معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران»:

کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها نکنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مشاغل کاذب از سوی نوجوانان که گروه سنی دانش‌آموزی محسوب می‌شوند، هشدار داد: نباید کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها کنیم.

کد مطلب: ۱۲۹۱۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها نکنیم

روزنامه ایران در صفحه صفحه هجدهم شماره 7948 خود نوشت که باشیوع کرونا، آموزش و پرورش علی رغم میل خود مجبور شد 15 میلیون دانش آموز را به فضای مجازی بکشاند. مدتی است ویدیو کلیپ‌ها و محتواهای غیر متعارفی از سوی نوجوانان در شبکه‌های مجازی بویژه اینستاگرام منتشر می‌شود که نشان از خلأ تربیتی، خلأ فرهنگی و عدم نظارت والدین دارد. قطعاً این دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان اینفلوئنسرهایی را هم به‌عنوان الگو برای خود تعیین کرده‌اند که خودشان بعضاً دچار موارد اخلاقی هستند.

در ادامه این گزارش روزنامه ایران نوشت که «اصغر باقرزاده» درباره مشاغل کاذب نوجوانان و وظیفه آموزش و پرورش نسبت به دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در فضای مجازی، توضیح داد: متأسفانه در وضعیتی قرار داریم که خیلی کم به این موضوع پرداخته می‌شود و بیشتر مطالبات متوجه امکانات، اعتبارات و حق‌الزحمه‌ها است. آموزش و پرورش بر اساس قانون حمایت از اتباع و نوجوانان وظایفی به عهده دارد که این وظایف طی بندهایی تعریف شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه ترک تحصیل‌کنندگان را از جمله افراد در معرض آسیب دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش باید موارد عدم ثبت‌نام یا موارد مشکوک ترک تحصیل دانش‌آموزان را شناسایی و به بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه اعلام کند. همین‌طور وظیفه آموزش و پرورش باید این افراد را پس از شناسایی، تحت حمایت نهادهای حمایتی و قضایی قرار دهد و شروع به پوشش تحصیلی آنها کند. نهایتاً مدیران، کارکنان و معلمان این نهادها هم باید برای این امر آموزش داده شوند تا نسبت به مراقبت از دانش‌آموزان دقت داشته باشند تا آنها اقدام به ترک تحصیل نکنند یا اگر موارد مشکوکی هست اعلام کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس این قانون آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به ترک تحصیل دانش‌آموزان یا دور شدن آنها از فرایند تحصیل بی‌تفاوت باشد. با شیوع کرونا این مسأله یک مقدار فراگیرتر شد و بعضاً از این کودکان و نوجوانان سوءاستفاده‌های اقتصادی، مالی یا حتی خدایی نکرده اخلاقی می شد که البته این بخش در کشور ما کم است. ولی وقتی کرونا آمد بازماندگی و فرار از تحصیل بیشتر نمایان شد، زیرا برخی به آموزش مجازی اعتقادی نداشتند برخی هم تأثیر آن را کم دیدند یا ترجیح دادند به اشتغال بپردازند اما به طور کلی آموزش خیلی جدی گرفته نشد.

باقرزاده گفت: آموزش و پرورش موظف شد تمام بازماندگان و افت تحصیلی‌ها را شناسایی کند، بنابراین معاونت متوسطه آموزش و پرورش و معاونت ابتدایی مکلف شدند بازماندگان از تحصیل و افت تحصیلی‌ها را شناسایی کنند، این کودکان و نوجوانانی که سراغ کارهای مجازی می‌روند امکان دارد در ذیل افت تحصیلی‌ها قرار بگیرند از این منظر می‌خواهم بگویم که ما می‌توانیم آنها را رصد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال شیوع کرونا و اصرار درباره استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی و اپلیکیشن شاد، ما را به‌عنوان آموزش و پرورش و والدین متقاعد کرد که یکی از سوادهای لازم ایام اخیر سواد رسانه‌ای بویژه سواد حضور در فضای مجازی است. این آسیب در این مدت بخوبی خودش را نشان داد در حالی که از سال‌های قبل کارشناسان نسبت به استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی هشدار داده بودند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون همه می‌دانیم که آینده تربیت بسیار مهم است. آینده تربیت با فضاهای مجازی، فضاهای غیرحضوری و رسانه‌ها گره خورده است. ما رصد و شناسایی این گروه از افراد و نوجوانان را انجام نداده‌ایم ما اینگونه کودکان و نوجوانان را نه رصد کردیم و نه شناسایی، اما تلاش کردیم زمینه‌ برای آشنایی دانش‌آموزان با آسیب‌ها را فراهم کنیم. بدین شکل که بحث نماد (نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌ها) است و هم در آموزش‌های سواد رسانه‌ای ورود کردیم و خدمات آموزشی به معلمان، مربیان و دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور ویژه در سازمان دانش‌آموزی ما بخشی را به اسم تربیت رسانه‌ای شروع کرده‌ایم که پیرو آن آموزش‌ها برای مربیان و معلمان هم ادامه خواهد داشت. البته این کار تازه شروع شده و اگر دانش‌آموزان ما سواد رسانه‌ای را بیاموزند این می‌تواند در شبکه‌های مجازی مفید واقع شود و مضر نباشد.

باقر‌زاده گفت: بعضی از دانش‌آموزان در ساحت تربیتی اقتصادی وارد شده‌اند و یک چیزهایی را می‌سازند و خودشان می‌فروشند؛ این کار باید با نظارت خانواده، مربیان و کانون فرهنگی و هنری باشد. ما چنین فعالیت‌هایی را منع نمی‌کنیم و معتقدیم دانش‌آموزان می‌توانند دست‌سازه‌های خودشان را به شکل مجازی به فروش برسانند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: استفاده ابزاری از بچه‌ها برای همین مواردی که شما به آن اشاره کردید مانند ساخت کلیپ و تبلیغات قطعاً منع دارد. وظیفه آموزش و پرورش در بندهایی که عنوان کردیم است و بندهای دیگر برای مابقی سازمان‌ها است. قانون حمایت از اطفال و کودکان برای همه دستگاه‌ها وظایفی را تعریف کرده ولی ما هم موظف هستیم که بخش شناسایی و پیشگیری دانش‌آموزان از آسیب را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار