب پیش بردیم البته این نشانه نداشتن اختلاف نظر نبود اما ما این اختلافات را بر اساس اعتماد و قانون حل کردیم.
رحمانی فضلی یکی از اختلاف نظرهای وزارت کشور با شورای نگهبان را الکترونیکی برگزار کردن انتخابات دانست و گفت: خطای انسانی و هزینه ها در شیوه دستی بسیار بالاست اما اگر انتخابات الکترونیکی برگزار شود نتیجه تا دو ساعت اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان در دو مرحله به برگزاری الکترونیکی انتخابات ایراد گرفتند افزود: وزارت کشور در هر دو مرحله ایرادها را رفع کرد اما در نهایت نتوانستیم نظر شورای نگهبان را جلب کنیم و انتخابات 7 اسفند را به شیوه سنتی برگزار کردیم.
وزیر کشور با بیان اینکه شیوه الکترونیکی امتحان خود را پس داده است گفت: در صورتی که شورای نگهبان اجازه دهد مرحله دوم انتخابات مجلس دهم را الکترونیکی برگزار خواهیم کرد.
رحمانی فضلی افزود: در مرحله تعیین هیئت های اجرایی 1061 هیئت را ایجاد کردیم که حتی یک مورد هم با شورای نگهبان اختلاف نظر نداشتیم.
وی گفت: هماهنگی با شورای نگهبان باعث شد تا نتایج انتخابات مجلس در تهران را در مقایسه با دوره های قبل یک روز زودتر اعلام کنیم.
رحمانی فضلی افزود: هم اکنون نتایج اعلام شده و جامعه آرام است و اطمینان پیدا کرده و این بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم شورای نگهبان تا دو هفته آینده صحت انتخابات را اعلام کند، گفت: یک ماه پس از آن وزارت کشور فرصت دارد تا مرحله دوم انتخابات مجلس دهم را برگزار کند و از نظر ما نیمه دوم فروردین 95 برای برگزاری مرحله دوم؛ زمان مناسبی است.
وزیر کشور با تأکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات افزود: چارچوب سیاست های کلی حاکم بر انتخابات چه در زمینه اجرا و چه نظارت باید اصلاح شود.
رحمانی فضلی با اشاره به ثبت نام 12 هزار نفر نامزد در انتخابات مجلس دهم گفت: تأیید صلاحیت این تعداد در هیئت های اجرایی در یک زمان محدود، کار بسیار سختی است و این هیئت ها با استعلام از مراجع چهارگانه 10 هزار نفر را فاقد سابقه دیدند و بر این اساس 83 درصد را تأیید صلاحیت کردند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه شورای نگهبان هم نظارت استصوابی و هم بررسی عدم احراز صلاحیت نامزدهاست افزود: شورای نگهبان هم بانک اطلاعاتی و هم ساز و کار مناسبی برای این وظایف دارد اما حدود 7 هزار نفری هم که رد صلاحیت شدند شکایت کردند و رسیدگی به این شکایت ها هم در شورای نگهبان کار بسیار سختی بود.
رحمانی فضلی گفت: باید قانون انتخابات درباره ثبت نام ها، تأیید یا رد صلاحیت ها، تبلیغات نامزدها و رأی دادن، مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاح شود.
وی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا قانون انتخابات مجلس را در سال 95 در مجلس شورای اسلامی اصلاح کنیم.
وزیر کشور با اشاره به سخنان پیشینش در خصوص وجود پول کثیف در کشور و احتمال ورود آنها به حوزه های مختلف ازجمله سیاست و قدرت گفت: بر این اساس لایحه ای دو فوریتی را به مجلس بردیم که مبدأ، مسیر و مقصد هزینه های همه کاندیداها مشخص شود که دو فوریت آن در مجلس رأی نیاورد و با یک فوریت هم به کمیسیون مربوطه رفت و بیرون نیامد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در قانون انتخابات تهدید و تطمیع ازجمله موارد ممنوعه است افزود: اما در این قانون، مصداق های آن نیامده و نیازمند قانون مفصل تری است.
وی تصریح کرد: یکی از ضعف های قانون فعلی انتخابات؛ عدم شفافیت مالی نامزدها و منتخبان است که باید اصلاح شود.
رحمانی فضلی پیوند عمیق مردم با انقلاب، تأکید بر ادامه راه انقلاب اسلامی و حمایت از مسئولان کشور برای پیشبرد اهداف نظام را ازجمله پیام های حضور با شکوه مردم در انتخابات 7 اسفند دانست.
وی با اشاره به نگاه و رأی مردم به یک گفتمان خاص در انتخابات گفت: بر این اساس باید مطالبات مردم را پاسخ داد و مشکلات آنها را رفع کرد.
وزیر کشور افزود: مردم در این انتخابات اعلام کردند که از دعوا و انشقاق خوششان نمی آید و بیشتر به کسانی رأی دادند که شعارشان رشد، تولید و رونق اقتصادی بود.
رحمانی فضلی وحدت و انسجام ملی و اراده برای حل مشکلات کشور در حوزه روابط خارجی را از دیگر پیام های انتخاب مردم در 7 اسفند دانست و گفت: مقام معظم رهبری سهم ارزشمندی در انتخابات 7 اسفند داشتند و از چند ماه پیش در مراحل مختلف با ادبیات و تأکیدهای خاص سخن گفتند و حضور مردم در انتخابات گذشته نشان دهنده رابطه عمیق مردم با رهبری است.
وی افزود: رئیس جمهور هم بارها به وزارت کشور تأکید کرد که صرف نظر از اینکه چه کسی رأی بیاورد اجرای مرّ قانون و سلامت انتخابات برای دولت مهم است.
رحمانی فضلی با توجه به شرایط حساس منطقه، گفت: علاوه بر اینکه انتخابات 7 اسفند کاملاً قانونی، سالم و با نشاط برگزار شد، شرایط امنیتی آن بسیار مناسب بود و هیچ نکته امنیتی در هیچ جای میهن نداشتیم و این مایه مباهات مردم، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشور است.
وی برگزاری موفق انتخابات 7 اسفند را نشانه همدلی همه ارگان ها، سازمان ها و قوا در اجرا، نظارت، تبلیغات و امنیت دانست و افزود: همه در این انتخابات به میدان آمدند و هیچ کس در وظایفش کوتاهی نکرد و باید قدر این را بدانیم.
وزیر کشور با اشاره به اینکه با مشارکت و رأی مردم در انتخابات 7 اسفند دیگر هیچ عذری برای مسئولان باقی نمانده است گفت: مردم مجدداً وفاداریشان را به نظام نشان دادند و همه مسئولان باید مطالبات و خواست مردم را محقق کنند.
رحمانی فضلی مسائل اقتصادی ازجمله بیکاری و رکود از مشکلات اساسی مردم دانست و افزود: این مشکلات بدون همدلی مسئولان قابل حل نیست.
وی اولویت های اصلی مجلس دهم را وحدت و انسجام، رونق اقتصادی، امنیت و آرامش کشور دانست.
رحمانی فضلی با قدردانی از همه ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس، تأیید یا رد صلاحیت شدگان، منتخبان و راه نیافتگان به مجلس دهم گفت: کسانی که رأی مردم را کسب کرده اند مسئولیتشان در مجلس آینده بسیار خطیر است و حرکت آنها در چارچوب انجام وظایف مجلس همانند حرکت در مسیر پل صراط است.
وی با بیان اینکه انتخابات 7 اسفند در شرایط منطقه ای و بین المللی خاص و پس از توافق هسته ای و اجرای برجام برگزار شد، افزود: مردم به تغییرات مناسب با سرعت بالا واقفند و درک مناسبی از امنیت کشور، رشد، توسعه، مقاومت و ایستادگی و از موضع گیری های مناسب کشور در منطقه و بین الملل دارند.
وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات 7 اسفند میثاق مجدد 4 ساله مردم با نظام است گفت: مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مردم درک و از یکدیگر تفکیک می کنند و اولویت اولشان حفظ نظام و این نشانه تیزهوشی آنهاست.
به گزارش پانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات گسترده وزارت کشور برای رفع هر گونه ابهام یا شائبه و دخالت در روند برگزاری انتخابات افزود: اینک انتخابات پایان یافته و هیچ اعتراضی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حق همه است که احقاق حق کنند گفت: با این حال وزارت کشور هر صندوقی را که شورای نگهبان بر اساس شکایت های رسیده، درخواست رسیدگی مجدد کند، بررسی خواهد کرد.
آقای رحمانی فضلی افزود: پیش بینی این است که وحدت و انسجام خوبی در مجلس دهم حاکم خواهد شد و این مجلس فعالتر و با نشاط تر و مکمل دو قوه دیگر خواهد بود.
وی با بیان اینکه رفتارهای سیاسی در مجلس دهم قاعده مند تر خواهد شد گفت: تجربه انتخابات 7 اسفند نشان داد که وقتی از طریق قانون می توانیم احقاق حق کنیم نباید به هیچ شکل ممکن آن را دور بزنیم.
وزیر کشور تصریح کرد: نتایج انتخابات 7 اسفند نشان داد اعتماد مردم به این مسیر هم بیشتر است.
رحمانی فضلی گفت: پیام این انتخابات؛ این بود که هر کس در پی انشقاق باشد مردم در انتخابات نگاهشان را به او تغییر خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار