نادر مسعودی*

آغاز تبعات استخراج غیرمجاز ثروت ملی

در پنجمین قسمت از سریال «سیاه‌چاله» شاهد جدی‌تر شدن تبعات استخراج غیرقانونی نفت توسط جمشید و رستم هستیم.

کد مطلب: ۱۳۷۴۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز تبعات استخراج غیرمجاز ثروت ملی

قسمت پنجم سریال «سیاه‌چاله» جمعه 1 خرداد 1402 در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. آن‌چه در این قسمت جلب توجه می‌کند، جدی‌تر شدن تبعات اقدامات جمشید (حسن پورشیرازی) و رستم (مهران احمدی) است. هرچند در قسمت‌های قبل شاهد این بودیم که تلاش آنها برای استخراج نفت مشکلاتی را، چه در میان اعضای خانواده و چه از جانب برخی از اطرافیان، پدید آورده است اما ماجرا در قسمت پنجم به‌مراتب جدی‌تر می‌شود و به‌نظر می‌رسد از این به بعد باید شاهد دخالت جدی‌تر نهادهای عمومی در ماجرا باشیم. البته رسیدن به این نقطه از همان قسمت اول «سیاه‌چاله» قابل انتظار بود اما در قسمت‌های قبلی بیشتر شاهد چالش‌های درون‌خانوادگی یا مشکلات رستم و جمشید برای فروش نفت بودیم. اما وقوع یک انفجار مهیب و احتمال درگذشت یکی از شخصیت‌های اصلی در قسمت پنجم، مسیر ماجرا را تغییر داده است.

با این مقدمه، عجیب نیست که پنجمین قسمت «سیاه‌چاله» از نظر لحن کمی با قسمت‌های قبل متفاوت است. هر چند لحن کمیک سریال در این قسمت هم حفظ می‌شود اما، در عین حال، در لحظاتی با لحن دوگانه‌ای روبه‌رو می‌شویم که حس‌وحالی پیچیده‌تر از قسمت‌های گذشته ایجاد می‌کند. به بیان دیگر، جنس طنز قسمت جدید سریال «سیاه‌چاله» ترکیبی است از موقعیت‌های تراژیک و واکنش‌های غیرمنتظره‌ای که شکل کمدی کار را، در مقایسه با قسمت‌های قبل، تغییر داده است. با این تغییر مسیر، دست نویسندگان «سیاه‌چاله» برای ورود به حوزه‌هایی دیگر و گسترده‌تر کردن ابعاد کار هم بازتر شده است.

با این توضیحات و با رسیدن به پایان قسمت پنجم می‌توان گفت که «سیاه‌چاله» وارد مسیر تازه‌ای شده است. باید منتظر قسمت‌های بعد بمانیم تا ببینیم ایده‌های تازه تا چه حد بارور خواهند شد.

سریال «سیاه‌چاله» یک کمدی اجتماعی به کارگردانی حسین نمازی و به تهیه‌کنندگی سعید خانی است که جمعه هر هفته به‌طور اختصاصی در پلتفرم فیلم‌نت عرضه می‌شود. حسن پورشیرازی، ژاله صامتی، مهران احمدی، شهره سلطانی، الناز حبیبی، مجید نوروزی، سعید عطائیان و رضا بهبودی، بهرنگ علوی و عباس جمشیدی‌فر با حضور غلامرضا نیکخواه و بیوک میرزایی از جمله بازیگران این سریال محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار