پیشگیری از قصور پزشكی بسیار سهل‌تر از رسیدگی به موارد قصور است

خبرگزاری پانا:رییس سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: پیشگیری از وقوع خطا و قصور پزشكی بسیار سهل‌تر از رسیدگی به موارد قصور است و مهم‌ترین ركن پیشگیری از بروز خطا ارتقای سطح آگاهی پزشكان از قوانین، است.

کد مطلب: ۳۱۱۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، احمد شجاعی صبح یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی سازمان پزشكی قانونی كشور با رؤسای بیمارستان‌های دولتی با اشاره به لزوم برنامه ریزی جهت کاهش موارد خطا و قصور پزشکی خاطرنشان كرد: سازمان پزشكی قانونی كشور و مركز تحقیقات پزشكی قانونی به منظور آشنایی هر چه بیشتر پزشكان با موارد قصور و نیز پیشگیری از بروز موارد خطا اقدام به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با رؤسای بیمارستان‌ها و نیز جلسات آموزشی برای كادر درمان كرده‌است تا بتواند موارد خطا و شكایت از پزشكان را به حداقل برساند.

وی با تأكید بر لزوم اصلاح برخی قوانین كه به زیان ارائه خدمات مناسب پزشکی به هموطنان است گفت: در قوه قضاییه دید حمایتی نسبت به جامعه پزشكی وجود دارد كه نمونه بارز آن ابلاغیه رییس قوه قضاییه مبنی بر بكارگیری مجازات‌های جایگزین به جای حبس برای پزشكان است.

یك دهم درصد از اقدامات درمانی منجر به شكایت می شود

در ادامه این جلسه دكتر فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با اشاره به اینكه آمار شكایت از پزشكان در ایران بسیار كمتر از كشورهای دیگر است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در ایران تنها یك دهم درصد از اقدامات درمانی منجر به شكایت می شود كه در مقایسه با خدمات ارزنده این قشر رقمی بسیار اندك است.

وی افزود: سازمان نظام پزشكی سالانه چهار هزار و ۵۰۰ مراجعه كننده با موضوع قصور دارد كه حدود یكهزار نفر از آنان در بدو ورود رضایت می دهند و این امر نشان می دهد كه مراوده پزشك و بیمار و آگاه كردن بیمار از عوارض بیماری و اقدامات درمانی تا حد قابل توجهی از اقدام برای شكایت از پزشك جلوگیری می كند.

دكتر فتاحی با بیان اینكه رعایت نكردن اصول علمی و فنی بیشترین علت شكایت از پزشكان است، اظهار داشت: ۴۲ درصد شكایت از پزشكان منجر به صدور كیفر خواست و محكومیت برای پزشك می شود، همچنین با توجه به فراوانی تعداد پزشكان در هر رشته و نیز آمار مراجعه‌كنندگان به آنان، پزشكان عمومی و دندان‌پزشكان در معاینات سرپایی و در جراحی‌ها، زنان و زایمان، جراحی عمومی و ارتوپدی در صدر آمار شكایات قرار دارند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با اشاره به اینكه در كنار هر اقدام درمانی عوارضی نهفته است، افزود: بیماران عوارض اقدامات درمانی را نه تنها عارضه محسوب نمی كنند بلكه آن را مشكل یا دردسری می دانند كه برای آنان ایجاد شده و گاه مرز خطا و عارضه به حدی به یكدیگر نزدیك است كه امكان تفكیك آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: شكایت از كادر درمان در تمام دنیا وجود دارد و در هر كشور مراكزی نیز برای رسیدگی به این شكایات دایر شده كه در ایران این امر بر عهده دادسرا‌ها، نظام‌پزشكی، شورای حل اختلاف و سازمان تعزیرات است.

فتاحی با اشاره به اصول رسیدگی به شكایات از كادر درمان بر ضرورت برخورد با فرد خاطی و نیز رسیدگی به پرونده با رعایت عدالت تأكید كرد و اظهار داشت: برخورد در محاكم باید پیشگیرانه باشد، اعتماد مردم به جامعه پزشكی را سلب نكند، پزشك را در حالت دفاعی قرار ندهد، موجب كاهش شجاعت و شهامت پزشك در تصمیم‌گیری نشود و نهایتاً اینكه موجب نشود كادر درمان از پذیرش بیماران پرخطر طفره بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار