۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند کلیه قرار دارند؛

فوت روزانه 10بیمار در انتظار پیوند کلیه/وضعیت نابسامان خرید وفروش کلیه

خبرگزاری پانا: در حال حاضر طبق آمار وزارت بهداشت 25 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند کلیه قرار دارند که به گفته عضو کمیسیون بهداشت مجلس این مساله موجب رواج پدیده خرید و فروش کلیه و پررنگ شدن نقش دلالان در این حوزه شده و وضعیت نابسامانی را در بازار خرید و فروش کلیه ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۳۷۷۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

حسن تأمینی لیچایی عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، به وضعیت نابسامان خرید و فروش کلیه اشاره کرد و گفت: متأسفانه ضعف نظارت متولیان حوزه سلامت باعث شده تا دست دلالان در فروش کلیه قوی شود.


این نماینده مجلس افزود: البته در سال گذشته مشکلاتی از قبیل فروش کلیه به غیرایرانی ها وجود داشت که خوشبختانه این مشکلات برطرف شده اما با توجه به اینکه صف افرادی که نیاز به پیوند کلیه دارند طولانی است خدمات ارائه کلیه پیوندی با مشکلاتی از قبیل فروش در بازار سیاه روبرو می شود.


فوت روزانه 7 تا 10 بیمار منتظر دریافت کلیه


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق آمار حدود 25 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند کلیه هستند، گفت: همچنین طبق آمارهای وزارت بهداشت، روزانه 7 تا 10 نفر از بیماران در فهرست انتظار پیوند اعضا فوت می‌ کنند و متأسفانه برخی از افراد برای گذران زندگی حاضر به فروش کلیه خود می شوند که به این دلیل پدیده خرید و فروش کلیه نیز وجود دارد و در این میان برخی سودجویان از افراد سوء استفاده می کنند.


وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو خاطرنشان کرد: در حال حاضر 27 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که از این تعداد نزدیک 5400 نفر می ‌توانند پیوند دریافت کنند و باید فرهنگ اهدای عضو ترویج یابد چرا که اگر بیماران مرگ مغزی اقدام به اهدای عضو کنند، هیچ بیماری سال ها منتظر دریافت عضو نخواهد ماند.


تأمینی یادآور شد: متأسفانه بیشترین متقاضیان فروش کلیه مربوط به افرادی است که یا مشکل معیشتی دارند و یا اینکه معتاد هستند و با توجه به این مساله وزارت بهداشت باید ورود جدی کند تا نقش دلالان کمرنگ شود و نباید اجازه داد که دلالان خرید و فروش کلیه آزادانه اقدام به فعالیت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار