در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

زاهدی‌وفا: برای آحاد ملت ایران حداقل یک شغل ایجاد می‌کنیم‌

ساختار عادلانه برای کمک به محرومیت‌زدایی استان‌ها باید مدنظر قرار گیرد

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت با بیان اینکه‌ ساختار عادلانه برای کمک به محرومیت‌زدایی استان‌ها باید مدنظر قرار گیرد، گفت ما باید عدالت را در حوزه شایستگی در شالوده برنامه‌های وزارتخانه دنبال کنیم.

کد مطلب: ۱۳۱۳۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زاهدی‌وفا: برای آحاد ملت ایران حداقل یک شغل ایجاد می‌کنیم‌

محمدهادی زاهدی وفا در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارد و این همکاری می‌تواند به حا مشکلات کشور بیانجامد. مستحضر هستید که به اشتباه یکی از مدقران در شب گذشته، بنده استعفای یکی از مدقران را پذیرفتم.

وی افزود: از مهمترین رویکردهای رئیس جمهور، بحث عدالت است؛ ما عدالت را در حوزه شایستگی باید در شالوده برنامه‌های وزارتخانه دنبال کنیم. نه تنها به عنوان پیوست عدالت مدنظر باشد، بلکه باید ساختار عادلانه‌ای برای کمک به محرومیت‌زدایی استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر پبشنهادی کار گفت: ما باید برای آحاد ملت ایران و هر سرپرست خانواده حداقل یک شغل داشته باشیم تا تغذیه، بهداشت و مسکن را فراهم کنیم. اگر با یک شغل امکان تامین حداقلی معیشت نباشد، افراد حتما در حوزه حمایت وزات کار قرار می‌گیرند. باید بتوانیم از طریق کمک‌های حمایتی قشر آسیب‌‌پذیر را کمک کنیم.

وی گفت: در طول این مدت بعضی از کارخانجاتی را که تعهداتی داشتند بررسی و رسیدگی کردم. به عنوان مثال در اول مهرماه تکلیف کارخانه چوب و کاغذ مازندران مورد بررسی قرار گرفت. ما مجبور بودیم در این دوره به خاطر نقایص مدیریتی که وجود داشت، با بازدید‌های سرزده به صورت میدانی مدیریت کنیم.

زاهدی وفا بیان کرد: ما در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم و در خدمت‌رسانی به مردم باید رضایتمندی مردم را داشته باشیم. در حوزه رضایتمندی مردم از نظام اداری، آسیب‌‌شناسی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: همه عزیزان در حوزه بازنشستگان و شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وزارتخانه اطلاع کافی دارند. وزیر باید بتواند تنوع و تکثر کاری را انجام دهد.

وزیر پیشنهادی کار با بیان اینکه در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما منفی بوده است، گفت: جمع کثیری از جوانان ما در سن ۱۵ تا ۲۴ نه کار می‌کنند، نه حرفه می‌آموزند ‌و نه خانواده تشکیل می‌دهند باید برای اشتغال این قشر جوان تدابیر جدی اندیشیده شود تا با اصلاح ساختارها و رویکردها و قوانین به افزایش اشتغال کمک کنیم. در بخش راهبردی تعاون علیرغم اینکه توسعه بخش تعاون به میزان 25 درصد تولید ناخالص ملی بوده است اما متاسفانه امروز کمتر از 7 درصد است بنابراین باید برای توسعه بخش تعاون عزم جدی داشته باشیم، در این راستا ابتدا باید باور مسئولان را نسبت به بخش تعاون تقویت کنیم، همچنین باید نسبت به تفویض اختیارات و منابع به مردم از طریق تعاونی ها با هدف تقویت کسب و کار تعاون بنیان، در راستای تحقق مردم سازی اقتصاد اقدام کنیم. متاسفانه سند تعاونی که در سال 92 ابلاغ شده به هیچ صورت اجرایی نشده است اما در ماه گذشته بعد از حدود 9 سال دولت نسبت به اجرایی کردن، اصلاح و تکامل آن اقدام کرد و جلسه تشکیل داد و ما متعهد شدیم نسبت به عملیاتی شدن صنعت تعاون اقدام کنیم.

زاهدی وفا همچنین در مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز گفت: یکی از نقش‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایجاد تطابق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است اما متاسفانه عرضه نیروی کار ما با تقاضا و ظرفیت نیروی کار تطبیق ندارد. به عنوان مثال در برخی از استان‌ها تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما در برخی دیگر مازاد عرضه نیروی کار داریم بنابراین مهارت های لازم برای تطابق میان عرضه و تقاضا وجود ندارد بنابراین آموزش‌های فنی و حرفه ای باید بتواند این خلا مدیریتی را در بازار کار پر کند. در همین راستا ما از هم افزایی آموزش فنی و حرفه ای با شرکت‌های زیرمجموعه برای مشتری محور کردن آموزش استفاده کردیم و طبق ابلاغیه‌ای که صورت گرفت لازم است برای تمام کارگران و کارکنان زیرمجموعه داشتن شناسنامه مهارتی الزامی است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی، ما با قشر قابل توجهی از آسیب پذیران از جمله معلولان و افراد بی سرپرست مواجهیم که تکلیف داریم براساس وظایف تعیین شده در قانون اساسی، اسناد بالادستی، سیاست های کلی تامین اجتماعی و قانون جامع رفاه به این قشر مستضعف توجه کافی کنیم.

زاهدی وفا افزود: در حوزه یارانه‌ها نیز یکی از مشکلات ما این است که طی سنوات گذشته به سمت ارتقای پایگاه رفاه ایرانیان رفتیم، اما این پایگاه برای رسیدن به نقطه مطلوب ما فاصله زیادی دارد. یکی از رویکردهای ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رویکرد حکمرانی داده محور است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که با اعمال شفافیت و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و پنجره واحد و همچنین افزایش تعامل بین دستگاه های دولتی نسبت به ارتقای میزان دقت و تصمیم گیری، اقدامات لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اصلاح دهک بندی و هدفمندی یارانه ها از مشکلات باقیمانده است که باید با قدرت نسبت به حل آنها اقدام شود.

وی تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را ضروری دانشت و گفت: شرکت‌های استانی توان آن را خواهند داشت که براساس آمایش سرزمین و نیروهای انسانی موجود در استان ها بتوانیم پیشرفت استانی را محکم و استوار ادامه دهیم. ما باید بتوانیم چرخ پیشرفت کشور را در هر استان و در هر منطقه محروم به گردش درآوریم و نمایندگان دولت نسبت به آن کمک کنند. در این مسیر مجلس نیز باید نظارت لازم را داشته باشد.

وی درخصوص سوالات مطرح شده از خود در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت برای تصدی وزارت کار عنوان کرد: دوره تحصیلی من در سال 1369 در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رسید و پس از اخذ مدرک لیسانس در این دانشگاه به توصیه و تاکید ریاست دانشگاه حضرت آیت الله مهدوی کنی، پس از شرکت در امتحان بورسیه، عازم خارج از کشور شدم و در سال 1370 با مهاجرت، توانستم مدرک فوق لیسانس و دکتری را اخذ کنم.

زاهدی وفا بیان کرد: در دوران تحصیل دانشجوی دکتری برای کمک هزینه تحصیل خود می تواند در دانشگاه تحصیل خود، تدریس نیز داشته باشد، بنابراین اگر در کارنامه من تدریس در خارج از کشور وجود دارد، مربوط به این دوران است.

وی درباره اینکه فرزندانش در خارج از کشور به دنیا آمده اند، گفت: در این رابطه مدارک کافی به دستگاه های نظارتی و کمیسیون های مربوطه ارائه شده که فرزندان من هیچ گونه اقامت یا تابعیت در خارج از کشور ندارند و خود بنده و همسرم نیز برای اخذ تابعیت در خارج از کشور هیچ اقدامی نکرده ایم.

این وزیر پیشنهادی افزود: باید بگویم علیرغم اینکه فرصت‌های شغلی برای من در خارج از کشور فراهم بود، اما براساس تعهد و تکلیفی که برای کشور و دانشگاه های کشور متصور بودم، در کمترین زمان بعد از فارغ التحصیلی به کشور بازگشتم و افتخار دارم که در کشورم ایران خدمت کنم. افتخار می‌کنم که برای کسانی که در این کشور خون داده‌اند، خدمت کنم و افتخار من است که برای مردم این کشور خدمتی ارائه کنم.

وی ادامه داد: همان گونه که اشاره کردم بنده نسبت به اینکه برای جمع اموال اقدام کرده باشم، اینگونه نیست و هیچ کوششی برای آن نکردم، زندگی من در 40 سال گذشته بسیار شفاف است و تنها به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کردم و زندگی را با حقوق معلمی اداره کردم اما بدانید که بنده وصی، امین و وارث پدری بودم که از 6 سالگی کار و تلاش کرده ، پدری که توانسته بود با سربلندی، عزت نفس در امور خیریه موفق و موید باشد و در محله‌ای که ما زندگی می‌کردیم خوشنام باشیم، درمانگاهی بسازد، شرکت‌های تعاونی محلی در اوج انقلاب برای توزیع مواد و کالاهای اساسی شکل دهد و به امور خیر بپردازد و تقریبا بعد از انقلاب اسلام دیگر جز کار خیر، کار دیگری نکرد و اموال خویش را در کار خیر صرف کرد. از مهمترین توصیه‌های پدر ما زندگی با متوسط مردم بود.

زاهدی وفا در پایان خاطرنشان کرد: آیا شما تصور می‌کنید جناب آقای رئیسی در مقام قاضی القضاتی، کسی را به مجلس معرفی خواهد کرد که خدشه‌ای در پاکدستی، صحت و سلامت مالی او وجود داشت باشد. بنده اینجا وظیفه خود می‌دانم در خصوص آنچه که دوستان فرمودند تشکر کنم اما من در مکتب اخلاقی امام (ره) آموختم آنچه که موجب تخریب است را پاسخ دهم. ما یک تقسیم کار با خدا کردیم و امام نیز فرمود من از اسلام و مکتب دفاع می‌کنم و خدا نیز از من دفاع خواهد کرد و این تقسیم کاری بود که امام (ره) به ما آموخت و بزرگان انقلاب نیز همین مسیر را رفتند و ما هم شاگردان این مکتب،این مسیر را خواهیم رفت و در اینجا در پایان عرائضم ایام شهادت امام حسن عسگری (ع) را خدمت امام زمان تسلیت بگویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار