ابزار پولی و نظارت بانک مرکزی باید بیشتر شود

خبرگزاری پانا: کاهش نرخ سود بانکی که این روزها در جامعه اقتصادی کشور مطرح می شود به محیط اقتصادی منظمی نیاز دارد تا با اثربخشی بیشتری همراه شود.

کد مطلب: ۳۳۵۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جواد عشقی نژاد با بیان این مطلب، تاکید کرد: باید رابطه منظمی میان بازارهای مالی و بازار پول شکل بگیرد تا با کاهش نرخ سود بانکی شاهد فرار نقدینگی از بانک های دولتی به موسسات اعتباری غیرمجاز نباشیم.

وی افزود: ساماندهی رفتارهای دلالی هم مهم است و از بانک مرکزی انتظار داریم باتوجه به نیاز روز جامعه ابزارهای متنوع پولی را طراحی و اعمال کند و ضریب نظارت بازدارنده در برابر رفتارهای پولی غیراقتصادی را افزایش دهد.

عشقی نژاد گفت: وقتی نرخ سود بانکی در مواردی به بالای 35 درصد می رسد نمی توان به راحتی انتظار داشت نرخ سود تسهیلات هم خیلی از 22 درصد کمتر شود.

وی افزود: باید رفتار طرف های تقاضای خدمات پولی را نیز بررسی کنیم و متناسب با آن و همچنین با توجه به ظرفیت طرف های عرضه و تقاضای پول درباره نرخ سود بانکی نیز تصمیم گیری شود.

این استاد دانشگاه گفت: در مقابل بازار پول؛ بازار سرمایه و بورس را داریم که ریسک خاص خود را دارد و نمی توان خیلی انتظار داشت با کاهش 2 تا 3 درصدی نرخ سود بانکی بخش زیادی از منابع پولی به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

وی افزود: اگرچه بازار سرمایه نیز ظرفیت گسترده ای برای تامین مالی دارد اما کاهش نرخ سود بانکی در فرآیند اقتصادی و منطقه ای نیاز است که دولت بحث پرداخت بدهی های خود به شبکه بانکی و همچنین نرخ سود بین بانکی و در کنار آن وصول مطالبات معوق را ساماندهی کند تا بانک ها از ظرفیت بیشتری برای پرداخت تسهیلات متناسب با میزان تقاضاها برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: اگرچه کاهش نرخ سود بانکی می تواند حضور در دیگر بازارهای اقتصادی را تقویت کند اما این تاثیر صددرصد نیست و به سیاست های مکمل هم نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار