کتاب ˝سینمای دهه‌ شصت در گفتگو با مدیران سینمایی˝ منتشر می شود

خبرگزاری پانا:کتاب ˝سینمای دهه‌ی شصت در گفتگو با مدیران سینمایی˝ با پیشگفتاری از ˝سیدمحمد بهشتی˝ ، به كوشش ˝محمود ارژمند˝ و محمد علی حیدری در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر می شود

کد مطلب: ۳۴۴۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، یکی از عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی در دهه‌ی شصت، حوزه فرهنگ و هنر، به‌ویژه «سینما»ست. در‌حالی‌که نشریات سینمایی بسیاری موجود است هنوز حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر-صنعت در دهة اول انقلاب مبهم است.

حوزه سینما و فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها چنان با منافع فردی و گروهی اهالی آن که اغلب، هم حضور دارند و هم خود به‌‌نوعی راوی این دوره هستند ؛ گره خورده است که کمتر روایت غیرجانبدارانه‌ای از آن به ‌دست داده شده است. اینکه واقعاً در سال‌های اولیة انقلاب، سینما چگونه بود و بر آن چه می‌گذشت، فرایند ورود و استمرار حرکت انقلاب در آن سال‌ها به سینما چگونه بود، و چه حوادثی از سر آن گذشت، جز به اشاراتی پراکنده وجود ندارد.
با این انگیزه که بدانیم معماران سینمایی پس از انقلاب، در دهة شصت واقعاً چه در سر داشتند و چگونه می‌خواستند آن‌ها را اجرا کنند و مشکلات و موانع راه و داشته‌ها و امکانات موجود‌شان چه بود و آنان با این توشه‌ها و موانع چگونه برخورد کردند و برای تاسیس و بالندگی سینمای نوین ایران چه راهکارهایی داشتند به وارسی این نکات پرداختیم؛ چرا که دانستن اینکه «آن‌ها واقعاً چه در سر داشتند» با اینکه «آن‌ها احتمالاً چه در سر داشتند» بسیار متفاوت است.
سیدمحمد بهشتی که خود یکی از مدیران سینمایی دهه ی شصت بوده و پیشگفتار این کتاب را نوشته است و در بخشهای اصلی او با فخرالدین انوار، محمدمهدی دادگو، محمدمهدی حیدریان، محمد آقاجانی و... گفتوگوهای صریح و جامعی صورت گرفته و هر یک از این افراد بسته به جایگاه و موقعیت خود، ناگفته هایی را بر زبان آورده اند و یک بار برای همیشه وضعیت موجود در آن سالها را بی کم وکاست تشریح کرده اند.
لازم به ذکر است کتاب "سینمای دهه‌ی شصت در گفتگو با مدیران سینمایی"در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات روزنه عرضه میگردد.
همچنین توزیع کتاب در فروشگاه‌های شهرکتاب و کتاب فروشی های معتبر از هفته آینده آغاز خواه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار