امروز: چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 06:23 تبلیغات
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • دانش‌ آموز خبرنگار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

گروه‌های جهادی و سفرهای تربیتی دو رویکرد کلان سازمان دانش‌آموزی خواهد بود

گروه‌های جهادی و سفرهای تربیتی دو رویکرد کلان سازمان دانش‌آموزی خواهد بود

نقطه کانونی تربیت را بیابیم/ راه اجرای سند تحول، یافتن معلمِ سند تحول است/ باید در برنامه‌ها و فعالیت‌ها به انقلابی‌گری توجه داشته باشیم

7/4/2022 11:24:00 PM
7/4/2022 11:24:00 PM
دوشنبه 13 تیر 1401 - 23:24
نشست صمیمانه مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور-2

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بر سرمایه‌گذاری روی تربیت مربی تاکید کرد و داشتن یک مربی خوب را به مثابه نجات یک مدرسه دانست.

اصغر باقرزاده در نشست دو روزه مدیران استانی سازمان دانش‌آموزی کشور در مشهد مقدس با اشاره به اینکه در ایام بابرکت ذی‌الحجه قرار داریم، گفت: 10 شب اول این ماه، تداوم لحظات ناب مناجات حضرت موسی (ع) با خداوند متعال است و می‌دانیم که ایشان در 30 شب قبل، یعنی در دی‌القعده حال خوشی را به خاطر ملاقات با پروردگار تجربه کرده بود و لذا از خداوند درخواست کرد که این ملاقات عاشقانه تمدید شود؛ بنابراین «وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» در آیه شریفه قرآن درباره همین 10 شب است.
وی افزود: در این 40 شب برکات بسیار ویژه‌ای نصیب حضرت موسی (ع) شد و انشاءلله ما هم از برکات این شبها غافل نباشیم چرا که این شب‌ها همانقدر که برای ایشان با ارزش بوده است برای ما هم می‌تواند ارزشمند باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توفیق ویژه برای ما و شما این است که در چنین ایامی برای هدف مقدس تعلیم و تربیت به مشهد مقدس آمده‌ایم و این باعث ضریب خوردن ارزش معنوی این روزها و شبهای ما می‌شود.
باقرزاده درباره این هدف مقدس چنین توضیح داد: بالاترین هدف خلقت، تربیت است و هیچ هدفی بالاتر از تربیت نیست. بنابراین ما و شما با؛ «هدف مقدس، در زمان و مکان مقدس گرد هم امده ایم، بنابراین باید قدردان و شاکر خدا باشیم.
وی گفت: همه آن چیزهایی که ما با بحث، گفت‌وگو، اعتبار و امکانات و رفت‌وآمد به دنبال ان هستیم و البته شاید هم بطور کامل موفق نباشیم، امید داریم به دلیل حضور در جوار امام رضا (ع) با قدرت، با سرعت و با نورانیت انشاءلله بدست آوریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه موضوع مهم برای ما تربیت است، اظهار داشت: تربیت یک اتفاق درونی است. رشدی که در وجود بشر رخ می‌دهد و همه عوامل بیرونی صرفا می‌توانند کمک‌کار یا مانع آن شوند اما نمی‌توانند علیت اصلی ان باشند.
باقرزاده تصریح کرد: بنابراین تنها مربی انسان در عالَم، خداوند متعال است چنانکه در ابتدای قرآن فرموده است خداوند مربی همه نوجودات و عالم است.: « الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین». یعنی دیگرموجودات و حتی پیامبر خدا که باعظمت‌ترین انسان روی زمین است، نمی‌تواند هر که را که خودش بخواهد، هدایت کند بلکه صرفا راهنماست و هدایتگر فقط خداست. ؛ «إِنَّكَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِی مَنْ يَشَاءُ».
وی افزود: لذا وقتی از تربیت صحبت می‌کنیم، منظورمان یک تحول درونی در وجود انسانی است که سه ویژگی مهم دارد؛ مختار است، متفکر است و دارای اراده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در تربیت انسان اگر این سه ویژگی را در نظر نگیریم، اشتباه عمل میکنیم و اگر زمینه را برای اختیار، تفکر و اراده او فراهم کنیم، او خود میتواند راه درست و رشدو تعالی را پیدا می‌کرد؛ و این است معنای کلام الهی که فرمود انا هدیناه السبیل إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً».
باقرزاده تاکید کرد: وقتی مفهوم تربیت را بدرستی در نظر نگیریم، مربی را به درستی انتخاب نمی‌کنیم و طبیعتا اقدامات تربیتی‌مان هم درست نخواهد بود.
* نقطه کانونی تربیت را بیابیم
وی ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که توجه کنیم نقطه کانونی و محوری تربیت چیست؟ یعنی ما باید روی چه ویژگی خاص در انسان کار کنیم تا طریق تربیت برای او سهل شود؟ در همین باره، عده‌ای از علمای تربیت نقطه کانونی تربیت انسان را مسئولیت‌پذیری می‌دانند و ان را به آیه شریفه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ...» ارجاع می‌دهند؛ یعنی پذیرش مسئولیت میتواند مهمترین نقطه کانونی تربیت بشر باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان مثال دیگری گفت: عده‌ای دیگر معتقدند نقطه کانونی تربیت در برخی کشورها مثل ژاپن، نظم و قانون‌پذیری است. و همه برنامه ها بر محور این ویژگی تنظیم می شود.
با اینحال، عرفا معتقدند که «توحید» نقطه کانونی تربیت است؛ یعنی اگر انسان موحد ، برترین تربیت را بدست میاورد و همه موضوعات و مسائلش حل خواهد شد.
باقرزاده افزود: بر این اساس مهم این است ما نیز درباره قبل از هرگونه برنامه ریزی برای تربیت کودکان و نوجوانان یک نقطه کانونی برای تربیت مشخص کنیم تا بتوانیم برنامه ها را بر آن اساس تنظیم کنیم که در این صورت قطعا ادامه مسیر هموارتر خواهد شد.
* هر کسی مربی نیست؛ باید روی تربیت مربی سرمایه‌گذاری شود
وی در ادامه این مبحث، اظهار داشت: اگر مفهوم تربیت و نقطه کانونی آن مشخص شد، در مرحله بعد میتوان ویزگی یک مربی خوب را تعیین کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بیان ویژگی‌های مربی گفت: مربی شخصی است که اولا خودش تربیت یافته باشد تا بتواند دیگران را تربیت کند. ثانیا دارای ویژگیهای ذاتی و اکتسابی بالقوه و بالفعل باشد.
باقرزاده تاکید کرد: آنچه میتواند عامل موفقیت معاونت پرورشی در تحقق نسئولیتش باشد است و لازم استروی آن سرمایه‌گذاری شود، تربیت نیروی انسانی و مربی است. گاهی می‌بینیم که یک برنامه 700 صفحه‌ای نوشته و ارائه می‌شود اما در هیچ بخشی ویژگی کسی که باید ان را بعنوان مربی راهبری کند مشخص نیست و این بی توجهی به مربی در بیشتر برنامه ها مشهود است.
* یافتن مربی خوب، نجات یک مدرسه است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره ویژگی‌های یک مربی گفت: مربی دارای دو دسته ویژگی است؛ یکی ویژگی‌های ذاتی (مانند خوش‌رویی؛ خوش‌پوشی، بهره‌مند از سعه صدر، رفتار وزین، صبوری و...) و دیگری ویژگی‌های اکتسابی که با اموزش و کسب تجربه و تربیت خود بدست اورده است. بنابراین شخصی که ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی ندارد نمی‌تواند مربی خوب و موثر باشد.
* راه اجرای سند تحول، یافتن معلمِ سند تحول است
باقرزاده افزود: بنابراین کار مهم ما انتخاب مربی مناسب و حمایت از او است؛ به این معنا که اگر یک نفر با این شرایط پیدا کنیم، یک مدرسه را نجات داده‌ایم. اینجاست که مشخص می‌شود حتی اگر هزار جشنواره، مسابقه و اردو برگزار کنیم اما به انتخاب مربی اهمیت ندهیم، به نتیجه مناسبی نخواهیم رسید.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود درباره اهمیت انتخاب مربی، افزود: اگر ما می‌خواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در جامعه پیاده کنیم، اول باید معلمِ سند تحول تربیت کنیم.
وی با اشاره به نوع مواجهه با دانش‌آموزان اظهار داشت: با بچه‌های امروز باید صادق بود، رفاقت کرد و محبت داشت. همچنین برای ما لازم است در موضوع خودسازی توجه کنیم.
باقرزاده در ادامه به ایجاد تحول در تشکل سازمان دانش اموزی اشارهکرد و با بیان اینکه ما به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن در تشکل سازمان دانش آموزی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: انقلابی عمل کردن یعنی در انجام فعالیت های سازنده تربیتی منتظر دستورالعمل و بخشنامه نباشیم و سرزنده و پویا عمل کنیم.
رئیس سازمان دانش‌آموزی یادآور شد: برای انقلابی بودن تشکل سازمان دانش اموزی ضروری است دو ویژگی را در نظر بگیریم؛ یکی جهادی عمل کردن و یکی با بصیرت و روشنگری عمل کردن. گروه جهادی، گروهی است سراغ کارهای روی زمین مانده میرود، با این نگاه مربیان سازمان دانش آموزی در مدارس و مناطق خود کارهایی که زمین مانده را شناسایی و به عهده میگیرند.
وی افزود: در هم افزایی تشکل های دانش اموزی میتوان تقسیم کاری را مشخص کرد. بعنوان مثال تشکل بسیج دانش اموزی اردوی راهیان نور را عهده دار و یا در تدارک بسته های معیشتی برای دانش آموزان نیازمند فعال است. اما در برخی مناطق دانش آموزانی هستند که استعدادهای فراوانی دارند ولی امکانات ندارند، گروه جهادی سازمان دانش اموزی باید به سراغ ایشان برود و دوره های سرود، نقاشی، خطاطی، سواد رسانه ای و یا کلاس های تقویتی برای ایشان برگزار کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کلان برنامه دوم یعنی سفرهای تربیتی تاکید کرد: ما این اردوهای یک روزه را که مطرح می کنیم برای بچه ها جنبه اردو و تفریح برجسته است، اما برای مربیان باید جنبه تربیتی و هدفمند ان مطرح می باشد.
باقرزاده اضافه کرد: سفرهای یک روزه تربیتی یعنی بدانیم یک روز بچه ها را در فضایی خارج از مدرسه در اختیار داریم تا با برنامه ای مشخص آنها را با مسایل مختلف تربیتی و معرفتی اشنا کنیم؛ برای مثال میتوان بچه ها را با دستاوردهای نظامی و علمی جمهوری اسلامی آشنا کرد، و بدانند که ما ضعیف نیستیم و اگر بخواهیم میتوان با کار جهادی به قله های علم و فناوری و.. برسیم. و همچنین در این سفرهای یک روزه میتوان به آنها مسئولیت دهیم، و برنامه های کتاب خوانی و اشنایی با شخصیت ها داشته باشیم.

اصغر باقرزاده سازمان دانش آموزی
اخبار مرتبط
  • رییس شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی استان خوزستان منصوب شد

  • برگزاری چهارمین دوره اجلاسیه سراسری نماز دانش‌آموزی به میزبانی استان فارس با عنوان طرح نورچشم

  • سازمان دانش‌آموزی میدان بزرگ عملیات اجرایی است

  • نقش هویتی دانش‌آموزان در مدرسه احیا شود

  • طراحی پیوست «غدیر» برای آشنایی دانش‌آموزان با شخصیت امام علی(ع)

  • مشارکت دانش‌آموزان و مربیان در اردوهای یک‌روزه تربیتی، اصلی‌ترین برنامه است

  • تشکل‌های دانش‌آموزی مجری آموزش مهارت‌ها هستند/فیلم

  • تشریح برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی از زبان معاون پرورشی وزیر آموزش وپرورش

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • پرسپولیس با یکی از 4 تیم برتر دنیا در فیفا‌دی بازی می‌کند

  • برنامه زمانی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شد

  • رتبه‌بندی معلمان از 26 مردادماه اجرا می شود  

  • مغز متفکر هر منطقه اداره آموزش و پرورش است

  • مبالغی به صورت علی‌الحساب برای معلمان مشمول رتبه‌بندی به زودی واریز می‌شود

  • بابک برزویه درگذشت

  • فردا نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعلام می‌شود

  • آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

  • شناسایی 5972 بیمار جدید کرونایی؛ 78 بیمار دیگر جان باختند

  • آیین تجلیل از خبرنگاران خبرگزاری پانا به‌مناسبت روز خبرنگار

  • تامین امنیت اقتصادی از اولویت‌های کاری وزارت اطلاعات است

  • رویکرد برنامه‌های تحولی، افزایش ظرفیت‌های دانش‌‌آموزی است

  • راهکار جلوگیری از سیل، آبخیزداری در بالادست و آبخوانداری در مناطق میانی

  • برق ۱۶ اداره پرمصرف پایتخت قطع شد

  • پخش جهانی «زالاوا» از ماه آینده در دوازده کشور

  • مبلغی علی‌الحساب برای اجرای رتبه‌بندی به معلمان پرداخت می‌شود

  • بررسی سوالات نمایندگان از وزیر صمت در کمیسیون صنایع

  • اصل «تربیت» مزیت رقابتی خبرگزاری پانا با دیگر رسانه‌ها است

  • ۸۴ نامگذاری شورای شهر تهران در یکسال

  • نامه وزیر کشور برای تامین ۶۳۰ واگن مترو

  • از جوهر و سایه در گالری گویه

  • ناو خلیج‌فارس ظرف دو سال آینده به آب انداخته می‌شود

  • چگونه بدون آزمایش بفهمیم دیابت داریم؟

  • کدام ویتامین‌ها شما را شاداب و سرحال می‌کنند

  • ‌گرمای زیاد هوا می‌تواند موجب مرگ انسان ‌شود؟

  • افسردگی خندان چیست؟

  • برق ۳۰ اداره در تهران قطع شد

  • درخواست آمریکا از ایران؛ زندانیان دو تابعیتی آزاد شوند

  • تاکید رئیس‌جمهوری بر امنیت و سلامت زائران حسینی

  • اتحادیه اروپا: پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای سازنده بود

  • سایت فدراسیون فوتبال علاقه‌مندان خرید بلیت جام جهانی را راهنمایی کرد

  • عمویی: طرف مقابل مذاکرات راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است

  • بررسی تهدیدهای مهندسی شده در حوزه سلامت اجتماعی و دستورالعمل‌های ناظر بر مقابله با این تهدیدات

  • دانش‌آموزان قرآنی می‌توانند رهبران شبکه‌های تربیتی در مقابله با جبهه جنگ ترکیبی شوند

  • خضریان: خدمت موظفی قانونی به ایثارگران و جانبازان با مشکل مواجه شده است

  • معاون سیما به عیادت محمد کاسبی رفت

  • گام محکم آزادکاران جوان در قهرمانی جهان؛ سه نماینده ایران راهی فینال شدند

  • وزیر نیرو: رفع مشکل آب شهرکرد در دستور کار دولت قرار گرفته است

  • وزیر اطلاعات: همه ما مرهون از خودگذشتگی‌های ایثارگران هستیم

  • استقرار نظام جامع و سامانه مدیریت دانش و مستندسازی تجارب وزارت آموزش و پرورش در سطح ستاد

  • کشف برلیان‌های قاچاق از مسافر پرواز استانبول

  • نفرات برتر مسابقات اسنوکر بانوان مشخص شدند

  • اولین مبتلا به آبله میمونی در کشور شناسایی شد

  • جزئیات تشییع و خاکسپاری استاد ابتهاج اعلام شد

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم