دو اثر طبیعی خراسان شمالی در فهرست آثارملی

خبرگزاری پانا: درختان کهنسال˝ گردوی چپانلو˝ شهرستان شیروان و˝ ارس درتوم ˝شهرستان بجنورد خراسان شمالی با توجه به قدمت و ارزش های گردشگری و زیست محیطی در فهرست آثار طبیعی قرار گرفت.

کد مطلب: ۲۲۹۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری پانا،به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی؛ علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی دراین خصوص گفت: درنخستین جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت و تعیین حریم میراث طبیعی در سال 1393، دو اثر طبیعی خراسان شمالی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

وی گفت درخت "گردوی چپانلو "با قدمت هزارساله و ارس درتوم با قدمتی حدود 500سال از کهنسال ترین درختان کشور محسوب می شوند.

وی گفت:طبق آمار موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور، خراسان شمالی دارای كهن سال ترین درختان در كشور است .

وحدتی هدف از شناسایی آثار طبیعی در استان را حفظ و احیا و استفاده از بذر این درختان كهنسال با توجه به ارزش بالای ژنتیکی آنها عنوان كرد .

وی درادامه افزود: درختان کهنسال چنار در بش قارداش علی رغم قدمت حدود 250 ساله به دلیل وضعیت وخیم و آسیب های بیولوژیکی و انسانی در فهرست میراث طبیعی در معرض خطر قرار گرفتند.

وی گفت این درختان در منطقه نمونه ملی بش قارداش و مقابل مقبره سردار مفخم قرار گرفته اند و علاوه بر ایجاد منظر و چشم انداز زیبا، با ایجاد سایه سار دلپذیر پذیرای مسافرانی است که از این پارک تفریحی-توریستی استفاده می کنند.

وی گفت: از آنجا که یکی از مهمترین اهداف ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی کشور،حفاظت و نگهداری از آن برای نسل های آینده می باشد،این اداره کل درصدداست با همکاری شهرداری بجنورد و با رفع عوامل تنش زا برای درختان مذکور آنها را از فهرست در معرض خطر خارج کند.

وحدتی از عوامل تاثیر گذار حفظ این درختان وجود این درختان کهنسال با ارزش وباقدمت را قرار گرفتن در مجموعه پارک تفریحی-توریستی بش قارداش عنوان کرد وافزود: وجود بنای مقبره سردار مفخم به عنوان حاکم بجنورد در دوران قاجار و چشمه معروف پارک عواملی هستند می توانند موجب جذب بیشتر گردشگر به این منطقه باشند.

وی افزود:ثبت این اثر طبیعی دارای طبعات بسیار مثبت اجتماعی منجمله رشد مثبت اقتصادی در منطقه به لحاظ پدید آمدن فرصتهای شغلی مانند آژانس های مسافری، خودروهای کرایه ای، خدمات پذیرایی و مهمانسراها و بطور کلی ایستگاه های ارائه خدمات و همچنین آشنا شدن عموم با یک درخت کهنسال بعنوان یک اثر طبیعی ملی دانست.

درخت چنار یکی از درختان تک جنسی و با ارزش در منطقه استان خراسان شمالی می باشد که با توجه به اینکه در گذشته بسیار در این استان کاشته شده است بخوبی با آب و هوای این منطقه سازگاری پیدا کرده و به وفور یافت می شود و در حال حاضر نیز در اکثر فضاهای شهری ،پارکها و سایر فضاهای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار