فعالیت ۳۰ هزار هنرمند در صنایع‌دستی استان اردبیل

اردبیل (پانا) - معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل گفت ۳۰ هزار هنرمند در صنایع‌دستی این استان در ۶۰ رشته فعالیت دارند.

کد مطلب: ۱۳۵۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۳۰ هزار هنرمند در صنایع‌دستی استان اردبیل

توحید دلاور قوام، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل با اعلام این خبر گفت: از این تعداد بیش از ۳ هزار نفر در حوزه صنایع فلزی اعم از طلا، نقره و مس فعالیت می‌کنند که در سال‌های اخیر اقدام به توسعه کارگاه‌های صنایع دستی در این بخش شده اند.

وی در آئین رونمایی از سایت فروش آنلاین هنر صنعت نقره در اردبیل افزود: در جهان بیش از ۳۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که نیمی از این رشته‌ها در ایران فعال بوده و از این تعداد ۶۰ رشته صنایع دستی در استان اردبیل فعال است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: ارتباط صنایع دستی و تولید محصولات با ارزش در این بخش با فرهنگ، هنر، قدمت، تاریخ و تمدن یک سرزمین، یک ارتباط و تعامل بی‌نظیر است و باید قدر این ظرفیت‌های عظیم را بیش از گذشته بدانیم.

دلاور قوام با بیان اینکه غفلت از ظرفیت‌های اشتغالزایی در بخش صنایع دستی یک آسیب جدی است، افزود: غفلت از ظرفیت و توان اشتغالزایی عظیم در این بخش ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به افزایش اشتغالزایی در صنایع دستی استان گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توان این رشته را احیا کرده و زمینه اشتغالزایی خوبی را در استان مهیا کرد.

دلاورقوام ادامه داد: ورنی مغان و گلیم عنبران شهره جهانی دارد و ضروری است در این زمینه نیز از ظرفیت‌ها و توان موجود بیش از گذشته استفاده شود.

وی با اشاره به قدمت قلم‌زنی در استان تصریح کرد: آثار قلم‌زنی موجود در بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نشان می‌دهد که قلم‌زنی در اردبیل قدمت و تاریخ کهن‌تری از اصفهان دارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از آغاز به کار سایت فروش آنلاین هنرصنعت نقره در اردبیل خبر داد و گفت: این سایت در بخش‌های مختلف فعالیت خواهد داشت.

گفتنی است اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالا‌ها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار