دیپلماسی ورزشی در سایه رویدادهای بین‌المللی

تهران (پانا) - فدراسیون تنیس ایران در فاصله کمتر از سه ماه میزبان دو رویداد مهم بین‌المللی به نام تور جهانی مردان است. رقابت‌هایی که بعد از ۸ سال میزبانی آن دوباره به کشورمان سپرده شد و در این میان شاهد حضور تنیسورهای از اقصی‌نقاط جهان خواهیم بود که بی‌شک ظرفیت جدیدی را برای تعامل و ارتباط با کشورهای صاحب‌ سبک در این رشته فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی ورزشی در سایه رویدادهای بین‌المللی

به گزارش ایرنا، فدراسیون تنیس ایران پس از تلاش‌ها و ارتباطات مختلف با مسوولان فدراسیون جهانی و ITF در نهایت موفق شد نظر مساعد آنها را برای برپایی تور جهانی تنیس مردان را در ایران جلب کند و بعد از ۸ سال انتظار دوباره این رویداد را به نام ایران برگزار کند. اینکه به چه دلیل چنین میزبانی به ایران داده نمی‌شد خود مقوله‌ای جداست اما ارتباطات مستمر و تلاش برای مطرح شدن نام ایران در تقویم فدراسیون جهانی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی به نام ایران آنهم و با حضور تنیسورهایی از کشورهای مختلف جهان، دریچه‌ای جدید از فرصت‌های پیش روی ورزش را برای علاقه‌مندان به این رشته گشود و باید دید آیا از این فرصت‌ها می‌توان به خوبی بهره برد.

بعد از مدت‌ها و به واسطه حضور داود عزیزی رئیس فدراسیون تنیس در اجلاس اسکاتلند و دیداری که با مسوولان مربوطه داشت در نهایت موفق شد مجوز میزبانی فیوچرز را در ایران بگیرد، جزیره کیش در اسفندماه سال گذشته میزبان ۱۱۰ تنیسور خارجی بود که در کنار ورزشکاران کشورمان طی دو هفته این مسابقات را برگزار کردند. بعد از این میزبانی، فدراسیون جهانی در تماس با برخی از تنیسورهای حاضر در ایران از شرایط برگزاری استعلام گرفته و پس از راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته میزبانی ایران از تور جهانی تنیس مردان را قابل قبول توصیف کرد و در پیامی از تلاش‌های ایران تقدیر کرد.

در ادامه و در ابتدای سال جاری، یک‌بار دیگر فدراسیون تنیس ایران درخواست میزبانی داد و فدراسیون جهانی در چند روز، با این میزبانی موافقت کرد تا یک‌بار دیگر و در فاصله کمتر از سه‌ماه ایران میزبان دو رویداد مهم به نام تور جهانی تنیس مردان در ایران باشد و تهران برای برگزاری این بازی‌ها انتخاب شد.

در حال حاضر ۲۱ کشور و ۷۵ تنیسور خارجی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، کشورهای رومانی، فرانسه، آلمان، روسیه، هند، الجزایر، برزیل، لهستان، ایتالیا، آمریکا، آرژانتین، سوئد، ژاپن، اوکراین، جمهوری چک، انگلیس، بلاروس، اردن، آفریقای جنوبی و بلغارستان تیم‌هایی هستند که برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرده و درخواست خود را به فدراسیون تنیس ایران ارائه کرده‌اند. البته در این میان باید به تنیسورهای ترکیه هم اشاره کرد که برای حضور در ایران نیازی به ویزا ندارند و آنها هم قرار است راهی تهران شوند تا در این رویداد به میدان روند. پرونده مسابقات تور جهانی مردان در هفته اول روز ۲۱ و هفته دوم روز ۲۸ خردادماه با معرفی نفرات برتر بسته خواهد شد.

جدا از میزبانی ایران از چنین رویدادهایی که بی‌شک بازخوردهای خوبی را هم به همراه خواهد داشت، نمایندگان کشورهای مختلف با حضور در ایران از نزدیک با بسیاری از مسائل آشنا شده و شناخت بهتری نسبت به کشورمان پیدا می‌کنند.

از سویی دیگر برپایی چنین رویدادهایی با حضور قهرمانانی از کشورهای سطح اول دنیا، حکایت از ظرفیت‌های موجود در ورزش تنیس دارد و اگر به درستی برنامه‌ریزی و حمایت صورت گیرد در کنار و حاشیه این مسابقات می‌توان به تعاملات و ارتباطات بیشتر و بهتر مسئولان ورزشی کشورمان با همتایان خارجی تاکید کرد چرا که در سایه ورزش بسیاری از مسایل قابل حل است و این فرصت‌ها نباید به راحتی از دست برود. بدون شک این میزبانی با چنین سطحی را نمی‌توان با برخی میزبانی‌ها آنهم با حضور چند کشور سطح چندم آسیا مقایسه کرد و این هم یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در رشته تنیس است.

تنیس رشته‌ای خاص و پرطرفدار در جهان است و در رقابت‌های سطح اول جهان شاهد حضور چهره‌هایی خاص حتی سیاستمداران بزرگ جهان هم هستیم. با همه تبلیغات منفی که علیه ایران می‌شود حضور ۲۱ کشور در تهران نشان از همین ظرفیت‌هاست و باید امیدوار بود مسوولان ورزشی ما قدر این فرصت‌ها را بیش‌ از پیش بدانند. از سویی دیگر میزبانی ایران از چنین رویدادهایی ظرفیت‌ها و پتانسیل ایران را هم نشان می‌دهد و این برای برپایی اردوهای مشترک و استفاده از امکانات کشورمان نیز موثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار