یک مقام مسئول در وزارت بهداشت خبر داد:

اجرای برنامه خدمات سلامت بانوان ایرانی در دوران یائسگی

خبرگزاری پانا: مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، زنان را اصلی ترین الگوی آموزش و ترویج شیوه سالم زندگی به نسل بعدی خود عنوان کرد.

کد مطلب: ۲۷۸۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزاری خبرگزاری پانا، محمد اسماعیل مطلق با اشاره به این که یک سوم جمعیت کشور را میانسالان تشکیل می دهند، گفت: چهره سلامت و بیماری در گروه میانسالان متفاوت با سایر گروه های سنی است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با اشاره به این که زنان و مردان میانسال مباحث مشترکی در امر سلامت دارند، افزود: زنان به دلیل شرایط طبیعی و فیزیولوژیک در میانسالی با مشکلات ویژه ای روبرو هستند که خود یکی از علت های مهم در مرگ و میر و ناتوانی زنان محسوب می شود.

وی یکی از مشکلات زنان در میانسالی را دوره گذار یائسگی یا سال های پایانی باروری بیان کرد و گفت: این دوره به سبب کاهش هورمون استروژن در زنان ایجاد می شود که به دنبال خود منجر به بروز مشکلات متعددی مثل روانی-اجتماعی، قلبی-عروقی، عضلانی-اسکلتی، ادراری-تناسلی و اعصاب می شود.

دکتر مطلق همچنین در ادامه زنان را محور سلامت خانواده عنوان کرد و افزود: زنان علاوه بر مدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه سالم زندگی به نسل بعدی خود نیز هستند.

وی با اشاره به این که زنان در همه گروه های سنی، جمعیت بیشتری را به خود اختصاص داده اند و عمر متوسط و امید به زندگی آنها بیشتر از مردان است، افزود: متاسفانه بار معلولیت و ناتوانی زنان بالاتر و کیفیت زندگی آنها پایین می باشد که با بیماری های مزمن ناتوان کننده قابل پیش گیری بیشتری مواجه می شوند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس همچنین، از اجرای برنامه خدمات سلامت بانوان ایران برای دوران یائسگی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: برنامه خدمات سلامت زنان در دوران یائسگی با همکاری اداره سلامت میانسالان دفتر سلامت جمعیت و خانواده و اعضای کمیته علمی سلامت میانسالان و مشاورین اجرایی تدوین شده است.

دکتر مطلق با اشاره به این که برنامه خدمات سلامت زنان در دوران یائسگی، به منظور ارتقای شیوه زندگی، کنترل عوامل خطر و پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها در زنان طراحی شده است، گفت: از آنجا که این برنامه تاکنون در 26 شهرستان به طور موفق اجرا شده است، لازم است همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جهت برنامه ریزی سریع و همه جانبه این برنامه اقدام کرده تا در سایر شهرهای کشور اجرایی شود.

وی در ادامه، اجرای برنامه خدمات سلامت در دوران یائسگی را در گروه سنی 45 تا 59 سال و شامل سه بخش "شیوه زندگی سالم، سلامت باروری و سلامت عمومی" عنوان کرد.

دکتر مطلق در تشریح برنامه خدمات سلامت در دوران یائسگی گفت: در بخش "شیوه زندگی سالم"، وضعیت وزن، چاقی شکمی، تغذیه، انجام فعالیت بدنی و استعمال دخانیات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: در بخش "سلامت باروری"، زنان به لحاظ عوارض یائسگی، مورد معاینه پستان، معاینه ژنیکولوژی، عفونت های آمیزشی و عوامل خطر سرطان های شایع مورد بررسی قرار می گیرند.

به گفته مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، در بخش "سلامت عمومی" برنامه خدمات سلامت در دوران یائسگی نیز سوابق بیماری های اولویت دار، داروهای مصرفی، انجام آزمایشات قند ناشتا، کلسترول، تری گلیسرید و فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار