حسین امیرعبداللهیان در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال ۱۴۰۱:

مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین تهران و ریاض در حال انجام است؛ دیدار وزرای خارجه دو کشور در آینده نزدیک

ابتکاری روی میز است، وزارت خارجه به تلاش برای رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد، به‌زودی حامل اخبار خوبی در راستای گشایش‌های مختلف برای مردم‌مان خواهیم بود/ عضویت ایران در شانگهای در نشست سران شانگهای در دهلی نو به صورت رسمی و نهایی اعلام خواهد شد/آخرین وضعیت احیای روابط با بحرین، مصر و اردن/ وزیر خارجه هفته آینده به مسکو سفر می‌کند

تهران (پانا) - نشست مطبوعاتی پایان سال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین تهران و ریاض در حال انجام است؛ دیدار وزرای خارجه دو کشور در آینده نزدیک

حسین امیرعبداللهیان بعدازظهر امروز در آخرین نشست مطبوعاتی سال 1401 خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی گروه‌های سیاسی مدعی بودند که بدون برجام هیچ تحرکی نمی‌توان در سیاست خارجی انجام داد اما دولت سیزدهم خلاف این را ثابت کرده است، گفت: در دولت سیزدهم در دو مسیر برای رفع تحریم‌ها و بی‌اثرکردن تحریم‌ها حرکت می‌کنیم. دستگاه دیپلماسی با نگاه به آسیا و اولویت همسایگان در یکسال گذشته دستاوردهای زیادی را نصیب کشور کرده است. در یکسال گذشته روابط ایران با کویت و امارات به سطح سفیر بازگشت و در روزهای گذشته شاهد بازگشت روابط ایران و عربستان به سطح عادی بودیم.

وی ادامه داد: ما در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهم کرد و مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در حال انجام است.

امیرعبداللهیان خبر داد: حضور ایران در شانگهای از اتفاقات بسیار خوب در دولت سیزدهم بوده است. ۴۹ سند برای عضویت ایران به تأیید پارلمان رسیده است و در نشست سران شانگهای که به زودی در دهلی نو برگزار خواهد شد، این عضویت ایران به صورت رسمی اعلام خواهد شد. این را هم تاکید کنم که وزارت امور خارجه به تلاش برای رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

رد و بدل پیام بین ایران و عربستان از طریق سفارت سوئیس

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اصول اساسی توافق بین ایران و عربستان در بیانیه مشترک اعلام شده است، گفت: در مسأله مناسبات تهران و ریاض دو طرف توافق داریم روابط به حالت عادی بازگردد. ما از طریق حافظ منافع یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز اخیر پیام‌هایمان را با عربستان رد و بدل کرده‌ایم و به زودی توافقات به سرانجام خواهد رسید.

چرا مذاکرات احیای روابط از سوی علی شمخانی انجام می‌شود

حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه برخی به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستند، گفت: همه بخش‌هایی که در حوزه سیاست خارجی وظایفی انجام می‌دهد در هماهنگی کامل با وزارت امور خارجه است. اینکه آقای شمخانی معرفی شده است به این خاطر است طرف عربستانی درخواست داشت مذاکرات از سوی مسئولان امنیتی انجام شود و طبق مقامی که آنها معرفی کردند ما نیز مقام هم‌سطح را معرفی کردیم. این اقدامات با هماهنگی کامل دولت و وزارت خارجه انجام می‌شود. سفر امروز شمخانی به عراق از چهار ماه پیش هماهنگ شده بود و مسأله مربوط به تهدیداتی است که برخی از اوقات از طرف گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم شمال عراق علیه کشورمان انجام می‌شود.

تلاش برای احیای مذاکرات هسته‌ای

وزیر خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌‌ها نیز گفت: در ارتباط با اتحادیه اروپا، علی باقری و انریکه مورا تبادل پیام‌هایی را با هم در ادامه مذاکرات وین دارند و بنده نیز اخیرا صحبتی را جوزف بورل هماهنگ کننده مذاکرات داشتم.

وزیر خارجه هفته آینده به مسکو سفر می‌کند

امیرعبداللهیان با بیان اینکه به دعوت همتای روسی، هفته آینده به مسکو خواهم رفت، گفت: در مسأله اوکراین ایران ظرف صلح است و به مقامات اوکراین به صراحت اعلام کردیم به جای تهمت‌زنی و ادامه اختلافات، بر روی مذاکرات تاکید کنند.

وی تاکید کرد: ما در ماه مارس سال گذشته پیمانی را با آمریکا به امضا رساندیم و اخیرا صحبت‌هایی هم درباره به‌روزرسانی این سند شده است که مطمئنا در چارچوب همان سند مارس سال گذشته خواهد بود.

توافق ایران و آژانس و تاثیر آن بر مذاکرات

وزیر امور خارجه ایران در ادامه درباره توافق ایران و آژانس و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای افزود: در پی سفر گروسی به تهران بین ایران و آژانس توافقاتی صورت گرفت و دو طرف از نتیجه کار رضایت داشتند. ما در مسیر درست قرار داریم و یکی از توافقات ما این بود که تیم‌های آژانس برای رفع سوء تفاهم و پاسخ سوالاتشان به ایران سفر کنند. این دیدارهای فنی بین دو طرف جریان دارد و قطعا نتیجه این مذاکرات در گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها نیز آثار مثبتی را بر جای بگذارد.

آخرین وضعیت احیای روابط با بحرین، مصر و اردن

حسین امیرعبداللهیان در ادامه افزود: حدود دو ماه پیش یک توافق اولیه برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارت‌خانه‌های دو کشور انجام شد. در این زمینه هیات فنی و پارلمانی ما به منامه سفر کردند. ما از بازگشت روابط عادی با کشورها استقبال می‌کنیم و امیدواریم برخی موانع بین تهران و منامه نیز از میان برداشته شود و روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد. مذاکراتی هم برای چگونگی توسعه روابط بین تهران و قاهره و همینطور تهران و امان صورت گرفته است. پادشاه اردن هم اعلام کرده که در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد و ما هم استقبال می‌کنیم روابط ما با اردن، از سطح کاردار به سطح سفیر ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه در اوج اغتشاشات، ایران شاهد مواضعی غیردیپلماتیک از سوی کشورهای اروپایی بود، گفت: اما ما با بلژیک توافقی را درباره محکومین روی میز داریم و درباره وضعیت آقای اسدالله اسدی امیدواریم موانع کشور بلژیک به زودی از بین برود و آزادی ایشان رقم بخورد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ابتکاری روی میز است که امیدواریم در هفته‌های آینده اخبار خوبی را به ملت ایران برسانیم. وی گفت: امیدواریم حامل اخباری بسیار امیدوارکننده در راستای گشایش‌های مختلف برای مردم‌مان باشیم. اخباری که اقدامات آن در حال انجام است ولی هنوز زمان بیان آن نرسیده است.

همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار نداده‌ایم و از همه فرصت‌ها برای تامین منافع ملت ایران استفاده خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار