بیانیه پایانی نشست ریاض درباره توافق ایران و عربستان

تهران (پانا) - وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در نشست امروز خود که در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر و در آن از توافق ایران و عربستان استقبال کردند.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه پایانی نشست ریاض درباره توافق ایران و عربستان

‌بنابر گزارش الجزیره در بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا آمده است: ما بر اهمیت تلاش‌های مشترک عملی برای کاهش تنش در منطقه تاکید می‌کنیم و از تصمیم عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: «ما حمایت خود را از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام می‌کنیم و بار دیگر ایران را به همکاری کامل با آژانس انرژی اتمی فرا می‌خوانیم».

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری و آمریکا درباره سوریه نیز اعلام کردند: «ما به دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه به گونه‌ای که وحدت و حاکمیت این کشور حفظ شود، متعهدیم».

در باره سودان، در این بیانیه تاکید شد که راهکار نظامی، به پایان درگیری‌ها در سودان نمی‌انجامد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از حاکمیت، استقلال، وحدت و سلامت اراضی یمن حمایت می‌کنیم».

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از روز گذشته در ریاض آغاز شد.

در این نشست همکاری بین دو طرف در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری علاوه بر اوضاع سیاسی منطقه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک بررسی شد.

‌بلینکن روز گذشته در جریان این نشست گفت که آمریکا همچنان به شرکای خود در منطقه پایبند است، در منطقه حضور دارد تا بگوید که با آن‌ها شریک است.

وزیر خارجه آمریکا درباره بحران یمن نیز افزود، کشورش برای دستیابی به راه حلی برای درگیری در یمن برای ثبات منطقه تلاش می‌کند.

وی درخصوص سوریه هم گفت که آمریکا بر ایجاد راه حل سیاسی در سوریه برای حفظ یکپارچگی و حاکمیت سوریه و پاسخ به آرمان‌های ملت سوریه تاکید دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار