نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا

آموزش و پرورش فرصت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس را فراهم کند

شالوده و بنیان هر نوع پیشرفتی در کشور آموزش و پرورش است/ آموزش و پرورش می‌تواند نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های آتی داشته باشد

تهران (پانا) - نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای تحول در اقتصاد دانش‌بنیان، وزارت آموزش و پرورش به‌دلیل تربیت نیروی متخصص نقش مهم و کلیدی دارد و چه بهتر که فرصتی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش فرصت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس را فراهم کند

اسماعیل حسین‌زهی، نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره نقش آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی برای اعتلای اقتصاد دانش‌بنیان در ایران گفت: «شالوده و بنیان هر نوع پیشرفتی در کشور آموزش و پرورش است و از این‌ جهت دانش‌آموزی که در این نهاد تربیت می‌شود باید از همان دوران نوجوانی و جوانی بداند که قرار است چه نقشی در اقتصاد این مرزوبوم داشته باشد.»

وی افزود: «باید مشخص شود دانش‌آموز با چه هدفی، رشته‌ای را در دوران دبیرستان انتخاب می‌کند و بتواند موفقیت شغلی خودش را در آن رشته تا حدودی پیش‌بینی و تصور کند.»

آموزش و پرورش نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد

حسین‌زهی گفت: «آموزش و پرورش در رأس تربیت یک نیروی انسانی ماهر و متخصص است و جایگاه مهمی دارد. موضوع اقتصاد دانش‌بنیان روی مهارت و تربیت نیروی انسانی تأکید بسیار زیادی دارد و از این‌ جهت آموزش و پرورش می‌تواند نقش کلیدی در توسعه آن داشته باشد.»

وی افزود: «این روزها شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رشد و نمو هستند و کسانی‌که در این شرکت‌ها فعال‌اند عمده اندوخته‌شان را از دوران تحصیل در مدرسه دارند و حالا چه بهتر که از همان زمان هدایت شده و مشخص دانش‌آموز را به سمت رشته‌های تحصیلی مختلف سوق دهیم.»

جای خالی قانونی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در مدارس

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در آموزش و پرورش جای خالی قانونی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع آموزش و پرورش و مدارس و هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای به چشم می‌خورد درحالی‌که این شرکت‌ها در موضوع تعلیم نیروی انسانی بسیار می‌توانند اثرگذار باشند.»

کمبود امکانات دلیل استقبال کم دانش‌آموزان از رشته‌های فنی

حسین‌زهی با اشاره به استقبال کم دانش‌آموزان و خانواده‌ها از رشته‌های فنی و هنرستانی گفت: «آموزش و پرورش در این زمینه باید انگیزه بیشتری ایجاد کند. متأسفانه امکانات هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش بسیار محدود است. در گذشته هفته‌ای دو روز دانش‌آموز به‌عنوان کاردان در مراکز فنی حضور پیدا می‌کرد و البته امکانات محدود بود اما اکنون بعد از گذشت این همه سال همچنان هنرجوهای ما با کمبود امکانات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین انگیزه آن‌ها را برای ایجاد خلاقیت از بین می‌برد.»

وی افزود: «وجود کارگاه‌های مجهز که به‌صورت عملی هنرجوی مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها را به خود جذب کند و پای آموزش نگه دارد، مهم است. برای این مهم هم آموزش و پرورش باید همت کند و هم نهادهای بیرونی و حتی خیریه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیاند زیرا این دانش‌آموزان در آینده قرار است اقتصاد همین مرز و بوم را بچرخانند.»

اما و اگرهایی برای بومی‌شدن رشته‌های تحصیلی

حسین‌زهی درباره بومی‌شدن رشته‌های تحصیلی در دوران مدرسه گفت: «این ایده مدت‌ها پیش مطرح شد و اقدامات خوبی هم انجام شد اما اینکه هر منطقه‌ای صرفاً براساس نیاز شغلی و ظرفیت اقتصادی‌اش بخواهد رشته مشخص و محدودی را ارائه کند چندان اثربخش نیست. برخی از استان‌ها قطب کشاورزی‌اند مانند شمال ایران و تخصصی می‌توان به رشته کشاورزی پرداخته شود اما در کنار آن باید رشته‌های دیگر هم باشد تا دانش‌آموز بر اساس استعدادش انتخاب کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار