معاون حقوقی قوه قضائیه خبر داد؛

بررسی مهمترین لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در مجلس

خبرگزاری پانا: معاون حقوقی قوه قضائیه از بررسی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کد مطلب: ۳۵۱۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، ذبیح الله خداییان در همایش سراسری چشم انداز حقوق کودک در ایران گفت: باید نوع رفتار با اطفال و نوجوانان نسبت به بزرگسالان متمایز باشد و در اسلام هم دستورالعمل هایی برای کودک و حتی در زمان انعقاد نطفه کودک داریم که اگر به خوبی اجرا شود امکان انحراف اطفال را نخواهیم داشت.

وی افزود: جامعه جهانی کمتر از ۱۰۰ سال است که به موضوع کودکان پرداخته و پیش از آن کودکان و حتی حیوانات را هم مجازات می کردند.

خداییان به قانون ۱۳۰۴ اشاره کرد و گفت: در ایران قانونی در آن سال تصویب شد که افراد بالغ و غیر بالغ را دسته بندی کرد اما دادگاه و یا آیین دادرسی اطفال وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۳۸ قانون تشکیل دادگاه اطفال تصویب شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه اظهار داشت: در سال ۱۳۷۳ با تصویب قانون دادسراها شعب ویژه ای برای رسیدگی به جرایم اطفال تصویب و بعد هم قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۸۷ تصویب و قانون ملزم کرد جرایم اطفال در شعب و دادگاه های ویژه اطفال رسیدگی شود.

وی افزود: در چند سال اخیر تحول بزرگی در حقوق کودکان و نوجوانان در ایران محقق شد و با ورود لایحه تشکیل دادگاه های اطفال و نوجوانان به مجلس و ادغام آن با قانون مجازات اسلامی قانونی جامع در مورد مجازات اطفال داریم. البته قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست هم داریم که در سال های قبل تصویب شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه اظهار داشت: لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان هم مهمترین لایحه در این حوزه است که در مجلس در حال بررسی است.

خداییان در ادامه گفت: جهان باید بداند ایران در موضوع حقوق کودک پیش قدم هست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار