شکار و زنده گیری پرندگان مهاجر ممنوع

خبرگزاری پانا: مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست از ممنوعیت هرگونه شکار یا زنده گیری پرندگان مهاجر به ویژه در تالاب ها و مناطق حساس بدلیل احتمال انتقال ویروس آنفولآنزا خبر داد.

کد مطلب: ۲۹۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مجید خرازیان مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش با اشاره به اینکه هر ساله تعداد قابل توجهی از پرندگان مهاجر آبزی از اوایل مهرماه وارد کشور شده و تا اواخر اسفند ماه جهت زمستان گذرانی در کشورمان بسر می برند اظهار داشت: عمده ترین مسیر پروازی در ایران مسیر پروازی غرب آسیا - شرق آفریقا است که مکانهای اصلی جوجه آوری آنها در منطقه سیبری و نواحی شمالی در روسیه و آسیای میانه و در جنوب آفریقا است.

به گفته مقدم، براساس سرشماری زمستانی پرندگان در کشور طی سال گذشته که هر ساله در دی ماه به انجام می رسد حدود دو میلیون قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در 350 سایت از مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی در 27 استان سرشماری شده اند.

مدیرکل حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: از این تعداد پرنده در سرشماری حدود 75 گونه آبزی و 73 گونه کنار آبزی بوده اند که از این بین گروه غازها ، قوها و اردک ها دارای بیشترین جمعیت (حدود یک میلیون قطعه) و گروه اسکواها با یک قطعه دارای کمترین جمعیت بوده اند. همچنین استانهای مازندران ، گیلان و گلستان به ترتیب پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و از نظر تنوع پرندگان نیز استانهای خوزستان، هرمزگان و مازندران به ترتیب در بالاترین رده غنای گونه ای جای دارند.

خرازیان با تاکید بر اهمیت حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشورگفت: حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در کشورمان علاوه بر اینکه از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است از طرفی می تواند در انتقال یکسری از بیماریها از کشور مبدا به کشورمان نیز نقش بسزایی داشته باشند.

مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیبست بیان داشت: یکی از بیماریهای حائز اهمیت که در چند سال اخیر در بسیاری از کشورهای جهان منجر به تلفات قابل توجهی در طیور اهلی و همچنین پرندگان وحشی شده است آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که ویروس عامل این بیماری به دو طریق ورود طیور زنده و صنایع وابسته نظیر تخم مرغ و هر گونه فرآورده آلوده مرتبط با صنعت طیور نظیر گوشت وپرندگان مهاجر قابل انتقال از کشوری به کشور دیگر است.

مقدم اضافه کرد: براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در سال جاری میلادی سروتیپ های مختلفی از ویروس این بیماری در سرتاسر جهان گزارش شده که منجر به تلفات وسیعی در طیور اهلی و پرندگان وحشی شده است که می توان به H7N2 در استرالیا ، H5N2 در چین و تایوان ، H5N8 در چین ، کره ، ژاپن ، آلمان ، هلند و انگلستان و H5N1 در کشور روسیه و هند و چین اشاره نمود.

وی با اشاره به مبدا پرندگان مهاجر کشور افزود: در بررسی وضعیت کشور روسیه که به عنوان مبدا پرندگان مهاجر به کشور ما است در تاریخ 30/9/2014 شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5N1 از طیور و غازها و اردک های اهلی گزارش شده که دلیل شیوع آن تماس با پرندگان وحشی اعلام شده است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گفت: البته در سال جاری تاکنون هیچگونه گزارش رسمی از سوی سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر حضور ویروس عامل این بیماری در کشور ما ارائه نشده است ولی با توجه به شیوع انفولانزای تیپ H5N1 در کشور روسیه ، احتمال انتقال ویروس بیماری به کشورمان وجود دارد، لذا با توجه به درخواست کتبی سازمان دامپزشکی کشور از سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اعلام ممنوعیت شکار و زنده گیری پرندگان مهاجر تا اطلاع ثانوی در سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اقدام پیشگیرانه جهت جلوگیری از احتمال شیوع این بیماری در کشور ، طی ابلاغیه ای به ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها ممانعت از هر گونه شکار یا زنده گیری پرندگان مهاجر آبزی به ویژه در تالابها و مناطق حساس در سطح استانها را خواستار شده و همچنین در کنار آن نسبت به پایش مستمر زیستگاههای تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی تاکید کرده است.

خرازیان مقدم از عموم مردم و دوستداران محیط زیست کشور و تمام کسانیکه به دلایل مختلف ( صید، زنده گیری و ...) با پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در تماس هستند درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیرعادی در پرندگان و سایر گونه های جانوری مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست و دامپزشکی اطلاع داده و از هر گونه تماس با پرندگان تلف شده و اجزای باقیمانده از آنها و همچنین تماس با پرندگان زنده مهاجر آبزی و کنار آبزی ونگهداری آنها درمجاورت طیوراهلی جداً خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار