نظرات نادران درباره استمرار صلاحیت نمایندگان برای دوره بعدی انتخابات

خبرگزاری پانا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصوبه روز گذشته مجلس مبنی بر اینکه استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی برای دوره بعدی انتخابات به معنای سلب اختیار از هیچ مرجع نظارتی نیست، گفت: این مصوبه بدان معناست که تا صلاحیت نماینده در انتخابات توسط شورا رد نشود برای رقابت‌های انتخاباتی صالح است.

کد مطلب: ۳۴۲۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، الیاس نادران در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در خصوص مصوبه مجلس در مورد استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی برای دوره بعدی انتخابات، توضیحاتی ارائه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما این بود که در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس ناظر به هر دوره‌ای در انتخابات صلاحیت آنها برای دوره بعد استمرار پیدا می‌کند؛ مگر آنکه شورا تا پانزده روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک مرتبط عدم صلاحیت را اعلام کند. با این مصوبه سایر عوامل اجرایی و نظارتی نیز حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: در تبصره نیز آمده که موارد مربوط به تخلفات افراد مذکور در زمان شروع تا انتهای تبلیغات که به تشخیص شورا منجر به ابطال و عدم احراز صلاحیت افراد مذکور می‌شود از این قاعده مستثنی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: فلسفه این پیشنهاد این بود که وقتی فردی در ابتدای دوره صلاحیتش توسط شورا و نهادهای نظارتی تایید می‌شود این بدان معناست که این فرد در چارچوب تعیین شده صلاحیت دارد و قطعا اگر بخواهد نمایندگی را ادامه دهد صلاحیتش باید استمرار پیدا کند، در این زمان سلب صلاحیت موضوعیت پیدا می‌کند و نه احراز مجدد صلاحیت.

نادران با ارائه مثالی، گفت:‌ مثلا وزیری که از مجلس صلاحیت تصدی پست وزارت را می‌گیرد این صلاحیتش استمرار پیدا می‌کند تا وقتی که مرجع ذیربط بگوید دیگر صلاحیت ندارد و رای به استیضاح و عدم صلاحیتش داده و از پست معذول شود. به همین دلیل است که اعتقاد ما بر این است که نمایندگان تا زمانی که نمایندگی را به عهده دارند و بخواهند برای دوره بعد فعالیت‌شان را استمرار دهند صلاحیت‌شان باقی است و دیگر نباید روال تعیین صلاحیت را مجددا همچون فردی که بار اول است می‌خواهد نماینده شود طی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: البته از لحاظ قانون اساسی ما این ایراد مبنایی را وارد می‌دانیم که نمایندگان در عین نمایندگی سلب صلاحیت نمی‌شوند این بدان معناست که اگر نماینده‌ای در حین نمایندگی صلاحیتش را از دست داد مرجع قانونی باید او را سلب صلاحیت کند که این اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه مجلس تداخلی با فعالیت مراجع نظارتی ندارد، گفت: صحبت ما این است که کسی که در حوزه فعالیتش صلاحیتش تایید شده و می‌خواهد فعالیت خود را ادامه دهد دیگر نیازی به طی مراحل تایید صلاحیت ندارد. این مربوط به هر نماینده‌ای است که فعالیت‌های نمایندگی‌اش استمرار داشته و منقطع نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای آنکه این شائبه ایجاد نشود که ما دست شورا را بسته‌ایم این موضوع قید شده است که اگر افراد در حین تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی رفتارهای خلاف شرع نمایندگی داشتند شورای نگهبان بر اساس ادله و مستندات می‌تواند او را سلب صلاحیت کند.

وی مجددا تاکید کرد که این مصوبه مربوط به نمایندگانی است که چندین دوره پشت سر هم نماینده بوده و می‌خواهند در دوره بعد کاندیدا شوند و نه نماینده‌ای که در یک دوره نماینده بود و چندین دوره است که فعالیتش را قطع کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبه دست هیات‌های اجرایی را نمی‌بندد، گفت: طبق قانون اساسی نظرات هیات‌های اجرایی نیز در نهایت به شورای نگهبان می‌رود و شورا نظر نهایی را اعلام می‌کند به همین دلیل از هیچ مرجع نظارتی سلب اختیار نشده است آنچه مهم است این است که تا صلاحیت نماینده توسط شورا رد نشده صالح برای رقابت‌های انتخاباتی است.

نادران در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان چنین طرح‌هایی را در اواخر عمر مجلس و در آستانه انتخابات مطرح می‌کنند؟ گفت: این ایراد به نهاد قانونگذاری وارد است که به موقع ورود پیدا نمی‌کند و شائبه‌هایی ایجاد می‌شود ولی ما از این پیشنهاد کاملا دفاع می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار