سخنگوی شورای شهر تهران در ‌جریان بازدید از خبرگزاری پانا:

مدیریت شهری تهران در کنار وزارت آموزش و پرورش است

متاسفانه انتظارات مختلفی از دستگاه تعلیم و تربیت مطرح می‌شود به‌طوری که گویا همه اتفاقات را فقط باید وزارت آموزش و پرورش رقم بزند و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هیچ نقشی ندارند!

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران گفت مجموعه شهرداری و شورای شهر تهران خود را در قبال حفظ و حراست از همه مدارس ماندگار و البته آن دسته از مدارس دولتی عادی که دارای شرایط مناسبی از لحاظ ایمنی و مقاوم‌سازی نیستند، مسئول می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۱۵۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت شهری تهران در کنار وزارت آموزش و پرورش است

علیرضا نادعلی در جریان بازدید از خبرگزاری پانا ضمن دیدار و گفت‌وگو با حسین عبادتی قائم‌مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی و فرشته مرادی مدیرعامل پانا، به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره تفاهم‌نامه امضاشده میان وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران درباره استفاده دانش‌آموزان از فضاهای فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران در فصل تابستان و تداوم آن برای سال تحصیلی جدید، گفت: «افزایش تحرک دانش‌آموزان و بالا بردن سوخت‌وساز بدن از جمله موضوعاتی است که در این تفاهم‌نامه لحاظ شده اما این مبحث فقط یک بُعد ماجرا است و علاوه بر این باید حال خوب دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد و بدون تردید ورزش در آن تاثیر دارد. برخلاف دوران دانش‌آموزی در دهه 60 و 70، فضای فیزیکی فعلی مدارس بسیار کمتر شده و موقعیت‌های تحرک درون مدرسه فراهم نیست. یکی از بهترین موقعیت‌ها در اطراف هر مدرسه، امکاناتی است که شهرداری تهران در مناطق شهر در اختیار دارد؛ یعنی امکاناتی که در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران است و برای دانش‌آموزان عزیزمان قابلیت استفاده دارد.»

امکانات ورزشی شهرداری تهران را تا حد ممکن در اختیار دانش‌آموزان می‌گذاریم

متاسفانه به شکلی از دستگاه تعلیم و تربیت موارد مختلف را طلب می‌کنیم که گویا تمامی اتفاقات را فقط باید وزارت آموزش و پرورش رقم بزند و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هیچ نقشی ندارند. برای مثال طی چند وقت اخیر که در برخی مناطق شاهد اغتشاشات و ناآرامی‌ها بودیم، برخی‌ها می‌پرسیدند پس آموزش و پرورش چه کرده است؟ حتی خود بنده نیز این سوال را مطرح کردم اما اگر واقع‌بین باشیم قبل از هرچیز باید از خودمان بپرسیم ما برای آموزش و پرورش چه کرده‌ایم تا این دستگاه مجهز شود

وی افزود: «از همین فرصت و تریبون استفاده می‌کنم و البته آمادگی دارم در صحن علنی شورا نیز از همکاران‌مان در شهرداری تهران طلب کنیم تا براساس تفاهم‌نامه منعقد‌شده، هر آنچه که به حال خوب دانش‌آموزان و افزایش میزان تحرک آنان منتج می‌شود را با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها، فراهم کنند تا مدیریت شهری تهران با تمام توان در کنار آموزش و پرورش باشد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که مشکلاتی به جهت اقتصادی وجود دارد که نمی‌توان منکر آن بود. برای مثال از آنجا که تعرفه استفاده از اماکن و مراکز سازمان ورزش شهرداری تهران بسیار پایین است، معمولا هزینه‌ای در دستگاه خودمان نمی‌توانیم داشته باشیم اما درباره مدارس باید همه آنچه در توان‌مان داریم را به‌صورت رایگان یا با تخفیف‌های بسیار خوب در اختیار دانش‌آموزان بگذاریم.»

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران برای حفظ و حراست از مدارس ماندگاری مانند دبیرستان البرز و دیگر ابینه تاریخی در اختیار وزارت آموزش و پرورش، چه برنامه‌هایی دارد، اظهار داشت: «مجموعه شهرداری و شورای شهر تهران خود را در قبال حفظ و حراست از تمامی مدارس ماندگار و البته مدارس دولتی عادی که دارای شرایطی خوب و بهینه از لحاظ ایمنی و مقاوم‌سازی نیستند، مسئول می‌داند. به هر حال فرزندان ما در این مدارس در حال تحصیل و رشد هستند ‌یا در سال‌های گذشته در همین فضاها رشد و نمو داشته‌اند.»

کارهای نکرده زیادی در قبال آموزش و پرورش داریم

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه باید امکان مناسبی برای همکاری هرچه بیشتر مدیریت شهری تهران با وزارت آموزش و پرورش فراهم شود، عنوان کرد: «باید بگویم که ما کارهای نکرده زیادی در قبال آموزش و پرورش داریم و متاسفانه به شکلی از دستگاه تعلیم و تربیت موارد مختلف را طلب می‌کنیم که گویا تمامی اتفاقات را فقط باید وزارت آموزش و پرورش رقم بزند و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هیچ نقشی ندارند. برای مثال طی چند وقت اخیر که در برخی مناطق شاهد اغتشاشات و ناآرامی‌ها بودیم، برخی‌ها می‌پرسیدند پس آموزش و پرورش چه کرده است؟ حتی خود بنده نیز این سوال را مطرح کردم اما اگر واقع‌بین باشیم قبل از هرچیز باید از خودمان بپرسیم ما برای آموزش و پرورش چه کرده‌ایم تا این دستگاه مجهز شود.»

وی افزود: «‌ناآرامی‌ها و اغتشاشات فقط یک مبحث و یکی از ابعاد این موضوع است؛ بنابراین برای توفیق در امر تربیت و پرورش و همچنین کسب موفقیت‌های همه‌جانبه علمی و معنوی توسط دانش‌آموزان، همه باید پای کار بیایند و پیکان انتقادات فقط به‌سمت آموزش و پرورش نباشد. متاسفانه در بسیاری از مواقع در کنار آموزش و پرورش نبوده‌ایم و نسبت به آن چیزی که باید انجام می‌دادیم، احساس توفیقی در این زمینه نداریم. در همین راستا از شهرداری تهران مطالبه داریم تا به‌صورت کامل در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد.»

مراودات خوبی بین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با مدارس مناطق وجود دارد

نادعلی در پاسخ به این سوال که مجموعه مدیریت شهری درباره آموزش فرهنگ شهروندی به دانش‌آموزان چه برنامه‌هایی داشته و برای آینده به چه نحوی برنامه‌ریزی کرده است، گفت: «از لحاظ فرهنگی خداراشکر مراودات بسیار خوبی بین بخش‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی با مدارس در مناطق وجود دارد برای مثال در برگزاری رویدادها و مبحث آموزش شهروندی شاهد تعامل بسیار خوب و موثری هستیم.»

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در شرایط حال حاضر، وضعیت مالی و مادی خوبی ندارد،‌ اظهار داشت: «بخشی از آن چیزی هم که وجود دارد باید در مسیر کمک به مدارس قرار گیرد. برنامه‌های بسیاری داریم که می‌توان به‌صورت مدون و مستمر به اجرای آن‌ها پرداخت اما متاسفانه مشکلات بسیاری گریبانگیر مجموعه مدیریت شهری است که به‌راحتی اجازه اجرای این برنامه‌ها را به ما نمی‌دهد.»

نادعلی با اشاره به این موضوع که همزمان با آغاز سال تحصیلی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به صحن شورا آمد، تصریح کرد: «آقای کریمیان در روز آغاز سال تحصیلی و در صحن شورا درباره مدارس صحبت کرد و به سهم 5 درصدی مدارس از درآمدهای شهرداری نیز اشاره داشت اما به نظر شخصی بنده باید وزیر آموزش و پرورش و شهردار تهران تعاملات بیشتری داشته باشند و اقدامات تحولی برای سه سال باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم و شهرداری را آغاز کنند. همانطور که می‌گوییم "نهضت ملی مسکن" و به آن اهمیت می‌دهیم، باید اتفاق بزرگی در این سطح برای دانش‌آموزان نیز رخ دهد.»

همه کشور باید به‌نفع دستگاه تعلیم و تربیت بسیج شوند

وی یادآور شد: «در دهه‌های گذشته مدارس دارای اهمیت بسیاری بودند و در تکمیل بسیاری از نقص‌های خانواده دخیل بودند، اکنون هم اگر قصد داریم اهمیت مدارس دوباره در بین افراد جامعه نهادینه شود و روی آموزش و پرورش و تربیت نفوس و نسل‌سازی درست از لحاظ علمی و تربیتی تمرکز کنیم، همه کشور باید به‌نفع دستگاه تعلیم و تربیت بسیج شوند و همتی متعالی در این زمینه داشته باشند.»

نادعلی خاطرنشان کرد: «یکی از کمیته‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، کمیته مشارکت‌های مردمی است که آموزش مردمی ذیل آن تعریف می‌شود. در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز یکی از ادارات‌کل‌ اداره آموزش شهروندی است. علاوه بر همه این‌ها در اداره‌کل سلامت و اداره‌کل بانوان نیز آموزش شهروندی وجود دارد و در هر بخش از شهرداری تهران، با توجه به وظایفی که بر عهده آن بخش است به موضوع آموزش شهروندی اهمیت داده می‌شود. با تجربه اندکی که در حوزه تربیتی دارم و حرفی که بزرگان ما زده‌اند، هیچ کار تربیتی به اندازه کار چهره به چهره موثر نیست، چون با نفس انسان پیوند می‌خورد و برکت در آن وجود دارد. آموزش شهروندی نیز فعالیتی چهره به چهره است و می‌تواند موجب رقم خوردن اتفاقات بهتری شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران یادآور شد: «مبحثی مانند آموزش چهره به چهره از آن‌جا که بحثی کوچک‌مقیاس است، نیاز به مقدمات و صرف هزینه بسیار ندارد. مدارس در این موضوع بسیار می‌توانند کمک کنند. همچنین یکی از مطالباتی که در این زمینه داریم استفاده از آنتن رسانه ملی و فضای مجازی در این امر است.»

امکان احیای «شهردار مدرسه» به شرط تاثیر مثبت

وی درباره موضوع "شهردار مدرسه" و احیای آن در مدارس، گفت: «تصمیم‌گیری درباره تمام آن‌چیزی که در حوزه اجرا رخ می‌دهد لزوما در شورای شهر انجام نمی‌شود، شورا سیاستگذار است و رویکردها و ریل‌ها را تمهید می‌کند. در حوزه اجرا همه چیز در اختیار شهرداری است. برخی موارد وجود دارد که شعله آن فروزان‌تر می‌شود و برخی اوقات کمرنگ؛ بنابراین مبجث "شهردار مدرسه" نیز اگر امری موثر است می‌توانیم دوباره آن را مطالبه کنیم.»

نادعلی در پایان در پاسخ به این سوال که برای بهسازی پیاده‌راه‌هایی که در مجاورت مدارس قرار دارد یا به یک مدرسه منتهی می‌شود چه اقداماتی انجام شده است، اظهار داشت: «در آستانه شروع سال تحصیلی برخی اعضای شورا در این باره به شهرداری تهران تذکر دادند و تذکرات نیز به دست شهرداران مناطق رسید تا توجهی ویژه به معابر کناردست و مجاور مدارس داشته باشند. این موضوع را می‌توانیم به‌عنوان یک امر ثابت در طول سال تحصیلی از شهرداری مطالبه کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار