پانا بررسی می کند؛

«استراحت مطلق» دارویی توهم زا برای جامعه ایرانی

خبرگزاری پانا: فیلم«استراحت مطلق» به کارگردانی عبد الرضا کاهانی ، سنخیتی با عقاید دینی و فرهنگ غنی ایرانی ندارد.

کد مطلب: ۳۳۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا: استراحت مطلق فیلمی به کارگردانی عبدالرضاکاهانی که به ماهیت شک در زندگی زناشویی پرداخته است، و این نخستین مفهومی است که که هر بیننده ای در اولین نگاه می تواند آن را درک کند آما این فقط ظاهر قضیه می باشد .

مردی (بابک حمیدیان در نقش حامد) که به همسرش (ترانه علیدوستی در نقش سمیرا) شک میکند آن هم به دلیل روابط راحت و دوستانه ای که با مردان دیگر دارد و این بخش از فیلم است که مورد کنکاش قرار نگرفته،که چرا این اتفاق افتاده و خانمی روابط راحتی با دوستان همسرش دارد؟

و تنها پاسخی که میتوان از بطن همین فیلم استخراج کرد این است که این خانواده(خانواده حامد) با خانواده دوستش(خانواده داوود با بازی رضا عطاران ) بدون تگه داشتن هیچ حریمی و آزادانه با هم ارتباط داشتند و این ارتباط ها رفته رفته به قدری صمیمیمانه می شود که همسر حامد میتواند خیلی راحت در خانه داوود زندگی کند .

اما در این فیلم به نوعی ظاهر سازی شده است که با این روابط آزاد در بین خانواده ها هیچ مشکلی پیش نمی آید و تنها مشکلی که هست «نگرانی» مردان ودر مواقع حساس «شک» آنها به به همسرانشان می باشد که باعث ایجاد جدایی و از هم پاشیدگی خانواده ها می شود .

اما مسئله دیگری که در فیلم استراحت مطلق میتواند مورد بحث قرار بگیرد موضوع« رفاه در زندگی و نوع درآمد »میباشد . ما در کل فیلم میتوانیم شخصیتی بنام صابر(مجید صالحی) را درک کنیم که نماد فردی است که به کسب روزی حلال آن هم با کار سخت مشغول است و زندگی محقرانه ای تو ام با درد و سختی و مشقت و فقط با توهم های مختلف خود را شاد نگه میدارد .

ودر کنار صابر شخصیتی به نام داوود را میتوانیم ببینیم که با درآمدهای حرام زندگی خوب و با آسایشی را دارد و همچنین شخصیتی به نام خسروی که فقط به دنبال خوش گذرانی ها و درآمد زایی های خود می باشد و به زندگی هیچ کس کاری ندارد و و سعی در این دارد که از دیگران به عنوان ابزار لذت استفاده کند و با این حال زندگی کاملا مرفه و با آسایش را دارد .

با این گفته ها فیلم استراحت مطلق همانند یک داروی توهم زا عمل کرده و نکات زیر را به ذهن مردم رسوخ میدهد :

1) مردان نباید به روابظ آزاد همسرشان دقت زیاد داشته باشند که موجب از هم پاشیدگی خانواده می شود .

2) برای اینکه انسان بتواند زندگی خوبی داشته باشد فقط باید به فکر درآمد زایی باشد نه به فکر حلال و حرام بودن آن .

خبرگزاری پانا آذربایجان غربی در نظر دارد تمامی فیلم های در حال اکران سینمای ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهد. تحلیل فیلم " استراحت مطلق " نخستین قسمت از این سریال می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار