حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

نیروی انسانی عالم و سالم، نقش موثری در ساخت یک جامعه در تراز قرآن دارد

تهران (پانا) - خطیب نماز جمعه تهران گفت عمران و آبادی کشور از اهداف کلیدی نظام اسلامی است و نیروی انسانی عالم، سالم و آراسته به ایمان و عمل صالح، بالاترین نقش را در ساخت یک جامعه در تراز قرآن دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نیروی انسانی عالم و سالم، نقش موثری در ساخت یک جامعه در تراز قرآن دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب موقت تهران در نماز عبادی-سیاسی جمعه‌ این هفته تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، طی سخنانی در خطبه اول با اشاره فرامین حکومتی امام علی علیه السلام به مالک اشتر، گفت: این یک سند کامل و جامع در حوزه حکمرانی با هویت دینی است و درواقع در مقام تولید فکر و اندیشه و تبیین دقیق مبانی، امیر المومنین(ع) سیاست‌های حکمرانی مبتنی بر وحی را تبیین کرده‌اند.

وی با اشاره به هدف آرمانی از تشکیل حکومت اسلامی در روش امام علی علیه السلام، بیان کرد: قدرت سیاسی ابزاری برای پاسخ به همه نیازهای معنوی و دنیوی انسان‌هاست و در گام دوم نیز ساخت یک کشور پیشرفته با بهترین زیرساخت‌ها باید دنبال شود.

امام جمعه موقت تهران عمران و آبادانی کشور را از اهداف کلیدی نظام اسلامی برشمرد و ادامه داد: در نگاه امیر المومنین نیروی انسانی عالم، سالم و آراسته به عمل صالح بالاترین نقش را در ساخت یک جامعه در تراز قرآن دارد و ازاین‌رو آراستگی مدیران ارشد و میانی در نظام اسلامی به ارزش‌ها و فضایل اخلاقی مهمترین و ارزشمند ترین معیارهای ساخت یک نظام سیاسی و کارآمد است.

راستگویی مدیران ارشد در نظام اسلامی مهم‌ترین اصل ساخت یک نظام سیاسی است

وی راستگویی مدیران ارشد و میانی در نظام اسلامی را مهم‌ترین و محوری ترین اصل در ساخت یک نظام سیاسی کارآمد در تراز اسلام عنوان کرد و افزود: با نگاه به این اصل محوری، مهم‌ترین مسئولیت مدیران در نظام اسلامی تقوا، عبودیت، وظیفه شناسی و حرکت در مدار فرامین الهی است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: کارگزاران در نظام دینی باید رسالت خویش را فهم درست ارزش‌های دینی و آراستگی به آن و اصلاح رابطه خود با خداوند متعال و استفاده از تمام ظرفیت خویشتن برای گسترش ارزشهای انسانی و اسلامی در سطح جامعه قرار دهند و در این راه قدم بردارند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اینکه بعضی‌ها در منطقه به تشکیل ناتوی نظامی برای منطقه جنوب غرب آسیا اشاره می‌کنند، برای این است که شاهد قدرت روز افزون امت اسلام هستند و حرکت اقتدار آفرین دنیای اسلام، منطقه خاورمیانه را از مدار اراده آمریکا خارج کرده و در مدار اراده ملت‌های مسلمان قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه اراده مردم یمن، فلسطین، لبنان، عراق و امت‌های اسلامی مسیر حرکت را مشخص می‌کند نه اراده آمریکا، افزود: ناتوهای نظامی و مزدوران آمریکا در برابر این حرکت اقتدار آفرین از کمترین اثر بی‌بهره هستند و این واقعیت در برابر دیدگان جامعه بشری قرار دارد از این رو پیروز میدان نبرد امروز مبارزان اقتدار آفرین فلسطینی هستند.

ابوترابی فرد در خطبه دوم با بیان اینکه سال‌های ۶۰ و ۶۱ سال‌های سختی برای ملت بزرگ ایران در مواجهه با دشمنان داخلی و استکبار خارجی بود، یادآور شد: در روز ۶ تیر ماه سال 60 رهبر فرزانه انقلاب مورد سو قصد قرار گرفتند و در ۷ تیر ماه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت که سبب شد مردان بزرگ و شخصیت‌هایی که از تمام توان خویش در دفاع از ملت ایران بهره می‌گرفتند از جمله شهید عالیقدر شهید بهشتی به لقاءالله نائل شوند.

خطیب موقت تهران با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی سردشت نیز گفت: این شهر مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت و براداران و خواهران اهل سنت در کردستان به مقام رفیع شهادت نائل شدند و هزاران نفر مظلومانه جان خود را از دست دادند اما ملت بزرگ ایران از این حوادث سخت به پیروزی‌های بزرگی دست یافت و این وقایع نه تنها ملت ایران را ضعیف نکرد بلکه در خلق قدرت مردمی نیز نقش بسزایی داشت.

ابوترابی با اشاره به هفتم تیر ماه و هفته قوه قضاییه گفت: با نگاه و اهمیت این دستگاه در خلق قدرت، اقتدار، عدالت و امنیت و شکوه و عظمت برای ملت عزیز و بزرگوار ایران نکاتی را بیان می کنم.

خطیب موقت تهران بر همین اساس با استناد به قرآن کریم که می فرماید یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَیٰ (ای داوود ما تو را خلیفه و نماینده خود در زمین قرار دادیم؛ پس در میان مردم بحق داوری کن، و از هوای نفس پیروی مکن) گفت: این کلمه مبارکه پیام‌های زیبایی دارد، پیام نخست نظام سازی، شکل گیری یک نظام سیاسی و حکمرانی است چراکه بدون نظام سیاسی، راهی برای توسعه انسانی و تعالی جوامع بشری گشوده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: همه انبیا در اندیشه نظام‌سازی و حکمرانی بودند و خدای متعال خطاب به حضرت داوود می فرماید رسالت تو نظام سازی و حکمرانی است. از یوی دیگر پیام دوم عمود نظام سیاسی در تراز قرآن کریم، انسان حق مدار صالح و آراسته به ایمان و عمل صالح است.

ابوترابی با بیان اینکه علی ابن ابیطالب (ع) بعد از پیامبر عظیم‌القدر اسلام مسئولیت مدیریت و رهبری جامعه را در دست داشتند، گفت: مالک اشتر از سوی حضرت علی (ع) مسئول مدیریت کشور مصر شد، لذا عدالت فردی مقدمه‌ای برای عدالت اجتماعی است و اگر مدیر عادل نباشد نمی‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد از این رو انسان حق مدار می تواند نقش اساسی در حرکت جامعه به سوی عدالت قسط ایفا کند.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: پیام سوم این آیه این است که نشان دهد هدف از حکمرانی و قضاوت بسط قسط و عدالت است چراکه عدالت ورزی یک تکلیف قطعی الهی است و همه ما بدون استثنا موظفیم اولا برای آراستگی خود به عدالت قدم برداریم ثانیا از تمام ظرفیت‌های خود برای بسط عدالت در جامعه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: نکته چهارم قسط و عدالت متوقف بر شناخت حق است لذا باید حق را بشناسیم تا آراسته به حق شویم بنابراین شناخت حق به معنای شناخت وظیفه در همه سطوح حیات فردی ، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی است.

ابوترابی بیان داشت: در نگاه اسلام برخلاف نظریه پردازان غربی، عدالت حول قراردادهای اجتماعی تحلیل فلسفی نمی‌شود و ساخته دست بشر نیست بلکه عدالت میوه شیرین اجرای حق است و حق برآمده از ایمان به مبدا و معاد و فهم نیاز های فطری انسان و معارف وحیانی و عقلانی و علمی است.

خطیب موقت تهران با اشاره به اهمیت کارآمدی قوه قضاییه، تصریح کرد: بدون دانش، قانون ، اقتدار و رضایت مندی مردم کارآمدی امکان پذیر نیست و به هر میزان سطح دانش قضایی ارتقاء پیدا کند کارآمدی این دستگاه افزایش پیدا می‌کند.

وی کارنامه یکساله محسنی اژه‌ای را قابل دفاع دانست و گفت: ثمره این حضور نگاه به تحول است. با اینکه قدم های اصولی برداشته شده است اما رهبر انقلاب مهمترین اقدام در قوه قضاییه را اجرا شدن سند تحول قوه قضاییه دانستند و تاکید کردند که یک کادر مقتدر و هوشمند در قوه قضاییه باید شکل گیرد و در عین حال باید ریشه فساد شناسایی و خشکانده شود.

بودجه‌ریزی باید بر مبنای عملکرد و کارایی باشد

ابوترابی فرد بیان کرد: تنقیح قوانین از مهمترین اقدامات برای اصلاح روند قضاوت و مدیریت در کشور است و موجب کارآمدتر شدن دستگاه ها می‌شود اما متاسفانه بر قوانین کشور پیوسته اضافه می‌شود که این آفات مدیریت کشور است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: بودجه‌ریزی باید بر مبنای عملکرد و کارایی باشد و دستگاه قضایی بودجه ریزی خود را بر اساس عملکرد و کارایی انجام دهد لذا اصلاح قوانین نقش بسیار مهم در کارآمدتر شدن دستگاه قضا خواهد شد و اگر این موارد اتفاق بیفتد دستگاه قضا مقتدرتر و کارآمدتر خواهد شد و امید در بین مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار