مصری در نشست شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد؛

خروج آمریکا از برجام نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی دولت آمریکا است

تهران (پانا) - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت خروج آمریکا از برجام و تداوم سیاست غیرانسانی اعمال تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه که همه مردم ایران را هدف گرفته است، نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی - تجاری دولت آمریکا است که یک ملت بزرگ و مستقل در صف اول مبارزه با سلطه استکباری آمریکا و صهیونیسم را هدف قرار داده است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
خروج آمریکا از برجام نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی دولت آمریکا است

به گزارش خانه ملت، عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شواری اسلامی در نشست شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد (NAMPN) در باکو پایتخت کشور آذربایجان حضور یافته است و در این نشست سخنرانی کرد. این نشست از تاریخ (پنجشنبه 9 تیرماه) لغایت (امروز جمعه 10 تیرماه) برگزار می‌شود.

مصری در نشست شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد (NAMPN) باکو خطاب به حاضران در جلسه، گفت: ابتدا مایلم مراتب خرسندی خویش را از حضور در جمع همکارانم از مجالس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این نشست مهم ابراز کنم، از پارلمان، دولت و مردم کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان به ویژه سرکار خانم دکتر صاحبه غفارآوا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان و همکاران ایشان برای میزبانی نشست و مهمان نوازی گرم قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: 60 سال پیش هدف بنیانگذاران جنبش عدم تعهد بازنگری در نظم جهانی و تلاش برای ایجاد تغییراتی سازنده در «سیاست قدرت جهانی» با هدف حفظ هویت مستقل خود بود. امروز که تلاش‌هایی جدی برای تضعیف چندجانبه‎گرایی جریان دارد، بار دیگر لازم است به منظور بازتعریف روحیه استقلال و اعتلای اعضای جنبش، روح تازه‌ای در آن دمیده شود.

این نماینده مجلس افزود: خانم رییس، رهیافت مجلس شورای اسلامی ایران در تعامل با شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد کمک به تقویت و شکل‌گیری یک «شبکه پارلمانی قوی و فعال»، مبتنی بر مقاصد، اصول و آیین کار ارکان مادر آن یعنی جنبش عدم تعهد، به عنوان صدای آزاد و مستقیم ملت‌های مستقل جهان است. چنین شبکه‌ای بی‌تردید می‌تواند کمک کار دولت‌های عضو جنبش برای تضمین بهتر اتحاد و همکاری این کشورها در امر تحقق توسعه پایدار و امنیت کامل همگانی، همچنین مقابله با ظهور تمایلات سلطه‌جویانه از جانب هر قدرتی در سطح جهانی باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدیهی است تقویت فضای همکاری مبتنی بر چندجانبه‌گرایی، مستلزم مقابله با هر گونه اقدام مخالف چنین روندی است، اظهار کرد: قربانی شدن میلیون‌ها تن از شهروندان بی‌گناه عراقی، سوری، فلسطینی، ایرانی، ونزوئلایی، یمنی و غیره به‌ویژه کودکان، زنان و سالمندان از جمع ملت‌های غیرمتعهد در اثر اعمال تحریم‌های ظالمانه یکجانبه غیرقانونی دولت آمریکا باید رد و محکوم شده و مقابله با این سیاست شرورانه در دستور کار شبکه پارلمانی جنبش قرار گیرد. خروج آمریکا از برجام و تداوم سیاست غیرانسانی اعمال تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه که همه مردم ایران را هدف گرفته است، نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی - تجاری دولت آمریکا است که یک ملت بزرگ و مستقل در صف اول مبارزه با سلطه استکباری آمریکا و صهیونیسم را هدف قرار داده است.

مصری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر تداوم حمایت‌های همه جانبه خود از آرمان فلسطین و ارج نهادن به مقاومت مشروع مردم فلسطین، علیه تجاوزات و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم امریکا انجام شود، پارلمان‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را به مقابله جدی با اقدامات این رژیم که ناقض حقوق بشر و مفاد قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد و نمادی آشکار از سیاست تبعیض نژادی و آپارتاید می‌باشد، فرا می‌خواند.

وی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی ایران همواره از راه‌حل سیاسی جهت پایان یافتن تجاوز نظامی و محاصره مردم یمن حمایت کرده، گفت: ضمن استقبال از تمدید دو ماهۀ آتش‌بس، امیدوار است که این اقدام مقدمه‌ای برای رفع کامل محاصره، برقراری آتش‌بس پایدار و دستیابی به راه‌حل سیاسی در این کشور تحت اشغال باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت تقویت هدف کمک به تقویت این شبکه نوپا پیشنهاداتی را تشریح کرد: ضرورت توجه به اصل مهم ترویج و تقویت همکاری و همفکری در سطح پارلمان‌های عضو جنبش در فضایی مثبت و سازنده مبتنی بر تصمیم گیری‌ها و اقدامات اجماعی و فراگیر منطبق با اصول و رویه‌های شناسایی شده توسط رکن مادر یعنی جنبش عدم تعهد همانطور که قبلا رسما و کتبا به دبیرخانه محترم اعلام کرده‌ایم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اصل اجماع در تصمیمات شبکه پارلمانی باید به‌عنوان اصل غیرقابل تغییر همانند آنچه در اسناد جنبش لحاظ شده باقی بماند، که بتوانیم از تفرقه و گروه بندی در جنبش جلوگیری کنیم چون معتقدیم اجماع در تصمیمات موجب احترام به همه اعضاء خواهد بود لذا از ریاست محترم تقاضا می کنم تحفظ ما را در گزارش لحاظ کنند.

مصری در تشریح پیشنهادات ادامه داد: اقدام پارلمان‌های غیرمتعهد در زمینه تدوین و تصویب ساز و کاری مشترک، به‌منظور مقابله با تصویب قوانین فرامرزی برخی قدرت‌های سلطه‌گر به‌ویژه امریکا ضرورت دارد همچنین کمک به دولت های عضو جنبش در امر تقویت و ایجاد راهکارهای عملی برای همکاری و مبادلات براساس پول ملی طرفین به دور از اثرگذاری دلار و امثال آن و همچنین تشکیل ساختارهای نوین برای جریان آزاد گردش کار، سرمایه و نیروی انسانی، شکل دهی یک اتحادیه پولی، مالی میان کشورهای عضو، صندوق مشترک، بازار مشترک و هر ابزاری که اقتصاد کشورهای عضو را با اتکاء به خود کشورهای عضو تقویت و ارتقا دهد و در مقابل قدرتهای دیگر مصون نماید.

وی در آخر پیشنهاد داد:ترغیب دولت های عضو برای ایجاد نمایشگاه های اقتصادی، تجاری، علمی، گردشگری توسط اعضاء برای ارتقاء توانمندی‌ها و توانایی رقابت سالم با سایرین ضرورت دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن قدردانی مجدد از ریاست محترم مجلس جمهوری آذربایجان سرکارخانم دکتر صاحبه غفار اوآ و همکارانش در برگزاری از نشست، گفت: عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هم افزائی و همکاری درسطح شبکه پارلمانی و تصمیم‌گیری‌های اجماعی و سازنده با هدف ارتقاء نقش و جایگاه این شبکه درتعاملات منطقه ای و جهانی در حوزه بین المجالس اعلام و تاکید می‌کنم./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار