معاون سابق وزیر آموزش و پرورش:

دکتر صحرایی در شرایط کنونی، بهترین گزینه و انتخاب برای آموزش‌و‌پرورش است

تهران (پانا) - معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر صحرایی را بهترین گزینه و انتخاب برای آموزش و پرورش در شرایط کنونی توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
دکتر صحرایی در شرایط کنونی، بهترین گزینه و انتخاب برای آموزش‌و‌پرورش است

دکتر حسن ملکی با بیان اینکه اینکه دکتر صحرایی شایستگی احیای سند تحول بنیادین این وزارتخانه را دارد، بیان کرد: دکتر صحرایی در شرایط کنونی، بهترین گزینه و انتخاب برای آموزش و پرورش است.

استاد‌تمام گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در مجموع، وزارتخانه آموزش و پرورش نیاز به تقویت جایگاه دارد، اظهار کرد: با توجه به مأموریت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان احساس می‌کنیم، وزارت آموزش و پرورش با توجه به این مهم در جایگاه اصلی خودش نیست.

دکتر صحرایی می‌تواند آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود برساند

وی افزود: من تصور می‌کنم که دکتر صحرایی گزینه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی برای وزارتخانه آموزش و پرورش، فرد بسیار مناسب است و توانایی لازم را دارد که این نهاد مهم را به جایگاه واقعی خود برساند و در واقع وزارتخانه آموزش و پرورش را در دولت اثبات کند.

ملکی اذعان کرد: در اوضاع کنونی آموزش و پرورش و مسائلی که در پیش‌رو وجود دارد با توجه به شناختی که از دکتر صحرایی دارم و اینکه سال‌ها در این نهاد فعالیت کرده‌ام، ایشان را مناسب‌ترین گزینه برای این وزارتخانه می‌دانم و خداوند را از این بابت شاکر هستم که آیت‌الله رئیسی، آقای صحرایی را برای این وزارتخانه انتخاب و به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

مهم‌ترین مسئله در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است

استاد‌تمام گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از نظر من مهم‌ترین مسئله در این وزراتخانه، سند تحول است و تقریباً نسبت به آن توجه لازم نشده است.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش که می‌تواند در ابعاد مختلف زمینه‌های تربیتی مناسبی را برای نسل امروز فراهم کند، تقریباً رها شده است، افزود: اگرچه دولت‌ها و وزرای گذشته آموزش و پرورش ،تلاش‌هایی در زمینه تحقق این سند انجام داده‌اند ولی این تلاش‌ها متناسب با شئونات تعلیم و تربیت و موقعیت سند تحول بنیادین نبوده است.

سند تحول بنیادین و برنامه ملی درسی به دست دکتر صحرایی عملیاتی می‌شود

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به‌نظر بنده سند تحول بنیادین و برنامه ملی درسی به دست دکتر صحرایی و تیم قوی و مناسبی که ان‌شاءالله بعد از رأی‌ اعتماد مجلس تدارک خواهند دید به منصه ظهور می‌رسد و به‌صورت واقعی عملی خواهد شد. ضمن‌آنکه خود ایشان به‌صورت مشخص دارای توانایی‌های اجرایی و عملیاتی مناسبی برای وزارتخانه هستند.

وی در ادامه به نیروی انسانی به‌خصوص معلمان شایسته و متعهد که در همه ابعاد نیاز به توجه دارند، اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی ما نیاز به تحول و دگرگونی دارد و دانشگاه فرهنگیان که نقش بزرگ و اثرگذاری در نظام تعلیم و تربیت داشته این وظیفه را بر عهده دارد. ضمن‌آنکه دکتر صحرایی این مهم را در دانشگاه فرهنگیان به خوبی دنبال کرده‌اند.

برای عملیاتی کردن برنامه‌ها به کارشناسان مطلوب نیاز داریم

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تربیت کارشناس برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق آرمان‌های تربیتی نظام، بسیار مهم است، بیان کرد: اگرچه در آموزش و پرورش کارشناسان خوبی داریم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. در بخش تربیت کارشناسان مختلف نیاز به طرح‌های عملیاتی مناسبی داشته تا بتوانیم کارشناس تربیت کنیم و با صرف آزمایش و خطا در ضمن خدمت به آن کارشناسان مطلوب برای عملیاتی کردن برنامه‌ها نمی‌رسیم.

وزارت آموزش و پرورش برای فعالیت‌های خود نیاز به برقراری ارتباط در قالب نظام طولی و عرض دارد

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای فعالیت‌های خود به برقراری ارتباط در قالب نظام طولی و عرض احتیاج دارد، افزود:‌ منظورم از نظام عرضی، ارتباط آموزش و پرورش با سایر سازمان‌‌ها و نهادهای اثرگذار در تعلیم و تربیت است. همچنین مقصود من از نظام ارتباطی طولی به این معنا است که ما در صدر وزارتخانه و در انتها مدارس را داریم و این خط ارتباطی و امتداد بسیار اثرگذار از سطح کلان تا سطح مدرسه باید طوری عمیق و طولی برقرار شود که در مدارس تحولات جدی و اساسی، اتفاق بیفتد.

مدارس تا اندازه‌ای نیاز به خودکفایی برای اداره و مدیریت خود دارند

ملکی اضافه کرد: مدارس تا اندازه‌ای نیاز به خودکفایی برای اداره و مدیریت خود دارند و تحول اصلی هم باید در همین مدارس روی دهد. اگر صرفاً از بیرون برنامه تحول به آن‌ها ارائه شود، شاید ما نتوانیم به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت برسیم. ضمن‌آنکه در سند تحول بنیادین جایگاه ویژه‌ای برای مدارس پیش‌بینی شده است و اگر ما همان جایگاه‌ها را احیا کنیم به موفقیت می‌رسیم.

داشتن روحیه جهادی خاص و خلوص مدیریتی از ویژگی‌های دکتر صحرایی است

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دکتر صحرایی شایستگی احیای سند تحول بنیادین را دارد، گفت: اعتقاد راسخ دارم که دکتر صحرایی در شرایط کنونی، بهترین گزینه و انتخاب برای آموزش و پرورش هستند. هم دارای بصیرت و توانایی لازم هستند و هم تعهد بالایی نسبت به مسئله تعلیم و تربیت دارند و با دلسوزی کاملی مسائل مرتبط با آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند.

وی یادآور شد: دکتر صحرایی با یک روحیه جهادی به طور خاص امورات و کارها را برای به ثمر رسیدن تعقیب می‌کنند و از نزدیک شاهد بودم در برنامه‌ها دارای خلوص مدیریتی هستند که در وجود ایشان، بسیار برجسته است.

ملکی خاطرنشان کرد: این خلوص مدیریتی در دکتر صحرایی موجب می‌شود که نگذارند مدیریت‌شان به نوعی آغشته به امور غیر مصالح تعلیم و تربیت شود و این مسئله بسیار مهم وزارتخانه آموزش و پرورش است، چون وزارتخانه از این بابت در طول سال‌های گذشته، خسران‌های زیادی دیده است ولی ایشان با این خلوص مدیریتی به نوعی نظام تعلیم و تربیت را صیانت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار