جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

پیرانشهر نگین شهر های مرزی کشور

خبرگزاری پانا:شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز و جاذبه های توریستی و تجاری مثل نگینی بر انگشتر استان می درخشد.

کد مطلب: ۳۲۵۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،پیرانشهر (به‌ كردی آن را خانه‌ نیز می‌نامند) از شهرهای استان آذربایجان غربی و مركز شهرستان پیرانشهر است .

پیرانشهر یكی از شهرهای مهم و تاریخی ایران است كه به دلیل داشتن سنگهای معدنی گرانیت (سبز ، مشكی و سفید) دارای شهرت جهانی است.ذخایر شناخته شده سنگ‌های گرانیت این شهر چهار میلیون تن برآورد می‌شود كه به لحاظ تنوع رنگ و طرح استحكام در ایران و جهان منحصر بفرد است.

موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه كوهپایه‌ای‌ قرار دارد كه تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های همیشه سبز در ردیف‌كاری‌های منظم هندسی پوشانده‌است. همچنین معماری بسیار زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌ها و رنگ‌آمیزی متنوع، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده‌اند. به عبارت دیگر در پیرانشهر زیبایی‌های طبیعت و شهرسازی یكدیگر را تكمیل كرده‌اند.

شهر پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در كنار مرزهای جمهوری اسلامی با عراق واقع شده و به دلیل داشتن600 ‪ میلی متر بارندگی در سال از زیباترین و سرسبزترین شهرهای كشور بشمار می‌رود

این شهر بدلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با كشور عراق و دیگر كشورهای حوزه دریای مدیترانه، یكی از بزرگ‌ترین مراكز تجارت خارجی در جمهوری اسلامی ایران است.

پیرانشهر آب‌ وهوای‌ نسبتاً معتدل‌ و فصولی‌ منظم‌ دارد. ناحیه‌ پیرانشهر از زمان‌های‌ قدیم‌ دارای‌ اهمیت‌ و اعتبار بوده‌ و نام‌ آن‌ در الواح‌ عیلامی‌ مكشوف‌ در تخت‌ جمشید ذكر شده‌ است‌.

شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب ، جنگلهای كوهستانی، كوههای مرتفع و پر برف ، بازارچه های مرزی ، روستا های پر جاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جهانگردان می باشد.
منطقه عملیاتی حاج عمران:
شهرستان پیرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس ، در خط مقدم جبهه حق علیه باطل شاهد رشادتها و جان فشانیهای جوانان سلحشور این مرز و بوم بوده و یاد و خاطره آنها را برای همیشه گرامی خواهد داشت .در رابطه با این مورد هر ساله كاروانهای زیادی از بسیجیان و عاشقان انقلاب در قالب كاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان دیدن كرده و یاد وخاطره شهدا را زنده می كنند.

معرفی جاذبه های گردشگری :
شهرستان پیرانشهر، واقع دراستان آذربایجان غربی و در فاصله 129 كلیومتری جنوب شهرستان ارومیه مانند سایر شهرهای كشورعزیزمان سرزنده تر از سالهای قبل چهره خود را برای استقبال از جشن باستانی نوروز و مسافران نوروزی آذین بندی كرده است.
این شهرستان با دارا بودن جاذبه های فراوان گردشگری یكی از قطبهای گردشگری استان محسوب شده و همه ساله با آغاز فصل بهار شاهد مسافرت جمع كثیری از هموطنان ایرانی به این شهرستان می باشیم .
شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب ، جنگلهای كوهستانی، كوههای مرتفع و پر برف ، بازارچه های تجاری متعدد، مرز رسمی و مهم حاج عمران، روستا های پرجاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جهانگردان است . این خطه از سرزمین پهناور ایران با داشتن مردمانی خون گرم و میهمان نواز و مناطق خوش آب و هوا و بازارچه مرزی مانند نگینی بر انگشتر استان می درخشد .

از اهم جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به موارد زیر اشاره كرد :

آبشار خرپاپ:
كوهها و جنگلها و دره ها و رودهای منطقه پیرانشهر دست در دست هم داده اند تا با به نقش كشیدن تابلوهایی زیبا و بی بدیل از طبیعت ، تحسین هر بیننده ای را از این نقاش توانا برانگیزند . یكی از این مناظرزیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است كه در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد . یكی از این مناظر زیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است كه در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد.


جنگلهای سرسبز و خوش آب و هوای پردانان:
این جنگلها در 22 كیلومتری جنوب پیرانشهر و بر سر راه جاده پیرانشهر به سردشت واقع گردیده است كه جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان كه یكی از سرچشمه های اصلی رود زاب كوچك است بر زیبایی آن دوچندان افزوده است.این جنگلها كه تا برفهای دایمی كوههای مرزی ایران و عراق امتداد دارند توجه هر طبیعت گردی را به سوی خود جلب میكند.

طبیعت سرسبز و زیبای پیرانشهر
كوه مرتفع قندیل علاقه به ورزشهای كوهنوردی و صخره نوردی و اكوتوریسم هر ساله در فصول بهار و تابستان تعداد زیادی از علاقمندان به این ورزشها و تفریحات را به كوههای مرتفع و دره های سرسبز پیرانشهر می كشاند . مناطقی مانند : دوله نی ، بادین آوی ، حاجی برایم ، آوخوارده ، دالاوان ، قلات شای ، كانی زرد ، زیوكه و پانه سه ر شهرستین . . . همه ساله مورد هجوم علاقمندان به طبیعت و كوهنوردان قرار میگیرد.

تپه های تاریخی پیرانشهر
رگه های مدنیت و شهر نشینی در ناحیه لاجان ریشه در هزاره های دوم و سوم و حتی پنجم قبل از میلاد دارد و بررسی آثار سفالی و فلزی وپیکرکها وسکه های مکشوفه از وجود تمدنها و فرهنگهای درخشانی چون (اورارتو / زاموا / ماننا / آشور / کوتی / کاسی / هیتی / ماد / هخامنشی/ اشکانی / پارتی / ساسانی ودوره های متنوع اسلامی ) حکایت دارد . شاهد این مدعا تپه هاو محدوده های باستانی واقع در این ناحیه میباشد از جمله تپه جلدیان ( هزاره ق . م ) تپه سه گردان1 ( هزاره ق.م )تپه پسوه ( هزاره 2 ق.م ) تپه شین آباد ( نیمه اول هزاره اول ق.م ) گورستان گورینگان ( عصر برنز و آهن ) تپه ملا سلیمان ( کالکلتیک و عصر برنز1 و 2و آهن و هزاره اول ) داشان قلا ( هزاره 3 و 1 ق . م ) و دهها تپه و محدوده دیگر که تا کنون بیش از 250 محدوده تاریخی توسط کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان کشف و شناسایی ودر لیست آثار ملی ایران ثبت گردیده است .

جلگه لاجان بدلیل دارا بودن آبهای سطحی و زیرزمینی فراوان و رودخانه های دایمی زمینهای حاصلخیز و بهره مندی از نعمت نزولات آسمانی در بهار و پاییز و زمستان و همچنین موقعیت خاص استراتژیک و ارتباطی از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده و محلی مناسب جهت اطراق کاروانهای بزرگ تجاری شرق به غرب بوده است و همین امر در طول سالیان متمادی زمینه ایجاد کاروانسراهای متعدد را فراهم آورده بود به نحوی که از این محل تحت عنوان ( خانه -xane ) به معنای منزلگاه و اقامتگاه نام برده شده است.
در این منطقه از قدیم الایام شهرهای بزرگی وجودداشته اند از جمله روستای کنونی پسوه که به کرات در منابع آشوری با نام پارسوا ( تمدنی در جنوب دریاچه ارومیه ) و در منابع اشکانی با نام پراسپه ( پایتخت ماد آتروپاتن ) و در منابع اسلامی با نام پسوه از آن ذکر شده است .

اما خود شهر پیرانشهر به لحاظ تاریخی دارای سابقه چندانی نبوده و عمر آن از 50 سال تجاوز نمی کندوتوسعه محدوده شهر براساس گسترش وادغام روستاهای کهنه خانه و شین آباد و زرگتن بعنوان هسته های اولیه شهر درطول نیم قرن اخیر صورت گرفته است که دراین میان سابقه تاریخی تپه شین آباد به هزاره دوم قبل ازمیلاد و محدوده کهنه خانه به هزاره اول قبل از میلاد وتپه زرگتن به دوره پارتی- ساسانی برمی گردد .

فرماندار پیرانشهر با اشاره به ضرورت استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود شهرستان در ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی در سال جدید گفت: با برنامه ریزیهای صورت گرفته و شناسایی و بهر گیری از امکانات موجود در شهرستان پیرانشهر ، ظرفیت پذیرش و اسکان حدود یک هزار نفر مسافر در یک شبانه روز فراهم شده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

اردوان نوسودی تاکید کرد: تمامی ارگانها و نهادهای عضو ستاد اجرایی خدمات مسافران نوروزی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، پایانه مرزی، هلال احمر، میراث فرهنگی موظف هستند به بهترین شکل ممکن نسبت به پذیرش، راهنمایی و اسکان مسافران و میهمانان نوروزی اقدام کنند.

وی گفت: مردم میهمان نواز پیرانشهر آماده میزبانی شایسته از مسافران نوروزی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار