یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با پانا:

با اصولگرایان معتدل باید به گفتمان انتخاباتی مشترک برسیم

خبرگزاری پانا: همایش سراسری اصلاح طلبان سرانجام پس از شش سال برگزار شد، همایشی که برنامه ریزی برای انتخابات پیش روی مجلس را مهم‌ترین رسالت خود تعریف کرد. فارغ از انتقادات تند و تیز اصولگرایان به برگزاری این نشست باید دید برگزاری چنین همایشی تا چه اندازه می‌تواند اصلاحات را در رسیدن به اهداف تعریف شده‌اش یاری کند. اهدافی که بنا به گفته سخنرانان همایش، مستقیما با پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی گره خورده است. محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره می‌گوید: وزارت کشور ن

کد مطلب: ۳۰۵۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد

با توجه به انتقادات تند و تیزی که پس از برگزاری همایش اصلاح طلبان از سوی برخی از رسانه‌های اصولگرا مطرح شد، فکر نمی‌کنید بهتر بود اصلاح طلبان در برگزاری همایش و نیز اظهارات مطرح شده در آن به گونه دیگری رفتار می‌کردند؟

اصلاح طلبان اشتباه نکردند، در واقع اگر امکانش بود حتما تا حالا همایش‌های بیشتری را هم برگزار کرده بودند. اتفاقا برگزاری چنین همایشی برای آینده اصلاح طلبان خیلی هم لازم بود. اما درباره انتقادات راجع به برخی مطالب بیان شده در این همایش باید بگویم، تا آن جا من دیده و شنیده‌ام هیچ مطلب خلاف قانونی در این همایش مطرح نشده است. این همایش در مجموع در پی آن بوده است که اصلاح طلبان منسجم عمل کنند و نگاه‌شان به آینده باشد. خصوصا درباره انتخابات مجلس آینده که این نگاه باید معطوف به پیروزی باشد. مطالب دیگری هم درباره رفع حصر مطرح شده که از دغدغه‌های دلسوزان نظام است و آن‌ها می‌خواهند این موضوع با تدبیر به سرانجام برسد. اصلاح طلبان در این همایش همچنین تاکید کرده‌اند که می‌خواهیم در سایه تحزب و از روش‌های رقابتی و دمکراتیک مجلس را به دست بیاوریم. بنابراین به هیچ وجه حرف ناهنجار، خلاف منطق و بی‌قاعده‌ای از اصلاح طلبان شنیده نشد.

با توجه به مشی کلی دولت مبنی بر دوری از مسائل سیاسی و حتی فرهنگی تنش زا، فکر می‌کنید وزارت کشور از این پس هم در صدور مجوز برای همایش‌ها و نیز احزاب اصلاح طلب به همین روال ادامه خواهد داد و یا این که انتقادات باعث محافظه کار شدن مجموعه‌های نظارتی دولتی می‌شود؟

وزارت کشور خیلی شفاف اعلام کرده که در حوزه رفتارهای مدنی می‌خواهد قانونی عمل کند و اگر قرار باشد قانونی عمل کنند، نباید تحت فشار و جوی که گروه‌های سیاسی منتقد اصلاح طلبان درست می‌کنند، قرار بگیرند و متاثر از آن‌ها عمل کنند. به هر حال این دولت باید تفاوتش را با دولت قانون گریزی مثل دولت احمدی‌نژاد نشان بدهد. یکی از نقاط این تفاوت همین است که امکانات مساوی در اختیار همه جریان‌های سیاسی درون نظام قرار گیرد. همه اصلاح طلبانی که فعالیت حزبی و سیاسی می‌کنند، قانونی و شناسنامه دارند. اما در مقابل جریان‌های رقیب اصلاحات، درباره بازگشت اصلاح طلبان دلهره و وحشت به جامعه القا می‌کنند. مدیریت اصلاح طلبان همواره مایه امنیت جامعه بوده است. نمی‌توان کتمان کرد که در سایه رای بالای اصلاح طلبان گروه‌های قانون گریز و تمامیت خواه وجود خود را در خطر می‌بینند و دوست دارند در عرصه‌ای بی‌رقیب عرض اندام کنند، به همین دلیل به روش‌های حذفی روی می‌آورند.

اصولگرایان دلایل برگزاری همایش‌های خود را وحدت و همگرایی اعلام کرده‌اند، از این منظر مهم‌ترین دلایل برگزاری همایش اصلاح طلبان چه بوده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری همایش اصلاح طلبان رسیدن به یک راهکار موثر برای انتخابات آینده است. بین اصلاح طلبان دغدغه این که ممکن است انشعاب و تشتت باعث تفرقه و پراکندگی آرا در حوزه‌های انتخابیه شود، باعث دغدغه آفرین است. همین موضوع باعث شد اصلاح طلبان جمع شوند و به ساز و کار رسیدن به وحدت رویه در انتخابات آینده بیندیشند. اصلاح طلبان باید بتوانند بر رقیبشان که معمولا از امکانات فراقانونی برای تنگ کردن عرصه بر آن‌ها استفاده می‌کنند، فائق آیند و اجازه ندهند، جریان رقیب در انتخابات پیش رو با استفاده از روش‌های گذشته مجلس را تصاحب کند.

با توجه به برخی از تفاوت روش‌ها به نظر شما همراهی دولت روحانی و اصلاح طلبان تا خرداد ۹۶ ادامه پیدا خواهد کرد یا اولین نشانه‌های اختلاف در انتخابات مجلس بروز می‌کند؟

اگر کسانی از الان بخواهند طرحی دراندازند که نتیجه آن اختلاف باشد، به هر حال می‌توانند این سناریو را بنویسند. آن‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند. مهم آن است که اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت چقدر برای افتادن در این دام آمادگی داشته باشند. ممکن است کسانی بگویند اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت روحانی بالاخره به اختلاف می‌رسند. در جواب آن‌ها باید گفت، اگر قرار باشد هر چه مدعیان و وابستگان به دولت گفتند، اصلاح طلبان بپذیرند و هر چه اصلاح طلبان گفتند، طرف مقابل نپذیرد، به این روند کار نمی‌شود گفت «وحدت». ما باید با جریان حامی دولت که اصولگرایان معتدل هستند، به گفتمان انتخاباتی و هدف مشترک برسیم. باید به اتفاق نظر برسیم که افراطیون نتوانند به مجلس راه پیدا کنند. اگر هدف مشترک این باشد که در آینده مجلسی داشته باشیم قانون گرا، خردورز و حامی منافع ملت ایران، در روش با دیگر حامیان دولت به اختلاف چندانی نخواهیم خورد. در واقع کاندیداهایی از جنس علی مطهری، در اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان محبوبند و بر سر چنین گزینه‌هایی هی چگاه اختلاف بوجود نمی‌آید. اما اگر کسانی بخواهند به دلیل جایگاه سیاسی شان برای خود سهمیه قائل بشوند آن وقت ممکن است، اختلاف نظرهایی بوجود بیاید اما‌‌ همان اختلاف نظر‌ها هم آنقدر جزئی هستند که روند کلی حذف رادیکال‌های بی‌منطق مدعی اصولگرایی را بر هم نخواهد زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار