جشنواره «کوچ عشایر» به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود

اردبیل (پانا) - مدیرکل امور عشایری اردبیل گفت امسال با توجه به میزبانی اردبیل از رویداد ۲۰۲۳ جشنواره «کوچ عشایر» استان اردبیل به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره «کوچ عشایر» به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود

حاتم طهماس‌پور درجریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های عشایر کشور در پل معلق مشگین‌شهر اظهار کرد: اردبیل در سال میلادی جاری میزبان رویداد گردشگری کشورهای عضو اکو ۲۰۲۳ است که با توجه به اهمیت این موضوع، قرار شده با حضور سفرای کشورهای عضو اکو جشنواره «کوچ عشایر» مغان در اردیبهشت ماه به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی موعد برگزاری این رویداد را هفتم تا نهم اردیبهشت ماه در شهرستان بیله‌سوار اعلام کرد و گفت: در قالب این جشنواره تلاشمان بر این است تا توانمندی‌های ایل عشایر ایران و برخی کشورهای عضو اکو نیز در معرض دید علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گیرد تا آنها بیشتر با آداب و سنن و ظرفیت‌های جامعه عشایری آشنایی پیدا کنند.

مدیرکل امور عشایری استان تصریح کرد: همزمان با ایام نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان نمایشگاهی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عشایر کوچ‌روی شاهسون در پل معلق مشگین‌شهر در معرض دید گذاشته شده که در این نمایشگاه سعی شده تا اصالت و صداقت جامعه عشایری استان اردبیل، ایل شاهسون و مناسک روزه‌داری آنها به شکل مناسب تبیین و برای گردشگران بازگو شود.

طهماس‌پور افزود: در قالب چادرها و همچنین فضاهای تدارک دیده شده در این نمایشگاه سعی شده تا تولیدات جامعه عشایری در حوزه صنایع دستی و محصولات دامی مورد توجه قرار گرفته و زمینه و بستر معرفی این توانمندی‌ها نیز برای گردشگران و مسافران نوروزی مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ایل شاهسون از ایل‌های بزرگ عشایری کشور است که در جبهه تولید و رونق کسب و کار فعالیتی مؤثر داشته و همواره سعی بر توانمندسازی این مجموعه‌ها بوده است.

مدیرکل امور عشایری استان به عقد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک کشور، امور عشایری و همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: این تفاهم‌نامه با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد جامعه عشایری و در مسیر اجرای میزهای تخصصی در حوزه گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع دستی به انجام رسیده است.

طهماس‌پور اضافه کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه عشایر کل کشور می‌توانند آداب و سنن، تولیدات و محصولات متنوع خود را در مجموعه پل معلق مشگین‌شهر در معرض دید و نمایش قرار دهند.

وی بیان کرد: ما با بهره‌گیری از توانمندی‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعی می‌کنیم تا تولیدات و ظرفیت‌های مؤثر این بخش را ارتقا داده و به نوعی محصولات متنوع ایجاد شده را نیز برای عرضه به بازار به شکل مناسب و در بسته‌بندی‌های شایسته عرضه کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان تصریح کرد: جامعه عشایری ما در کنار تولید و تقویت جبهه مؤثر این بخش، در نهایت تلاش خود سعی می‌کنند تا فضای متنوع کسب و کار را نیز مهیا کنند و ما نیز تلاشمان بر این است تا خدمات‌رسانی به جامعه عشایری را در قالب طرح‌های آبرسانی، برق‌رسانی و سایر خدمات به نحوه مطلوب انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار