مخالفان و موافقان وزیر صمت در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

تهان (پانا) - مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان دلایل خود انتقادات و پیشنهادات خود را به عملکرد وزیر در زمینه افزایش قیمت خودرو بیان کردند.

کد مطلب: ۱۳۶۷۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان و موافقان وزیر صمت در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

رسولی‌نژاد، موافق استیضاح: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی‌ها چالش وزارت صمت

رسولی‌نژاد بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم. امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

نماینده مردم دماوند گفت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی‌ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش‌های وزرات صمت است.

وی عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروههای خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی‌توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

دهقانی، موافق استیضاح: دولت مدیری را بگذارد تا بتواند تورم در حوزه صنعت را مهار کند

الهویردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس نیز از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت بود به مشکلات صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است. آقای فاطمی امین بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد، بیشتر مدیر دو کارخانه خودرو‌سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

این نماینده مجلس گفت: تصادفات جاده ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می توانیم این 18 میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو 3 برابر شده و قیمت پراید از حدود 109 میلیون به 330 میلیون و پژو پارس از 127 میلیون تومان به 615 میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است. وزیر در برنامه های خود گفته بود سالی 1.5 تا 2 میلیون خودرو تولید می کند اما خبری از آن نیست.

دهقانی ادامه داد: وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید 3 هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر 6 هزار و 500 معدن فعال در کشور داریم که اگر 3 هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از 50 تا 60 درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را 9 کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: 7 درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض 4 سال تمام می کند اما متأسفانه عملکرد وی و دولت های قبلی این موضوع را به 10 درصد هم نرسانده است یعنی از حدود 6 میلیون و 600 هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می شد، 600 هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود 10 درصد اجرایی شده است. وزیر می‌داند که ما 10 سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت. در زمینه تبدیل کانسارهای سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود 7 سال طول می کشد که در کشور ما 15 سال طول می کشد.

دهقانی با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از 2 هزار و 200 واحد تولیدی، 800 واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر 10 متر است در حالی که در دنیا این میزان به 70 تا 80 متر می رسد و در کشورهای پیشرفته حدود 200 متر است. از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ده‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.

موسوی لارگانی، موافق استیضاح: وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است

سید‌ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین، اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند، کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست. همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

چنارانی، موافق استیضاح: فاطمی امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در موافقت با این استیضاح، اظهار کرد: همکاران گرامی ما در مجلس سوگند یاد کردیم که پاسدار حریم اسلامی و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشیم، همچنین سوگند یاد کردیم در انجام وظایف خود در قبال مردم، وکالت و تقوا و امانت داشته باشیم، اما دیگر نمی توانیم به چشم مردم حوزه انتخابیه خود نگاه کنیم، چرا که مردم از این همه گرانی به ستوه آمده اند.

وی افزود: در جلسه قبل از استیضاح به نمایندگان محترم هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا تمام شده، هر چند دو روز بعد نامه‌هایی در فضای مجازی در مورد استیضاح که مربوط به سال 96 بود، منتشر شد و برخی از این موارد به اطرافیان اینجانب نسبت داده شده بود که آنها را به دادگاه عدل الهی واگذار می‌کنم.

وی تصریح کرد: به عنوان خادم مردم، از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد و دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی و گرانی‌های افسارگسیخته صحبت کنیم، بنابراین از همکارانم تقاضا دارم مدافع شعار سال یعنی مهار تورم باشیم، همچنین از مردم می خواهم از نمایندگان خود شفاف سازی بخواهند تا از رأی خودشان عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کنند.

چنارانی تاکید کرد: امروز در حالی می‌گویم بازار خودرو به وزیر ارتباطی ندارد که مشخص نیست ما باید بابت افزایش افسارگسیخته با این بازار یقه چه کسی را گرفته و چه کسی را مقصر بدانیم؟ همچنین شهریور 1400 با گذشت 15 ماه از عمر دولت، اولین استیضاح را در مجلس مطرح کردیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و رأی اعتماد آقای فاطمی بیشتر نیز شد! اما باید پرسید بعد از آن چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد و قیمت‌ها افسارگسیخته بالا رفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه پاسخی برای مردم نداریم، گفت: دولت آقای رئیسی، دولتی انقلابی بود که ما مدافع عملکرد انقلابی‌اش هستیم، اما قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است، لذا نمایندگان محترم؛ خودتان ارزیابی کنید که قیمت خودرو در 20 ماه گذشته از کجا به کجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: آقای فاطمی امین؛ از سال 92 شوراهای زیرمجموعه شما حتی یکبار هم برگزار نشده‌اند! شورای عالی نظارت نمونه‌ای از آن است، در حالی که تقریباً 2 هزار نفر منتظر یک مصوبه آن هستند، اما در این 20 ماه یک جلسه برگزار نشده و این خیانت در حق مردم است.

چنارانی یادآور شد: واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودروهای کارکرده نیز می‌شود و اگر چه دولت و آقای فاطمی امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟

بدری، موافق استیضاح: متلاطم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین بازار کشور، بازار خودرو است

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس نیز در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای فاطمی امین در طول 20 ماه گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده است، استیضاح‌کنندگان در تابستان 1401 بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور 3 ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

وی افزود: در ماه‌های ابتدای سال، وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده 8 قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1402 در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می شوید؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول 20 ماه گذشته متلاطم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می گیرد. آیا این تصمیم های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نیست؟

وی بیان کرد: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می‌‌‌کنید اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمارهای ارائه شده شما را شاهد نیستند بنابراین هیچ سودی عاید مردم نشده است. آقای وزیر آیا می دانید و باور دارید که سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند؟ آیا می دانید بیش از 360 هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحت های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند؟ و آیا می دانید حدود 10 الی 15 درصد بودجه کل کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود؟

بدری با بیان اینکه جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد، افزود: آقای وزیر آیا می‌دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها می‌کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می‌کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می‌دانید خودروسازهای داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف می‌کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می‌کنند در صورتی که در دیگر کشورها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می‌کنند.

فلاحی موافق استیضاح: مابه التفاوت قیمت خودروها به جیب کسانی می‌رود که سرمایه اجتماعی را منهدم کرده‌اند‌

‌سارا فلاحی ‌در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح خطاب به نمایندگان گفت: روزگاری نه چندان دور با دستان خالی از حریم این کشور دفاع کردیم و امروز نوبت شماست که حافظان و مدافعان حرم عدالت، امنیت و رضایت مردم باشید. امروز نوبت من و شماست که حافظان این سرزمین ثروتمند باشیم، سرزمینی که ستون های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری ولایت است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس یازدهم ادامه داد: فلسفه استیضاح، کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود، هر چند همواره و در فصل استیضاح، مجلس مورد آماج حملات و تخریب های ناجوانمردانه قرار می گیرد و کسانی که می خواهند صندلی های قدرت خود را بر خاک ذلت بنشانند و ماندگار بمانند، شأن نمایندگان مجلس را خاک می کنند، اما اینها باعث نمی شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا مسئولیت تاریخی خود را انجام دهیم.

وی افزود: امروز ما موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم، کسانی که مردم را به این باور رسانده اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می دانند تا ما باور کنیم آنها در مقابله با مافیا قرار گرفته اند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده، اگر با دلار 50 هزار تومانی نیز محاسبه کنیم، قیمت بسیاری از خودروهای بی کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده، کمتر از 300 میلیون تومان است. مابه التفاوت این قیمت ها به جیب کدام نانجیبی می رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

فلاحی تصریح کرد: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را 40 درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده 40 درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می کنید، این چه تولید ملی است که هرزمان دشمنان این ملت فتلیه تحریم را بالا می کشند، بازار شما زیر و رو می شود. نماد تولید ملی تسلیحات دفاعی ما است، موشک نقطه زن، رادارها و تجهیزات لیزری و الکترونیکی است که در حصار تحریم ها، زمین و هوا و دریا را از دشمن می گیرند، نه پراید بی خاصیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. هر زمان عرصه بر شما تنگ می شود، از امتیازخواهی نمایندگان صحبت کردید، سوال ما این است که شما چگونه به خود اجازه داده اید که بزرگترین امتیاز این ملت یعنی سرمایه اجتماعی را منهدم کنید و به کسی پاسخگو نباشید؟

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: شما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کردید که کاره ای نیستید و یکی از آن 2 هزار نفری هستید که در زمینه خودرو تصمیم می گیرند! شما که کاره ای نیستید، چرا بر صندلی قدرت همچنان تکیه زده اید؟ ما مدیران مقتدر و مستقل می خواهیم، کسانی را می خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله و خود را هزینه کنند. ما امروز رزمنده می خواهیم نه کسانی که بر بزمِ بزم‌گیرندگان نشسته باشند. کسانی را می خواهیم که بازار آشفته، سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کنند. پشت دیوارهای این مجلس 86 درصد مردم که موافق این استیضاح هستند، منتظرند تا ما تصمیم تاریخی بگیریم. امروز به مردم شبیخون زده شده و دست در جیب مردم شده است و قصد دارند قصر در بروند، متاسفانه برخی از مسئولان حوزه اجرا همواره زحمات شما نمایندگان را به مسلخ اهمال و بی توجهی خود می برند و با عرض تاسف باید بگویم که بخشی از رفتار غیرکارشناسی ناشی از مصلحت اندیشی ها و فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است.

فلاحی گفت: ما همراه با دولت هستیم تا جایی که مسئولان آن کارآمد باشند، متاسفانه اهمال ها باعث شده، زمان برائت مسئولان این وضعیت دراز باشد و دست و پای مشتاق آنها کوتاه شود، امروز من و شما باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بپذیرند ما نمایندگان آنها هستیم، بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم، بپذیرند که ما عملاً در برابر با مافیا قرار گرفته ایم، همانگونه که فرماندهان و سربازان دیروز، خود را قربانی این سرزمین کردند، ما به مدیرانی نیاز داریم که در برابر مافیا قرار بگیرند، وهن جمهوری اسلامی است که ساختار نظامی که تمام دشمنان را زمین گیر کرده، اعلام کنیم مافیای خودرو نفس آن را بریده است، نظام ما توان مقابله دارد به شرط آنکه برخی کارگزاران ناکارآمد را خارج کنیم از گردونه مسئولیت، زیرا من و شما در قبال مردم مسئولیت داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروز اگر به درستی تصمیم نگیریم، قطعاً مرگ مجلس را رقم زده ایم، چون مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیب هایشان خالی شده، امروز خودرو و بازار خودرو به یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. من و شما برای افزایش سرمایه اجتماعی مسئولیت داریم، بنابراین این تصمیم تاریخی را امروز بگیریم، ما بحث شخصی با کسی نداریم، ما با شخصیت حقوقی افراد کار داریم، با ساختار غلطی که ایجاد شده است، با قصر در رفتن، با سر بزنگاه مسئول تراشیدن برای حوادث مختلف، مشکل داریم. ما امروز نماینده مردم هستیم. همه سوابق ما را می دانند، می دانند که اهل امتیازگیری نیستیم و به دنبال مقابله نیستیم، زیرا در پیشگاه خداوند قسم خورده ایم که حافظ انقلاب باشیم، بنابراین امروز چشم مردم به این مجلس است و نمایندگان وظیفه تاریخی خود را باید انجام دهند.

فلاحی عنوان کرد: در حوزه های انتخابیه شما، مردم نگران هستند، مردم امروز از ما سوال می پرسند که اگر نماینده ما هستید، پس باید حافظان امنیت خاطر ما باشید، امروز بازار خودرو یکی از عوامل انهدام آرامش خاطر و ناامنی فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما است، بنابراین مطمئن هستیم اگر تصمیم تاریخی امروز بگیریم، حداقل تلنگری خواهد بود به دولت. از رئیس جمهور درخواست داریم با مجلس همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد که به دولت کمک نماید برای زدودن دولت از کسانی که نمی دانند و نمی توانند. امیدواریم از در این صحن که بیرون می رویم، به عنوان نمایندگان سرفراز مردم گردن فراز بگیریم و به مردم اعلام کنیم که ما نمایندگان واقعی شما هستیم.

نظری خانقاه، موافق استیضاح: ‌مجلس باید در استیضاح فاطمی امین مدرس‌گونه عمل کند

‌سیدغنی نظری خانقاه هم در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین انتقاد من به عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه است که بیانگر بی‌توجهی ایشان به خواسته نمایندگان و مردم بوده و اینکه شخصاً در جلسه حضور نداشته باشند نشان‌دهنده بی‌توجهی به جلسه استیضاح و وزیر صمت است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تاکنون درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از هیچ ‌یک از وزرا نداشته‌ام و برگزاری جلسه استیضاح نیز مخالفت با کلیت دولت نبوده بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد، تصریح کرد: نمایندگان محترم به یاد دارید که با وساطت رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه هفته کارگر و هفته معلم را تبریک گفت.

نظری خانقاه خاطر نشان کرد: امروز افکار عمومی و 85 میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به 500 میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالاهای خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودروهای روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما به عنوان مجلس انقلابی باید مدافع منافع انقلاب و مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای به دنبال تأمین منافع خود باشند بنابراین استیضاح حق مبرهن نماینده است، آیا عدول از آن، عدول از حق مردم نیست. چرا باید واردات خودرو که مصوبه مترقی مجلس بود بدون توجه دولت بر روی زمین باقی بماند، آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونی لازم برای وتو کردن آن را داشت، چرا دولت اقدام اساسی انجام نداد که مردم بین خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ارسال لایحه دو فوریتی در زمان برگزاری جلسه استیضاح توهین به افکار مردم است، اگر استیضاح رأی نیاورد به اطمینان مردم خدشه وارد می‌شود. در این شرایط چگونه یک کارمند بازنشسته یا یک معلم می‌توانند خودرو یا لوازم خانگی مورد نیازشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

نظری خانقاه با استناد به حدیثی از امیرالمومنین (ع) تأکید کرد: ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از حذف ارز 4200 تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از اظهارات این نماینده مبنی بر اینکه عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح بی‌احترامی به مجلس یا وزیر مربوطه است، افزود: باید این نکته را برای همکاران و شنوندگان اعلام کنم که ناطق محترم به نکته‌ای اشاره کردند که عدم حضور رئیس محترم جمهور بی‌توجهی به مجلس است. قصد داشتم که تذکر دهم اینگونه نیست و در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس جمهور در این جلسه نیست. می‌توانند تشریف بیاورند و می‌توانند حاضر نشوند.

حضرت‌پور، موافق استیضاح: استیضاح فاطمی امین، استیضاح باندهای گردن‌کلفت بازار خودرو و تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ است

‌در ادامه روح الله حضرت پورطلاتپه ‌در موافقت با استیضاح وزیر اظهار داشت: امروز به عنوان موافق استیضاح وزیری سخن می گویم که حقوق ملت ایران و ساده ترین نیازهای خانواده ایرانی را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح این وزیر نابلد نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم در حال انجام است و این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس بله قربان گوی هیچ کس نیست، گفت: مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانم ها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشارهای نسبت های خویشاوندان می ترسیم.

وی اظهار داشت: ما امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم و نه مجلس، به تیم اش نه به نگاه توهین آمیز و دلال مصرفانه است.

وی خطاب به فاطمی امین گفت: به چه جراتی سخنگوی شما علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ و امروز همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته ها است باندهای مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می زنند و تیم های مجازی و اتاق فکرهایتان ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید 70 میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیک های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه 87 میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است.

حضرت پور خاطرنشان کرد: چطور وزارت صمتِ دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون ها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرد و بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را در کشور داشت و امروز به یاری خدا تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم می فهمند مجلس مستقل است و از حقوق آن ها کوتاه نخواهد آمد و اگر این فرصت ها از دست برود مردم ما را نخواهند بخشید.

وی تاکید کرد: این استیضاح اگر زودتر انجام می شد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود و به خدا این حق الناس است و خدا شاهد است این سخنان من به خاطر دفاع از حقوق مردم است، چه این وزیر استیضاح شود و چه بماند من در مقابل وجدان های بیدار و چشم های بصیر مردم ایران سربلند خواهم بود.

آزادیخواه، موافق استیضاح: نیمی از معادن کشور با ترک فعل وزارت صمت، غیرفعال مانده است‌

احد آزادی‌خواه هم ‌در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در موافقت با این طرح ضمن ابراز حرمت به جایگاه دولت مردمی و خدماتی که این دولت برای پیشبرد اهداف نظام انجام داده است، گفت: پژمان پشمچی زاده به فاطمی امین گفت برابر با قوانینی که مجلس یازدهم تا کنون تصویب کرده شما موظف بودید 16 فقره آیین نامه اجرایی تدوین کنید که نکردید و نامه آن موجود است. ما اینجا تلاش می کنیم تا قانونی تصویب کنیم اما وزیر آیین نامه وضع نمی کند و من باید جواب مردم را بدهم و این حجت شرعی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانینی که باید وزارتخانه آن را اجرا می کرد، اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور از قوانینی است که باید اجرا می شد و وزیر باید آیین نامه اجرایی آن را به تصویب می رساند اما 11 فقره آن اجرا نشده که خودشان می دانند با وجدانشان و مردم.

وی با اشاره به تعهدات کتبی و شفاهی وزیر صمت عنوان کرد: در روز رأی اعتماد 3 موضوع بود و ایشان متعهد شد مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز را داشته باشد. یک عروس و داماد برای خرید یک یخچال با 68 درصد تورم روبرو هستند. شما برای رأی صاحب اختیار هستید اما از باب توصیه برادرانه می گویم آیا می توانید پاسخ حوزه انتخابیه خود را بدهید؟

آزادیخواه ادامه داد: در حوزه راهبردها وزیر موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تأکید بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد اما هنوز آیین نامه آن را تحویل نداده است. در حوزه تنظیم بازار وزیر متعهد شد مواد اولیه را تأمین کند. مردم مظلوم ملایر ماه ها و سال ها است 3 هزار و 700 تن مواد اولیه برای تأمین نیاز کشور نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبری درباره سال رشد تولید گفت: این سال، سال مانع تولید شد و رشدی صورت نگرفت. من مکاتبه کردم و کسی پاسخ من را نداد و پریشب آقای برجی با من تماس کرد و گفت آن سقف را بر می داریم. آیا الان فرصت آن است؟ من 6 ماه گلوی خود را پاره کردم من را آدم حساب نکردند، آیا الان زمان آن است؟ ما و شما نمایندگان مسئول هستیم و باید به حوزه انتخابیه خود بازگشته و پاسخ مردم را بدهیم، ببینید می توانید پاسخ بدهید؟

وی با اشاره به حوزه پشتیبانی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت های نهادهای تولیدی، گفت: پرونده ای که مسائل شخصی در آن است که هیچ. شما 42 واحد تولیدی که زیرمجموعه خودتان تأییدیه داده و استاندارد کیفیت آن را تأیید کرده و سازمان حمایت روی آن قیمت گذاشته و نیاز کشور را برآورده می کند با چه توجیهی 3 هزار تن مواد وارد کردید که اسناد آن نیز موجود است. گِل به سر من که کارخانه آن که کارگر آن درآمد کمی از آن می گیرد به دلیل واردات بی رویه مستند به این اسناد تعطیل شده است بعد که به فاطمی امین که می گوییم می گویند آنها قصد سنگ اندازی دارند که جای تأسف دارد.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه شما تعهد کردید روزانه عرضه خودرو داشته باشید، عنوان کرد: من راجع به شخص ایشان که متعهد و متخصص است حرفی ندارم بلکه راجع به تیم وی می گویم که کار را خراب کرده است. شهادت می دهم فاطمی امین یک سرباز است اما توان مدیریتی و تیم ضعیفی داشته و عملکرد ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان همچنین با بیان اینکه کاهش 20 درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال را قول دادید عنوان کرد: قیمت پراید را ببینید؟ چگونه رویتان می شود به مردم پاسخ دهید. در تلویزیون گفته شد منظورم از قیمت، قیمت تمام شده بود. این چه حرفی است. از ارتقای کیفی تولید خودروها گفته می شود، آیا کیفیت خودرو ارتقا داشته است؟ فرمایشات رهبری برای رونق تولید داخلی را داشتیم اما می بینیم 3 هزار تن مواد وارد می شود.

وی در ادامه با اشاره به حوزه معدن که ضابطه مند نبوده است، اظهار داشت: بر اساس داده های موجود، در سطح کشور 10 هزار و 404 معدن دارای پروانه بهره برداری داریم و 5 هزار و 647 معدن فعال است. پس وزارت صمت چه می کند. به استناد جزء یک بند ط بند 7 قانون بودجه، وزارت صمت باید مستندسازی کرده و مجوزهای بهره برداری معادن را مستند ارائه کند که در گزارش تفریغ 6 ماهه 1401، وزارت صمت این کار را نکرده و ترک فعل صورت گرفته است.

آزادیخواه با اشاره به آمار ابراز کرد: خودروسازان بزرگ در سال 1400، 67 هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده اند به فروش رسانده اند یعنی من طلای زنم را فروخته ام، وام گرفته ام و از نان زن و بچه ام زده ام تا یک خودروی پراید برای خانواده بخرم. چون ساخت خودرو کمتر از تحویل بوده است گفته اند اول مهرماه به ما تحویل می دهند که شد آخر مهر. ده ها نامه فقط شخص من به حاجی حسینی دادم. آخر مهر به آخر دی، آخر بهمن، آخر اسفند و سال بعد رسید. این خانواده چه گناهی کرده است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: امروز روز استیضاح آقای فاطمی امین نیست، امشب شب اول قبر من نوکر است. من چه پاسخی به خدا بدهم. من نمی توانم پاسخ مردم را بدهم. خدایا تو گواهی اگر نگاه پوپولیستی در صحبت هایم باشد، ما مدیون و بدهکار مردم هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در 19 ماه زمان وزارت فاطمی امین، بازار 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: تفاوت قیمت ها در مهر 1400، 10 تا 80 درصد گران شده بود که در 1402 به 490 برابر رسیده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده و دو برابر کمتر شده است.

آزادیخواه ادامه داد: مگر ما قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزیر صمت ندادیم پس چرا اجرا نشد؟ بعضی گفتند قانون ناقص بود. مگر زمان تدوین قانون نماینده دولت حضور ندارد پس چرا نگفت که جایی خلاء وجود دارد. برخی همکاران چیزی پخش کردند که نماینده انقلابی کسی است که جوزده نشود؛ یعنی چه که جوزده نشود. چرا از فرمایشات آقا مصادره می کنید. ایشان حتی فرموده است که گلایه مندم از دوستانی که مسئولان کالاهای اساسی خانگی و لوازم خانگی اند. ما از شما حمایت کرده و اسم آوردیم و شنیدیم که قیمت برخی اقلام دو برابر شده است.

نماینده مردم ملایر ادامه داد: حضرت آقا فرمودند این همه حمایت از صنعت خودرو در کشور شد اما کیفیت خوب نیست و مردم ناراضی هستند که حق است چون این صنعت نتوانسته است رضایت مشتری را جلب کند.

وی درباره شایعه واگذاری خودرو به نمایندگان، ادامه داد: افتخار می کنم و می گویم نهادهای نظارتی و نمایندگان و مردم اگر هرگونه سوءاستفاده و رانتی از من سراغ دارید، مدیونید که اعلام نکنید. این فضاسازی ها به این مجلس انقلابی نمی چسبد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کند و بگوید که کدام نمایندگان این خودروها را گرفته اند و سره از ناسره مشخص شود که شک ندارم کسی چیزی نگرفته است.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه دور قبل به رئیس جمهور کمک کردیم اما وعده ها عملی نشد، اظهار داشت: می گویند اگر به استیضاح وی رأی مثبت بدهیم، دولت فرد ضعیف تری را می آورد. این تحلیل درستی نیست اگر ما نماینده مردم باشیم به شخص ضعیف رأی اعتماد نمی دهیم. می گویند کار وزارتخانه عقب می افتد پس چرا وقتی خود رئیس جمهور 3 وزیر را جابجا می کند، کار وزارتخانه عقب می افتد و فقط زمانی که مجلس برابر قانون، نظارت کند کار عقب می افتد؟ شما باید از حقوق خود به نفع مردم استفاده کنید و جواب مردم را بدهید.

وی با بیان اینکه می گویند چرا وزیر دیگری را استیضاح نمی کنید، خاطرنشان کرد: استیضاح وزرا با رأی استمزاجی است. امروز فاطمی امین را استیضاح می کنیم و اگر فردا تشخیص دهیم برای کمک به دولت و کشور، فرد دیگری را لازم باشد استیضاح می کنیم البته آخر دعوای ما استیضاح است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان می گویند مقصر بازار فاطمی امین نیست. پس چه کسی است؟ مقصر بازار لوازم خانگی و خودرو وزیر صمت نیست؟ پیشنهاد من این است که امروز از آرای خود شفاف فیلم گرفته و برای حوزه انتخابیه خود بفرستید و به مردم توضیح دهید که چه رأیی و به چه علت داده اید.

میرتاج‌الدینی،مخالف استیضاح: از استیضاح‌کنندگان انتظار داریم که برای رفع مشکلات راهکار ارائه دهند

نماینده مرم تبریز در مجلس با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، گفت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

سپس سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، در مخالفت با این استیضاح، گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه می دانند که من تلاش می کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود. استیضاح وزیر در کمتر از 6 ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در 11 دوره مجلس هیچ سابقه ای وجود ندارد که در کمتر از 6 ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی 182 نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش اینچنینی قرار می‌دهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود. ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که 220 نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می‌کنیم. ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می‌رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

وی افزود: وقتی وزیری استیضاح می شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل 20 روز بستری بود.

وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در 11 ماه نسبت به مدت مشابه 31 درصد و 71 درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از 280 هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در 11 ماهه 1401 به 144 درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی 8 درصد، انواع لوازم خانگی 37 درصد، انواع تراکتور 37 درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت 8 درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه مند هستند، اما باید به دنبال ریشه ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم ها و خودتحریمی ها توجه کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال 97 ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمی ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست های مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟

وی با بیان اینکه از استیضاح‌کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟ چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی می‌دهیم، نباید یکدیگر را به مساله‌ای محکوم کنیم.

میرمحمدی، مخالفت استیضاح: پیام استیضاح وزیر صمت هم افزایی بین قوا و حل مشکلات مزمن نیست

سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس به عنوان نماینده مخالف با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدا باید با بیان نکاتی تلنگری به خود و مجلس بزنم، چرا که امروز در مطالب ارائه شده و روز گذشته در مصاحبه‌ها به موضوعاتی اشاره شد که جای تأمل دارد و در جایگاه انصاف جای تأسف دارد، کما اینکه به این نکته اشاره شد که آمار خودرو، معدن و تولید خلاف و غلط است، آمارهای صادرات خلاف واقع است و این در حالی است که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

وی ادامه داد: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است اینگونه دستاوردهای نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم، در حالی که وزیر دولت مردمی با آمار و نمودار و مستند به گزارش مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار، این مطالب را ارائه داده است. اگر با فاطمی امین مشکل دارید، با نظام که مشکل ندارید.

وی افزود: در رسانه‌های داخلی و خارجی برای عملکرد دولت در این حوزه علامت سوال می‌گذارند، چرا با این منطق مصاحبه و مجلس را متهم می‌کنید به اینکه 4 ماه گذشته 75 خودرو شاسی‌ بلند به نمایندگان داده شده تا استیضاح خود را پس بگیرند، شما با این اقدام یکی از نقطه‌های نظام را می‌زنید و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید، چه پاسخی می‌توان داد آن هم در حالی که در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حتی نام یک نماینده که به قطع شاسی بلند دریافت کرده و استیضاحش را پس گرفته باشد، آورده نشد. در این شرایط چگونه علیه مجلس و دولت مصاحبه کرده و نمایندگان را تهدید می‌کنید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: استیضاح حق مسلم مجلس است، روی خط منطق جلو بروید. چرا جملات عجیب را مطرح می‌کنید، این چه عبارتی است که وزیر صمت همه دولت را زمینگیر کرده است یا اینکه فاطمی امین نزدیکان خود را به مجلس آورده است یا اینکه پرسنل وزارت صمت را گوشه‌نشین کرده است. در این صورت باید نام آورده و متقن سخن گویید. در این نشست گفته شد حجت شرعی من به شما این است در حالی که این عبارت‌ها در شأن ما نیست، بنابراین تأمل و دقت کنید که مجلس را زیر سوال نبرید.

میرمحمدی تصریح کرد: در خصوص دادن 75 خودروی شاسی بلند به نمایندگان، هم رئیس مجلس، هم هیأت رئیسه، هم سخنگوی مجلس و هم وزیر صمت تکذیب کرده‌اند. با دادستانی مکاتبه شد و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی و تکذیب کرد، سپس یک نماینده استیضاح کننده با استناد به این موضوع به این نکته اشاره می‌شود که وقتی 4 ماه گذشته قرار بود فاطمی امین را استیضاح کنیم، آمار استیضاح کنندگان تا روز استیضاح 40 به 60 بود اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و آمارها تغییر کرد. در این شرایط از مجلس انقلابی در افکار عمومی چه باقی می‌ماند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنده به پاکی شما شهادت می‌دهم، رئیس مجلسی که سال‌های عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده، حقش این است که در مورد عملکردش اینگونه عمل کنیم. آیا در فضای مجازی تکذیبیه‌ها جایگاهی داشتند. بیایید در سال آخر مجلس بدون حاشیه پیش برویم تا موفق شویم تا فراموش نکنیم این دولت مردمی است و مجلس نیز افتخار انقلابی بودن دارد بنابراین به مردم آدرس غلط ندهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گفته شد که قرار است کالاهای خانگی و خودرو از طریق رأی به استیضاح ارزان شود، بیایید منطقی صحبت کنیم. چه اندازه تدبیر خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده دست وزیر بوده است. چطور شد وزیری که 188 رأی اعتماد از مجلس کسب کرده بود مجدد امروز جلسه استیضاحش برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به 28 وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکرهای متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی 3 سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از 700 هزار به یک میلیون و 500 رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی 30 ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعاهای کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

وی عنوان کرد: صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژدهای هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی 2 سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی‌های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با این استیضاح گفت: ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و ما نمی توانیم امروز مشکلات ایجاد شده را توجیه کنیم. بخواهیم یا نخواهیم یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت وزارت صمت است که باید بر 65 درصد سهم اقتصادی کشور در حوزه عملکردی این وزارتخانه قرار دارد.

وی افزود: امروز بپذیریم یا نه، به قیمت خودرو به عنوان شاخص نگاه می شود و بسیاری از موضوعات با این شاخص دیده می شود. 18 ماه از دوران مسئولیت آقای فاطمی امین گذشته و ما همه تلاش کردیم اثرات کار ما در سفره مردم باشد و هدفی جز این نداشتیم و ما آمده ایم برای آنکه بگوییم جمهوری اسلامی علاوه بر معنویت، بر رفاه مردم نیز تاثیر مثبت می گذارد، اما آیا عملکرد فاطمی امین این را نشان می دهد. 290 تذکر شفاهی، 250 مورد سوال، 5 مورد اعمال ماده 234 گواهی بر عملکردهاست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد؟ و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و بخاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر 3 استیضاح بودم. به وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد، اما وزیر صمت نیز اینجا به استیضاح رسیده است و مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند. امروز چه قضاوتی درخصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید 100 میلیون تومان بود و حالا به 300 میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

حاجی دلیگانی اظهار کرد: مردم می گویند اینها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند خروجی عملکرد ما در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می رفتیم؟

وی گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو 800 میلیون مطرح می شود، اما در بورس با چه اجازه کشف قیمت بیش از 2 میلیارد تومان می شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است؛ تفاوت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به جیب چه کسانی می رود؟ مردم می گویند اگر سود آن برای بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق های نجومی مصرف شود.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: شادی مردم با ثبات و تاثیر عملکرد ما در سفره آنها فراهم می شود، آیا واحدهای صنعتی سوخت یارانه ای دریافت نمی کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می کنند، چرا محصول خود را گران می فروشند؟ این هنر مدیریت است که از جیب مردم هزینه شود؟ من معتقدم کاش آقای فاطمی امین را رئیس جمهور خود تغییر می داد، چرا که ایشان در این مسئولیت نمی تواند خدمت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار