کارشناس ارشد گفتار درمانی در گفت و گو با خبرگزاری پانا:

باید به لکنت زبان کودکان توجه کرد

کارشناس ارشد گفتار درمانی گفت: گفتار درمانی شکلی از ناهنجاری‌های کلامی است و باید به آن توجه کرد.

کد مطلب: ۴۱۶۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

مرضیه جلالیان کارشناس ارشد گفتار درمانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا، اظهار داشت: بسیاری از کودکان در سنین بین 2 تا 5 سالگی دچار لکنت زبان شده و حروف خاصی را تکرار و کلمات را به صورت کشدار بیان می‌کنند یا در مورد برخی صداها و سیلاب‌ها هیچ صدایی از خود ایجاد نمی‌کنند که این مسئله شکلی از ناهنجاری‌های کلامی است و باید به آن توجه کرد.


وی افزود: معمولا وقتی کودک وارد دبستان می‌شود لکنت او بسیار افت پیدا می‌کند و مهارت‌های گفتاری او بهبود می‌یابد که اگر کودک دبستانی ، لکنت زبان را ادامه داد احتمالا خودش از مشکل آگاهی دارد و ممکن است که از آن خجالت‌زده هم باشد و احتمال دارد که دوستان و همکلاسی‌های او احتمالا به مشکلش توجه نشان داده و شاید به مسخره کردن وی پرداخته اند.


جلالیان ادامه داد: اگر کودک مبتلا ناراحت به نظر می‌رسد و صبح‌ها از رفتن به مدرسه خودداری می‌کند، بهتر است والدین با او صحبت کنند و از او بخواهند احساساتش را درباره مدرسه بیان کند.


وی تصریح کرد: اگر این مورد رخ داد،باید حتما با معلم وی صحبت شود چراکه او می‌تواند این موضوع را در کلاس با بچه‌ها مطرح کند و قادر است موقعیت‌‌های استرس‌آور صحبت کردن را برای کودکتان کم کند تا آن که گفتاردرمانی آغاز شود.


کارشناس ارشد گفتار درمانی با اشاره به نقش معلمان در کاهش مشکلات دانش آموزانی که دچار لکنت زبان هستند، خاطر نشان کرد: کنار گذاشتن این دانش آموزان از فعالیت‌های کلاسی به بهبود لکنت کمکی نمی‌کند و معلم باید از این واقعیت آگاه باشد که می‌تواند تصویر کاملی از تمامی رفتارهای دانش‌آموز به والدین ارائه نماید که ایجاد چنین احساسی در معلم باعث می‌شود که وی درک کند همکاری او جزیی از مراحل درمان لکنت دانش‌آموز محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار