تغییر اصالت خودروهای مسروقه ترفند سارقان حرفه‌ای

خبرگزاری پانا: رییس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری باندی سارقانی که در کمتر از سه دقیقه خودرو را به سرقت برده و پس از تغییر اصالت خودرو، آن را در استان های دیگر به فروش می رساندند طی عملیات پلیسی خبرداد.

کد مطلب: ۲۲۹۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سرهنگ محمدیان با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت، اظهار داشت: مأموریت این قرارگاه از سوی فرمانده ناجا به كلیه استانهای سراسر كشور ابلاغ شده است؛ در تهران بزرگ قرارگاه مبارزه با سرقت با مسئولیت سردار ساجدی‌نیا رییس پلیس پایتخت تشكیل شد.

وی مبارزه با سرقت را یكی از اولویت‌های مهم پلیس برشمرد و افزود: سرقت موضوع فرابخشی است كه هم درون سازمان پلیس و رده‌های مختلف آن برای مبارزه با این جرم درگیر می‌شوند و همچنین نهادهای برون‌سازمانی در این مبحث درگیر شده و یا اینكه پلیس را در مأموریت‌هایش پشتیبانی می‌كنند كه مجموع این عملكردها در راستای افزایش امنیت جامعه صورت می‌پذیرد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ به حضور پلیس‌های تخصصی و نیز معاونت‌های ستادی ناجا نظیر دفتر تحقیقات، معاونت آموزش، معاونت حقوقی و ... در قرارگاه مبارزه با سرقت اشاره كرد و گفت: پلیس آگاهی و پیشگیری در این قرارگاه، وظیفه اجرایی برعهده دارند و با كمك پلیس‌های تخصصی عملیات‌های خود را برای مبارز ه با این جرم تشدید می‌كند.

محمدیان ادامه داد: طی یك هفته گذشته پلیس تهران از طریق كنترل پلاك‌های متردد در سطح شهر ، 12 خودروی كه به ایست پلیس توجه نكرده و با حركات خطرآفرین نظیر مارپیچ، خلاف جهت ، وارد شدن به خطوط ویژه و ... اقدام به فرار كرده طی یك عملیات تعقیب و گریز موفق شدند خودروهای مزبور را متوقف كنند.

رییس پلیس آگاهی پایتخت خاطر نشان كرد: در این عملیات 16 سارق كه دارای سوابق متعدد بودند، دستگیر شدند؛ متهمان از خودروهای مسروقه به منظور ارتكاب جرایمی نظیر زورگیری و خفت‌گیری استفاده می‌كردند.

وی درباره سرنوشت خودروهای مسروقه كه كشف نمی‌شود به گونه‌ای كه این موضوع سوال مهمی برای شهروندان به شمار می‌آید ، گفت: سارقان پس از سرقت خودرو، آن را كاملا اوراق كرده و اركان آن را از بین می‌بردند تا قابلیت ردیابی نداشته باشند.

محمدیان ادامه داد: از سوی دیگر، سارقان اصالت خودروهای مسروقه را با خودروی تصادفی و یا سوخته شده عوض می‌كردند.

رییس پلیس آگاهی پایتخت خاطر نشان كرد: كارآگاهان با اقدامات علمی و پلیسی پیچیده و نیز از طریق ردیابی موفق شدند اعضای این باند را كه مجموعا 20 نفر بودند شناسایی و دستگیر كنند؛ 4 نفر از اعضای این باند در اختیار پلیس‌اند و مابقی آنها به زندان منتقل شده‌اند.

محمدیان در خصوص شگرد این باند گفت: سارقان خودروهایی كه ارزش بالایی دارند را از استان های تهران، خوزستان، مرکزی و لرستان به سرقت برده و پس از تغییر اصالت، خودروهای مذكور را كه سند نمره شده بود در استان های دیگر به فروش می رساندند.

این مقام انتظامی ادامه داد: مجموعا 65 دستگاه خودروی سرقتی در این عملیات شناسایی شده كه بیش از 50 دستگاه خودرو جمع‌آوری شده و مابقی آن توسط پلیس در استان های مذکور در حال جمع‌آوری است.

وی میانگین سن سارقان را 30 تا 40 سال عنوان كرد و گفت: اعضای این باند در زندان با یکدیگر آشنا شده بودند؛ اعضای این باند مدعی شدند که کمتر از سه دقیقه اقدام به سرقت خودرو می کردند.

رییس پلیس آگاهی پایتخت تصریح كرد: كلیه نكات ضعف خودروهای مسروقه كه از سوی سارقان اعتراف شده‌، مستقیما و یا از طریق آگاهی ناجا به خودروسازان اعلام شده تا معایب خودروهای مذكور مرتفع شود که بر خی از آنها برای رفع معایب آن اقدام کرده اما برخی از خودروسازان در این زمینه کوتاهی می کنند؛ از سوی دیگر، تغییر مکان یک قطعه می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وقوعات ایجاد کند.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با اعلام اینکه طرح کنترل صنوف مرتبط با مالخری به صورت ماهیانه اجرا می‌شود، گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با برخی صنوف همچون صنف طلافروشی‌ها درصدد آن هستیم که برخورد شدیدتری داشته باشیم به خصوص طلافروشی‌هایی که اقدام به خرید طلاهای مسروقه می‌کنند و حتی رایزنی برای نصب پلاکارد بر سردر مغازه خریداران اموال مسروقه نیز در دستور کار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار