با محوریت تعلیم و تربیت اسلامی صورت گرفت؛

پاسخ معاون استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش به مبانی نظری اردوان مجیدی

تهران (پانا) - معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی به اظهارات اخیر اردوان مجیدی در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ معاون استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش به مبانی نظری اردوان مجیدی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، کارشناس مسائل تعلیم و تربیت اسلامی پیرامون اظهارات اخیر اردوان مجیدی در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی، نکاتی را مطرح کرد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

دومین نقد بر مبانی نظری استاد اردوان مجیدی که چند صباحی است خبرگزاری فارس بنا برآن گذارده است که تعلیم و تربیت اسلامی را با ادبیات این نوپرداز دگراندیش به مخاطبان خود هدیه کند از آنجایی که حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» (اگر انسان به گونه‌ای تربیت نشده باشد که شکرگذاری را از خُرد به کلان در سبک زندگی خود داشته باشد به یقین شکرگزاری از خالق هستی برایش بهره‌مندی به بار نخواهد آورد.) با استفاده از این آموزه تربیتی عترت آل الله بر آنیم از برادر گرامی جناب آقای «اردوان مجیدی» به عنوان یک نظریه‌پرداز در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی، تقدیری با طعم نقد کما فی السابق داشته باشیم و ارادت و اشتیاق خویش را نسبت به این اندیشه‌شناسان و نیز فرآیند اندیشه‌سازی و اندیشه‌خوانی تقدیم ساحت فرهنگیان گرامی بنماییم. بدین منظور، مقاله «بازی سایبری با شکاف سایبری نسل سایبری در تمدن سایبری» نشریافته در خبرگزاری فارس را با طرح سوالاتی که جواب‌های آن می‌تواند به کاربردی شدن نظریه مقاله مذکور کمک لازم بکند، تقدیم حضور صاحبنظران نظام تعلیم و تربیت اسلامی می‌شود. امید است که مفید و مطلوب عرصه اندیشه‌پردازی شود.

در این مقاله باارزش که از یک آسیب‌شناسی علمی گزارش می‌دهد و مطالب و موضوعات واقع‌گرایانه را سعی دارد به گوش مسئولان، مدیران و صاحبنظران تعلیم و تربیت برساند به نظر می‌رسد در حوزه سایبرشناختی، غُلوّی به چشم می‌خورد و همچنین برای اینکه هشدار فضای مجازی در این مقاله، همگان را انگشت به دهان کند از آموزه‌های دینی و سیاسی و اجتماعی هم یارگیری می‌شود. با توجه به اینکه این محقق اندیشمند با ادبیات هشداری و تذکری خود قصد دارد نظام آموزش و پرورش را ناقص و ناکارآمد جلوه داده و به مضرات و خسارات آن توجه تمام‌ساحتی بدهد از یک رکن اساسی غفلت می‌شود چراکه ادبیات ایشان از آسیب التقاط و چندگونه‌آمیزی در امان نیست. بدین منظور که نظام آموزش و پرورش ایران اگرچه از سیاست‌های معارف اسلامی، پوششی به تن دارد و لکن این نظام تعلیم و تربیت اسلام ناب نیست. در این مقاله با رویکرد بیدار باش از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز واکنش‌های سیاسی در کشور و همچنین اخلاق و آداب در جوانان جهت پیشران نقد نظام تعلیم و تربیت، قضاوت‌هایی می‌شود که با شاکله و شایستگی‌های متون اسلامی و انقلاب اسلامی هم‌افرایی لازم را در خود به نمایش نمی‌گذارد که این مهم در قالب ۳۴ سوال از متن منتشر شده در خبرگزاری فارس، تهیه و تنظیم شده که در معرض و منظر خوانندگان گرامی جهت ادای احترام تربیتی به تابلوی قضاوت آویخته می‌شود.

سوال اول: آیا مقصود از فضای سایبری یعنی قدرت خیال انسان در هر عصری با جهان پیرامونی یا هر عصری که قدرت مخلیه انسان در آن متناسب زمان و مکان نمایه یا نمایش‌هایی را پدید می‌آورد؟

سوال دوم: آیا حقیقت ارتباط‌های نسلی در هر عصر و مصری، ابتدا با تخیل آن‌ها آغاز می‌شود یا به ابزارهایی که از دالان خیال آدمی عبور کرده و مبدل به رابط‌سازی میان انسان‌ها و جهان طبیعت شده است؟

سوال سوم: مقصود از سنت در آیه شریفه 43 سوره مبارکه فاطر چیست؟ آیا به معنای قدرت انتخاب انسان بر هر خوب و بد است یا اینکه به مفهوم خوب و بدهایی است که در فضای مجازی که در هر مقطع از زمان و مکان ظهور و بروز پیدا می‌کند؟

سوال سوم: آیا عدم کهنگی قرآن به سبب ارتباط با نسل‌های بشر در هر مقطعی از زمان است یا اینکه قرآن از جنس مخلوق نیست تا اندارس و کهنگی در آن مفهوم داشته باشد؟

سوال چهارم: این گزاره مستند به کدامین منبع قرآن‌پژوهی است؟ (قرآن ساختاری دارد که با توجه به قرار گرفتن مبتنی بر جوهره فطری وجودی و تکاملی انسان با تمام نسل‌ها ارتباط برقرار می‌کند و هرگز کهنه نمی‌شود.)

سوال پنجم: مقصود از ارتباط بین نسل‌ها با زبان قرآن چیست؟ ارتباط مبتنی بر الفاظ قرآن و یا تفاسیر متعدد با گرایش‌های متنوع یا هر ارتباطی که باشد؟

سوال ششم: چرا تمام جوانانی که با دین، قرآن و ولایت ارتباط پیدا کرده‌اند در فضای سایبری، موفق نبوده‌اند؟

سوال هفتم: آیا مقصود از آداب در فرمایش حضرت علی علیه السلام به معنی آداب در فضای سایبری است و همچنین زمان‌شناسی در فرمایش امام صادق علیه السلام به مفهوم آشنایی و آگاهی با زمان سایبری است؟

سوال هشتم: مقصود از پیچیدگی در تمدن سایبری یعنی تعدد و تنوع در ارتباط تخیل آدمی با ابزارهای تولید شده یا ارتباط تحولات جهان با خیال انسان که منجر به تولیدات هر عصری می‌شود؟

سوال نُهم: برای دست و پنجه نرم کردن با پیچیدگی‌های فضای سایبری باید ذهن و قدرت خیال را از دستبرد دشمن پنهان یا همان شیطان در امان داشت یا باید با توپ آن بازی کرد و سپس شکست آن را اعلام کرد؟

سوال دهم: آیا جهان غرب در برابر تغییرات و تحولات سریع فضای سایبری و پیش‌بینی‌های انجام‌شده متفاوتی که داشته به محتوای آموزشی کارآمد انسانی و تمدنی دست یافته است؟

سوال یازدهم: آیا ساختار و معادله متناسب با نیازهای مختلف و متعدد بشر در عصر سایبری باید متناسب با خلقت حس سیری‌ناپذیر ایشان طراحی شود یا باید تسلیم نیازهای ساختاری جامعه بشری باشد؟

سوال دوازدهم: کدام نظام تعلیم و تربیت در جهان امروز با ۳ ویژگی (پیچیدگی- سرعت - تنوع) در فضای سایبری می‌تواند به عنوان شاخص معرفی کرد که انسانیت در آن با اولویت مستمر جایگاه بدون خدشه داشته باشد؟

سوال سیزدهم:آیا نسل‌های وای، زِد و آلفا نسبت به نسل‌های پیشین از حیث خلقت و قوه خیال متفاوت هستند یا اینکه به جهت عدم شناخت انسان‌شناسی حقیقی امروز متفاوت و دگرنسلی هستند؟

سوال چهاردهم: آیا عدم ارتباط با نسل سایبری به دلیل نیاز به زبان سایبرپسند است یا زبانی که بشر را بتواند با کرامت انسانی معرفی کند؟

سوال پانزدهم: آیا نسل سایبری که در حال رشد خیالی است دراختیار حاکمیت قرار نمی‌گیرد یا به دلیل محبوبیت‌های قلبی ناهمگون و تضادآلود تحمیل شده بر آنان در اختیار نیستند؟

سوال شانزدهم: چرا مدارس و نظام تعلیم و تربیت تمدن صنعتی برای تمامی کشورها و مدارس جهان خوب جواب نداده است؟

سوال هفدهم: آیا حضور نسل سایبری در فضای اجتماعی مجازی و درونگرا شدن آن‌ها و نیز محرومیت از مزیت‌های مکالمه و محاوره به خودخواهی انسان برمی‌گردد یا به فضای سایبری که این مسئله مهم را علنی و عینی کرده است؟

سوال هجدهم: آیا مقصود از فرارفتارها، تقدم محبوبیت‌های قلبی بر شکل‌های ذهنی رفتارساز است یا اینکه سلطه فضای سایبری که اختیار و انتخاب را از ذهن و قلب نسل جدید ربایش کرده است؟

سوال نوزدهم: آیا حقیقتاً مطالبه‌گری منطقی و معرفتی در مواجهه با تعدد و تنوع زبان و ملیت‌ها تغییر و تحول پیدا کرده و قدرت تغییر قوانین ثابت علمی را دارا شده است؟

سوال بیستم: آیا جوانان نسل سایبری از واقعیت‌های اعتباری به تناقض درونی رسیده‌اند یا به سبب منافعی که باید حقیقت را به رنگ واقعیت‌های زیست مادی خود در بیاورند؟

سوال بیست و یکم: آیا تمامی نوجوانان و جوانان سایبری از قدرت نفوذ برخوردارند و نیز قادرند توانایی خودشان را به چهره شدن و اثرگذاری میدانی تبدیل کنند؟

سوال بیست و دوم: آیا از خصوصیت نسل جوان و نخبگان سریع‌الزمان و تندخوانی و ولخرجی است یا اینکه نسل سایبری فقط این ویژگی را دارد؟

سوال بیست و سوم: آیا تَن دادن به فعالیت‌های مشارکتی با سودهای منطقی و عرفی صرفا در نسل‌های پیش‌سایبری قابل مشاهده بوده و در خلقت نسل پساسایبری به قحطی گراییده است؟

سوال بیست و چهارم: آیا تَن دادن به قوانین منطقی و سنت‌های عرفی نسل سایبری در مجموعه‌های مرتبط با هم و نیز فعالیت‌های خارج سیستمی، یک تناقض اجباری است یا یک اختیار ثابت در انسان است؟

سوال بیست و پنجم: آیا مشاوره و نصیحت‌گریزی از خواص نسل سایبری است یا اینکه از ویژگی‌های جوان است که در فضای سایبری شفافیت مضاعف به خود می‌گیرد؟

سوال بیست و ششم: آیا ارتباط ویژه دادن جوانان با همدیگر از انحصارطلبی دوران جوانی است یا از اجبارهای فضای مجازی و از خصوصیات نسل سایبری است؟

سوال بیست و هفتم: آیا لذت از بازی و عقل‌گریزی و نیز حس‌گرایی از ویژگی‌های بشر است یا اینکه فضای سایبری، انسان را به فضای بازی‌سالاری و لذت‌مداری می‌کشاند؟

سوال بیست و هشتم: آیا انسان‌نماهای مزدور و اسیر فضای بی‌هویتی از مسئولیت‌گریزی و ولنگاری و تقلید بدون اندیشه نسل سایبری، یارگیری کردند یا فضای سایبری برای نسل جدید آفرینش صفات غیرانسانی کرده است؟

سوال بیست و نُهم: آیا جنایت‌های جانیان جهان مانند تیمور لنگ و هیتلر و نرون و بنیتو موسولینی و صدام‌ها از فضای سایبری و دوره‌های آموزشی آن پدید آمده است؟

سوال سی‌ام: آیا شکاف عاطفی از فضای سایبری پدید آمده یا اینکه مداخله بشر در مدیریت خداوند و گریز از سبک زندگی انسانی، او را محروم از عطف به فطرتش کرده است؟

سوال سی و یکم: آیا بچه‌ها از مدرسه نفرت دارند یا از فرآیند نفرتی که در مدرسه به نمایش گذاشته می‌شود؟

سوال سی و دوم: آیا حاکمیت و حکومت سکولار به واسطه مزاحمت و سلطه فضای سایبری از حاکمیت و حکومت دین‌محور، استقبال نمی‌کند؟

سوال سی و سوم: آیا جوانان در جهان به واسطه سلطه فضای سایبری با حکومت‌های خودشان قطع ارتباط عاطفی کرده‌اند یا به واسطه بی‌عدالتی و عدم درک و دریافت مقام انسانی و آخرت‌گریزی؟

سوال سی و چهارم: آیا در آموزش و پرورش اجاره‌ای می‌توانیم تغییر و تحولاتی با مالکیت مولد داشته باشیم؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار