معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی خبر داد

رفع نارسایی های توزیع کتاب درسی با ثبت نام الکترونیکی

خبرگزاری پانا: معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری ثبت نام الکترونیکی کتاب پیش دانشگاهی گفت: در ثبت نام اینترنتی نارسایی های مربوط به توزیع کتب درسی که باعث نگرانی دانش آموزان و خانواده ها و مشکلاتی مثل بازار سیاه کتاب می شد برطرف خواهد شد.

کد مطلب: ۳۳۸۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ در نشست خبری ثبت نام الکترونیکی کتاب دانش آموزان در سال جدید که صبح امروز 31 فروردین ماه در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار شد، سید حسین طلایی در خصوص اجرای آزمایشی این طرح گفت: اینکه ما تصمیم گرفتیم نحوه فروش و عرضه کتب درسی را بازنگری کنیم آمار ما بود. آماری که همیشه دستخوش تغییر و این تغییر موجب نارسایی هایی نیز در فرایند توزیع کتاب درسی می شد.

وی افزود: در این روش توزیع، تقاضای دانش آموزان را مبنا قرار دادیم. علاوه بر آن اصلاح فرایند توزیع منجر به کاهش هزینه های توزیع کتابهای دانش آموزان می شود و علاوه بر آن آرامشی نسبی در دانش آموز ایجاد می کنیم. زیرا وقتی دانش آموز در سایت ثبت نام می کند این اطمینان خاطر را دارد که حتما کتاب را دریافت خواهد کرد.

طلایی در خصوص سوء استفاده هایی که در زمینه توزیع کتابهای درسی صورت می گیرد اظهار داشت:همین دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان گاه باعث سواستفاده هایی می شد نظیر ایجاد بازار سیاه کتاب درسی یا فروش بالاتر از قیمت پشت جلد کتابها .ما با گسترش این روش امیدواریم این سواستفاده ها را به طور کامل از بین ببریم .

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش در خصوص اجرای آزمایشی طرح گفت: امسال برای اولین بار بطور آزمایشی دوره پیش دانشگاهی را از پایه های تحصیلی 12 ساله در نظر گرفتیم و این ثبت نام در سه مرحله در سایت مورد نظر صورت می گیرد. در مرحله اول سایت را از اول تا 31 تیرماه باز می کنیم دانش آموز بعداز ثبت نام در سامانه سنا وارد سایت می شود و با درج کد دانش آموزی می تواند کتاب پیش دانشگاهی را بصورت دوره کامل ثبت کند. وجه آن را با کارتهای بانکی پرداخت کند سپس یک کد رهگیری به او داده می شود که دانش آموز با این کد رهگیری به مدرسه ای که ثبت نام کرده مراجعه و بعد از ارائه کد رهگیری کتابها را دریافت می کند.

وی افزود: مرحله اول مخصوص دانش آموزانی است که در پایه سوم قبول شده آماده ثبت نام در پیش دانشگاهی هستند . مرحله دوم سایت از تاریخ 20 شهریور تا 10 مهر برای افرادی که قبولی شهریور داشتند یا به هر دلیلی موفق به ثبت نام نشدند باز می شود. مرحله سوم بعد از توزیع کتب پیش دانشگاهی و برای افرادی است که پشت کنکور مانده یا همکارانی که نیاز به دریافت یک جلد از کتابها دارند ما زمان مرحله سوم را برای توزیع تک جلدی اواخر مهرماه اعلام می کنیم.

طلایی تاکید کرد: شماره تلفن همراه یا ایمیل متقاضی را هنگام ثبت نام در سایت دریافت می کنیم و کد رهگیری را به او پیامک یا ایمیل خواهیم کرد تا به این ترتیب نیازی به پیرینت کد رهگیری نباشد.

وی افزود: امسال به دلیل اینکه سال اول و اجرای آزمایشی این طرح است ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشد . سعی می کنیم نقاط ضعف را کشف و نقاط قوت را توسعه دهیم و امیدواریم در سالهای آینده کلیه مقاطع آموزشی را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: در این روش فرایند پرداخت وجه تسریع می شود همچنین هیچ وجه دیگری جز وجه پرداختی موقع ثبت نام اینترنتی از دانش آموز دریافت نخواهد شد.

*نظارت مستقیم روی مدارس کشور

لیدا نیک روش سرپرست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی که در این نشست خبری حضور داشت در تکمیل سخنان طلایی اظهار داشت: در این روش امکان خطا به حداقل می رسد زیرا ما به طور مستقیم بر مدارس سراسر کشور نظارت داریم و این موضوع کمک می کند تا آمار دقیقی داشته باشیم و امکان ریسک نرسیدن کتاب به دانش آموز به حداقل می رسد.

وی افزود: اگر دانش آموز به هر دلیلی نتوانست موفق به دریافت کتاب از طریق ثبت نام اینترنتی شود می تواند کتابها را از انتشارات مدرسه یا فروشگاه های چاپ و نشر کتاب متعلق به وزارت آموزش و پرورش تهیه کند .

وی در خصوص اجرایی شدن این طرح برای سایر مقاطع در سالهای آینده گفت: پیش بینی می شود کتاب فروشی هایی که در سطح شهرها مسوول توزیع بودند در این برنامه نیز بعد از ثبت نام اینترنتی وظیفه توزیع را بر عهده خواهند گرفت.

به گزارش پانا، دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی برای ثبت نام اینترنتی کتابهای درسی باید به سامانه فروش و توزیع الکترونیکی کتابهای درسی و مواد آموزشی به آدرسهای www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com مراجعه کنند همچنین پایگاه کتابهای درسی به آدرس www.chap.sch.ir و شماره تماسهای 88827778 و 44985161 الی 4 در صورت مشاهده هر گونه مشکل در زمینه توزیع کتابهای درسی پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار